יום שלישי, 9 באפריל 2019

ההיסטוריה של מפלגת העבודה

שלום קוראות וקוראים,

לכבוד הבחירות אני כותבת כתבה על מפלגת העבודה. את הכתבה הזאת אני כותבת עם מתן ברדה (מהמכינה). הכתבה תסקר את ההיסטוריה של מפלגת העבודה. אז כדאי שנתחיל בהבהרה: מפלגת העבודה לא תמיד נקראה העבודה היא התחילה בתור מפא"י.



סמל מפא"י
סמל מפא"י

תקופת מפא"י:

מפא"י אלו ראשי תיבות של מפלגת פועלי ארץ ישראל, המפלגה נוסדה בשנת 1930. המנהיג הראשון שלה היה דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. מפא"י הייתה המפלגה הדומיננטית ביישוב היהודי בארץ ישראל לפני קום המדינה.

תחת הנהגת מפא"י התרחשו הברה אירועים חשובים בהיסטוריה של העם היהודי, כגון הקמת המדינה, מלחמת העצמאות, העלייה ההמונית ועוד.


דוד בן גוריון היה ראש הממשלה בין 1948-1954 ואז התפטר ומשה שרת היה ראש הממשלה עד סוף 1955. בין השנים 1955-1963 בן גוריון חזר להיות ראש הממשלה.

בשנת 1963 דוד בן גוריון פרש מראשות הממשלה בפעם השנייה ולוי אשכול הפך לראש הממשלה השלישי וליושב ראש מפא"י.


תקופת המערך:

סמליל המערך
סמל המערך
ב-1965 נוצרת סיעת המערך הראשון שהורכבה ממפא"י וממפלגת "אחדות העבודה-פועלי ציון". באותה שנה דוד בן גוריון ניסה לחזור לראשות מפא"י אך הפסיד ללוי אשכול בהצבעה פנימית של המפלגה. בעקבות זאת בן גוריון הקים מפלגה חדשה בשם רפ"י-רשימת פועלי ישראל. משה דיין ושמעון פרס היו חלק ממפלגה זו. לאחר הבחירות לכנסת השישית בשנה זו, רפ"י קיבלה עשרה מנדטים ונשארה באופוזיציה בעוד שלוי אשכול המשיך לכהן כראש ממשלה.

בשנת 1967 כמה ימים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, רפ"י הצטרפה לממשלת אשכול. בתקופה זו הייתה הקואליציה הרחבה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל עם 111 חברי כנסת. ממשלה זו הייתה ממשלת האחדות הראשונה בישראל, ובתקופתה ישראל ניצחה במלחמת ששת הימים ושילשה את שטחה.


בשנת 1968 התבצע איחוד בין סיעת המערך הראשון ורפ"י למפלגה אחת: מפלגת העבודה. (דוד בן גוריון התנגד לאיחוד זה ופרש מרפ"י והפך לסיעת יחיד).


בשנת 1969 נוצר איחוד בין מפלגת העבודה למפלגת מפ"ם ומוקמת סיעת המערך השני. באותה שנה נפטר לוי אשכול בזמן כהונתו כראש ממשלה, ולאחר שיגאל אלון מילא את מקומו במשך 19 ימים גולדה מאיר מתמנה לראש הממשלה. לאחר הבחירות לכנסת, למערך היו 56 מדנטים הכמות הכי גדולה שמפלגה זכתה לה בכל ההיסטוריה של ישראל.


בשנת 1973 התרחשה מלחמת יום הכיפורים שגרמה להתחלה של ירידה בדומיננטיות של המערך. למרות זאת בבחירות לכנסת ה-8 אחרי המלחמה המערך קיבל 51 מנדטים.


חצי שנה לאחר מכן ב-1974 מפאת לחץ ציבורי גולדה מאיר מתפטרת מראשות הממשלה ומשה דיין מתפטר מתפקיד שר הביטחון. אחרי התפטרותם יצחק רבין הפך לראש הממשלה בפעם הראשונה ושמעון פרס לשר הביטחון.

בשנת 1977 יצחק רבין מתפטר ושמעון פרס הופך להיות ראש המפלגה. באותה שנה התרחש "המהפך" ומנחם בגין הפך להיות ראש ממשלה בעוד המערך נשאר באופוזיציה.


בשנת 1984 הוקמה ממשלת אחדות בין המערך והליכוד. במשך השנתיים הראשונות פרס היה ראש הממשלה ושמיר שר החוץ ולאחר שנתיים הם התחלפו. יצחק רבין היה שר הביטחון במהלך כל הכנסת הזאת.



בשנת 1988 יצחק שמיר מקים את הממשלה עם המערך בלי הסכם רוטציה. אחרי שנתיים, בשנת 1990 הממשלה הזאת נופלת בגלל הצעת אי אמון שהמערך הגיש נגד הממשלה.
לאחר פירוק הממשלה המערך מקבל הזדמנות להקים ממשלה חדשה אך הוא נכשל, ויצחק שמיר מצליח להקים ממשלה חדשה בלי המערך. 


תקופת העבודה:

בשנת 1992 מתרחשת חזרה לשם הקודם של המפלגה "העבודה". יצחק רבין הופך להיות ראש המפלגה ואז ראש הממשלה, בזמן ששמעון פרס שר החוץ.

בשנת 1993 נחתם הסכם אוסלו בין ישראל לאש"ף.
תוצאת תמונה עבור העבודה
סמל העבודה

בשנת 1994 נחתם הסכם השלום עם ירדן.

בשנת 1995 יצחק רבין נרצח ושמעון פרס חוזר להיות ראש הממשלה.

בשנת 1996 שמעון פרס מפסיד לבנימין נתניהו בבחירות, וביבי הופך להיות ראש ממשלה.

בשנת 1999 אהוד ברק מקים את סיעת "ישראל אחת" ומנצח את בנימין נתניהו והופך לראש ממשלה. זאת הפעם האחרונה שהעבודה הייתה ממשלת שלטון.

בשנת 2001 אהוד ברק מפסיד לאריאל שרון בבחירות ישירות לראשות הממשלה ופורש מהחיים הפוליטיים, בעוד  שמפלגת העבודה נמצאת בקואליציה.

בסוף 2002 העבודה פורשת מהממשלה בגלל התנגדות לתקציב.

בבחירות 2003 עמרם מצנע היה יושב ראש המפלגה, והמפלגה קיבלה 19 מנדטים ונשארה באופוזיציה.

בסוף שנת 2004 העבודה הצטרפה לממשלה כדי לתמוך בתוכנית ההתנתקות.

ב-2005 העבודה תומכת בהתנתקות ועמיר פרץ נבחר להיות יושב ראש המפלגה. שמעון פרס עבר לקדימה.

בשנת 2006 העבודה זוכה ב19 מנדטים ועמיר פרץ הופך להיות שר הביטחון בממשלה של אולמרט.

ב-2007 אהוד ברק מנצח בבחירות פנימיות של מפלגת העבודה והופך להיות שר הביטחון.

בבחירות 2009 מפלגת העבודה מגיעה לשפל היסטורי של 13 מנדטים. היא מצטרפת לממשלה של נתניהו ואהוד ברק המשיך לכהן כשר הביטחון.

בשנת 2011 כדי להישאר שר הביטחון אהוד ברק פורש ממפלגת העבודה ביחד עם ארבעה חכ"ים נוספים ומקים את מפלגת העצמאות. מפלגת העבודה נשארה עם 8 מנדטים בלבד.

ומשנת 2011 ועד היום מפלגת העבודה נמצאת באופוזיציה.

בשנת 2014 מפלגת העבודה התאחדה עם מפלגת התנועה, ונוצרה סיעת המחנה הציוני שזכתה ב-24 מנדטים.

בשנת 2017 אבי גבאי הפך להיות יושב ראש מפלגת העבודה. ובתחילת השנה הנוכחית הוא פירק את המחנה הציוני.

והיום מפלגת העבודה רצה לבד בבחירות הנוכחיות.

יום בחירות שמח ☺

3 תגובות:

  1. יש לי שאלה קטנה למה אתם לא מוציאים כתבות על הליכוד על המערך על כל המפלגות הימים ורק על השמאל למה אתם לא רואים גם את הצד השני למה אתם מעריצים את המפלגות השמאלניות למה למה אתם כאילו רק רואים צעד אחד ולא מסתכלים על שתי הצדדים

    השבמחק