יום חמישי, 29 באוקטובר 2015

מהי נצרות ? \ מאת סאם קטז

Related image

שלום קוראים וקוראות יקרים, אני רוצה לספר על הנצרות שהיא הדת אברהמית שצמחה לפני כאלפיים שנה והתפשטה מארץ ישראל. כיום היא הדת הגדולה בעולם, ומספר המאמינים המשתייכים לפלגיה הרבים נאמד בלמעלה משני מיליארד איש. כל הכנסיות הנוצריות מעמידות במרכז משנתן את דמותו של יֵשׁוּעַ, הנחשב למייסדה של הדת ולמורה דרכה. הרוב המוחלט ביניהן מקבל את אמונת היסוד כי יֵשׁוּעַ הנו "בן האל", אחד משלושת מרכיביו השווים – יחד עם האל האב ורוח הקודש – של השילוש הקדוש שמהווה את אלוהים האחד, וכי התגלם בבשר כדי לגאול את האנושות מחטאיה ומת בצליבה כקורבן לשם כך.

ישועת האדם מותנית בקבלת יֵשׁוּעַ כמשיח וכאלוהי. קיימות כנסיות הדוחות את מושג השילוש ואף קבוצות שוליים המזדהות כנוצריות ורואות ביֵשׁוּעַ בן-תמותה בלבד, אף כי היתר לא מכירות בהן כלגיטימיות. אבל אני גם מזכיר שהנצרות גם רדפה את היהודים באמצעות רציחות, פוגרומים, חילול ספרי קודש יהודים ושלא לדבר על הכפייה שבה חלק מהיהודים קיבלו את הנצרות באיומי החרב ועוד... ושתהיה לכם קריאה נעימה.


שמה של הדת :

שמה של הדת בעברית נגזר כנראה משמה של העיר נצרת. נצרת היא העיר שבה גר ישו עם משפחתו רוב ימי חייו, על פי הכתבים הנוצריים (אם כי על-פיהם הוא נולד בבית לחם). קיימת גם תפיסה שמקור השם "נוצרים" אינו על שם העיר נצרת, אלא בפלג של יהודים-נוצרים, במשמעות של "שומרים" על דרך האמת ועל תורת האל, על יסודי דברי הנביא ירמיהו (ירמיה ד, טז; לא, ה). כינוי דומה לנוצרים מופיע בקוראן ובקרב חלק מהמוסלמים - "נסארא" (نصارى).

הנוצרים עצמם מכנים עצמם "כריסטיאנים" (למשל באנגלית: Christians וכך גם ברוב השפות האירופיות) כלומר "משיחיים" (למשל בערבית: مسيحيون מסיחיון). שמות אלו נגזרו מן האמונה הנוצרית הקדומה, כי ישו היה המשיח. ביוונית, וברוב השפות האירופיות, מכונה ישו בשם "כריסטוס" (Χριστός), מילה, שהיא תרגום מילולי של המילה העברית "משיח" (בתנ"ך "משיח" הוא מי, שנמשח בשמן כאות להכתרתו כמלך, או להכרתו כנבדל לכהונה).

עיקרי האמונה הנוצריים :

הנצרות, על ענפיה השונים, רואה את האלוהות כמורכבת משלושה - האב (אלוהים), האל הבן יֵשׁוּעַ ורוח הקודש (מעין השראה של קדושה) - שהם אחד. תפיסה זו מכונה השילוש הקדוש. הנצרות, כמו כל דת, היא דת דוֹגמטית, כלומר, במרכז הדת עומדים כמה עקרונות (דוֹגמות) שעל הנוצרי להביע את אמונתו המלאה בהם. קבלת העקרונות והצהרת האמונה בהם היא התנאי העיקרי להפיכתו של אדם לנוצרי. סטייה מעקרונות האמונה הרשמיים מכונה הרטיות (הרזיה או הרסיה, ביטוי לכפירה, מונח הקרוב למונח העברי "מינות"). ויכוחים על עקרונות האמונה היו הסיבה התאולוגית המרכזית לפילוגים שחלו בנצרות לאורך השנים.

העקרונות המקובלים כיום על רוב הזרמים הנוצריים הם :

1.קבלת השילוש הקדוש

2.האמונה כי ישו היה אל ואדם כאחד (אמונה שעוררה בעבר מחלוקת בין פלגים בנצרות ושבגללה פרשו 
המונופיזיטים)

3.האמונה כי צליבתו כאדם באה ככפרה על חטאי האנושות

4.האמונה כי יֵשׁוּעַ קם לתחייה מקברו ביום השלישי לאחר שנצלב

5.האמונה שמריה (מרים) שילדה את ישו הייתה בתולה לפני שילדה את ישו ונותרה בתולה לאחר לידתו (יש נוצרים החולקים על הסיפא של הדוֹגמה הזו)

6.אמונה בנצחיות הנפש

7.אמונה ביום הדין, שבו המתים יקומו לתחייה ויֵשׁוּעַ יחזור וישפוט אותם


8.קבלת החלטות ועידת ניקיאה (ועידת בישופים, שהתכנסה בשנת 325 לספירה וקבעה את עקרונות הנצרות שלעיל. הפלגים השונים בנצרות חלוקים לגבי שאלת הסמכות לפרש את ההחלטות ולהתאימן לרוח הזמן)

דמותו של יֵשׁוּעַ בנצרות :

הדמות המרכזית בדת הנוצרית, על כל פלגיה, היא דמותו של יֵשׁוּעַ "הנוצרי". על-פי המקורות הנוצריים, בעיקר ספרי הברית החדשה, יֵשׁוּעַ היה יהודי שחי בתחילת המאה ה-1 לספירה, נשא הטפות דתיות ואף חולל נסים. תלמידיו ראו בו את משיח בן דוד, אולם הסנהדרין, המוסד היהודי העליון בארץ ישראל אז, ראתה בו מורד ולפי המסורת הנוצרית מסרה אותו לידי השלטונות הרומיים כדי שיוציאו אותו להורג. על-פי הכתבים הנוצריים, הוצא יֵשׁוּעַ להורג בצליבה בירושלים.


את המשך אתם יכולים לקרוא בויקיפדיה + הנה סרטון שמסביר על הנצרות :


6 תגובות:

  1. שחכת לכתוב על התוכן של האמונה עצמה, על רעיון הישועה, חיים אחרי המוות והשילוש הקדוש. כל אלו הם מהותיים לדת הנוצרית הרבה יותר ממסעות הצלב.

    וכן, אני עדיין מקבל את הכתבות במייל אז אין סיבה שמדי פעם אני אגיב

    השבמחק
    תשובות
    1. ירין? חשבתי שאתה כבר לא תכתב בתגובות של "הפאזל". ברוכה השבה ותגיב לעוד כתבות!
      אני מסכים שיש דברים שהיו מעניינים לדעת וסאם לא כתב ואני רוצה לדעת עליהם עוד.
      גדעון.

      מחק
  2. כתבה טובה מאוד סאם. אהבתי את הסרטונים ובעיקר השני, ודעתי האישית שחידשת להרבה אנשים על הנצרות.
    נ.ב. תכתוב רק כתבה אחת בשבוע אוקיי. זה לא כזה טוב שעושים הרבה כתבות בשבוע אחד.

    גדעון.

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. כתבה מאוד מעניינת ומעשירה
    וגם אני אהבתי את הסרטון השני

    מתן

    השבמחק