יום שבת, 31 באוקטובר 2015

ברקים ורעמים

בעקבות מזג האוויר הסוער בשבוע האחרון, אני מביא כתבה על ברקים ורעמים, בתור מעריץ של סרטי אימה, ברקים ורעמים מופיעים הרבה בסרטים למורך אווירה מפחידה,אבל מה הם באמת ברקים ורעמים?


בעננים יש חשמל סטטי, אותה תופעה שמתרחשת כאשר משפשפים בלון בשער, רק בכמויות הרבה יותר גדולות, בתחתית העננים מצטבר מטען חשמלי שלילי גדול מאוד (במקרים מסוימים מטען חיובי, ואז הוא נקרא ברק חיובי), ויש כוחות חשמליים גדולים בין במטען בענן למטענים באדמה או בעננים אחרים, כאשר המטען בענן מתפרק מתרחש הברק, שהוא זרם חשמלי עצום.

ומה לגבי הרעם? הרעם הוא הקול שנוצר כאשר הברק מחמם את האוויר סביבו (לא חימום כמו של מזגן, מדובר על טמפרטורה של 27,000 מעלות!)

על ידי ההפרש בין מהירות האור ומהירות הקול ניתן לדעת איפה התרחש הברק, כל שלוש שניות שעוברות בין הברק והרעם מורות על מרחק של קילומטר אחד מהמקום.

אנשים רבים מפחדים מהרעמים (האמת גם אני אחד מהם), אבל הרעם הוא לא מסוכן, מה שמסוכן הוא הברק, מכת ברק יכולה להביא למוות מיידי, לכן בזמן סופות רעמים כדאי להתרחק מעצמים גבוהי ממתכת כמו אנטנות, שיכולות למשוך אליהם ברקים

אני אוהב מזג אוויר סוער, אבל כשאני נמצא בתוך בניין (אין מה לעשות, ברקים ורעמים באים גם עם גשם חזק), אתם אוהבים כשיש מזג אוויר סוער עם ברקים ורעמים? מה חשבתם על הסופה האחרונה? תענו בתגובות.


9 תגובות:

  1. שלום יהונתן. אני לא אוהב ברקים ורעמים בגלל שאפשר למות הברקים ואני שונא גשם! בכל מקרה, כתבה טובה.
    נ.ב. אם אתה אומר להגיב בתגובות, תגיב בעצמך ותגיב לכתבות אחרות! ברצינות, רק אני הגבתי לכתבה של מתן על "חוות החיות" ואפילו ירין הגיב לכתבה, אז למה לא אתה?! מצטער על זה יהונתן, פשוט תגיב לכתבות גם.

    גדעון.

    השבמחק
  2. בהתחלה התבאסתי כי היה לי חוסר מזל אחר-כך שהרגשתי שיבוא עוד פעם גשמים וסופות אז התחלתי לבוא עם סוודרים לבית ספר אחר כך פשוט שמחתי שזה הגיע תמר

    השבמחק
  3. כתבה מעניינת, והיא חידשה לי הרבה דברים כמו כיצד נוצר הרעם, ועל הברק החיובי.

    מתן

    השבמחק
  4. יהונתן, אני לא סובל ברקים ורעמים! הם עושים לי סיוט בלילות וזה... משגע. חוץ מזה, מזל שיש גאון כמוך שמסביר על הדברים האלה.

    השבמחק
  5. היי, יונתן
    כתבה טובה שיש בה גם מידע חשוב וגם אתה מכניס את עצמך לתוך התיאור, מה שעושה אותה למעניינת. אני אישית, מאוד אוהבת חורף. אוהבת שהכל ירוק מסביב ולא יבש ומאובק. כמובן, שעדיף לשמוע רעמים ולראות ברקים, כשאנחנו בבית...

    השבמחק
  6. יהונתן מור הנושא של ברקים ורעמים מאוד מעניין אותי וגם הכנתי חידון בנושא הזה בקבלת שבת בר מכיתת דולב

    השבמחק
  7. דווקא כתבה מעניינת יהונתן ותאמת לא ידעתי שאפשר למות באופן מיידי מברק

    ברי

    השבמחק