יום רביעי, 14 באוקטובר 2015

מי הם נטורי קרתא, ומה אתם חושבים עליהם ? מאת סאם קטז




"הציונים נהנים מהאנטישמיות" ( הרב ישראל דוד וייס, מנהיג נוטרי קרתא בארה"ב )
שלום לכם קוראים וקוראות, אני רוצה לספר לכם על נטורי קרתא ( מארמית : 'שומרי העיר' ) שהיא קבוצה חרדית קטנה המוכרת בהתנגדותה החריפה למדינת ישראל ולציונות. חברי הקבוצה מאמינים שקיומה של מדינה יהודית טרם בוא המשיח איננו לגיטימי, והם רואים בהקמת המדינה ובקיומה "התגרות באומות" הגורמת לשפיכות דמים, במלחמות ובפיגועים. הקבוצה קרובה מאוד בהשקפתה לעדה החרדית, אך נבדלת ממנה ונחשבת קיצונית ממנה.

חלקם הגדול של נטורי קרתא בישראל ( כ-400 משפחות ) מתגוררים בשכונת מאה שערים בירושלים, המהווה את מרכז קהילתם, ובנוסף בקהילות בבית שמש ( כ-100 משפחות ), ניו יורק ( כ-100 משפחות ) ובלונדון. הם מרבים בפעילויות מחאה כנגד מדינת ישראל, כנגד חילולי שבת וכנגד זרמים חרדיים אחרים, כגון אגודת ישראל. לעתים הם אף מביעים מחאה כנגד העדה החרדית. חלק קטן מאנשי הקבוצה אף נוקט בעמדות קיצוניות יותר, כגון קריאה להקמת מדינה פלסטינית במקום מדינת ישראל. 


היסטוריה :

ארגון נטורי קרתא הוקם בשנת 1935 כחלק מהעדה החרדית. סמוך להקמת מדינת ישראל התפלגו נטורי קרתא מהעדה החרדית, תחת הנהגת הרב עמרם בלוי מבני כולל הונגריה והרב אהרן קצנלנבוגן, מבני כולל ליטא. אחת הסיבות העקריות לפילוג זה היו נישואיו של הרב בלוי עם הגיורת רות בן-דוד.
הפיצול הראשון והעיקרי היה בשנות ה-60, כאשר פלג בלוי בראשות הרב אורי בלוי התקרב חזרה לעדה החרדית ואחיו הרב אלימלך אף שימש כעורך בטאון העדה עד פטירתו. פלג זה אינו מכונה יותר בשם "נטורי קרתא". לעומת זה פלג "תורה ויראה" (המכונה על שם ישיבת "תורה ויראה" בה מרוכזים אנשיו) בראשות הרב חיים קצנלנבוגן חתנו של רבי עמרם בלוי התחזק בשלילתו את המדינה והוא כיום הפלג המרכזי בתנועה. על פלג זה נמנה בעבר גיסו, משה הירש שהיה ידוע בקשריו הטובים עם יאסר ערפאת. הירש, שפעילותו שנויה במחלוקת פנימית בתוך נטורי קרתא, מונה על ידי ערפאת ל"שר לעניני יהודים" ברשות הפלסטינית וכחבר המועצה הלאומית הפלסטינית.
לאחר פטירת הרב חיים קצנלנבוגן עומדים בראש הפלג גיסו הרב אברהם יעקב אפשטיין ובנו הרב זעליג ראובן קצנלנבוגן שעומד אף בהנהלת ישיבת "תורה ויראה" ומוסדותיה. לאחרונה התקרב הפלג יותר לחוגי העדה החרדית. הפלג מוציא לאור ביטאון חודשי בשם "החומה", שעורכו הוא הרב אברהם יעקב אפשטיין. ובטאון דו שבועי בשם "האמונה".
הנה שני סרטונים "נחמדים"  על נטורי קרתא :

4 תגובות:

  1. סאם, כתבה מעניינת, קראתי את הכתבה בנענע 10 (גם את התגובות, למרות שהיה שם שמאלני שידע להיות קצת מנומס ואמר גם לימנים וגם לשמאלנים לא לרדת ברמה שלהם, ליתר דיוק: "אל תרד לרמה של הימנים, וכן אני יודע שיש ימניים מתורבתים"). אני חושב שנטורי קרתא הם אנטי ישראלים שלאט לאט מאבדים את השפיות שלהם יותר ויותר.

    גדעון.

    השבמחק
  2. סאם כתבה יפה אני מסכים עם הדעה של גדעון שהם לא בסדר בר

    השבמחק
  3. כתבה מעניינת מאוד, אני חושב שתנועת נטורי קרתא לא ציונית בעליל, וזו תנועה שצריך להוציא מחוץ לחוק בגלל שנאה עצמית, כשיהודים שונאים את ישראל.

    השבמחק
  4. סאם
    העשרת את ידיעותיי בכול הקשור לנטורי קרתא. זהו פלג חרדי קטן וקיצוני המזכיר כת מתבודדת ומאידך פלג קיצוני זה מעורב בהכפשת הציונות בפני העולם ובניסיונות להזיק למדינת ישראל.
    הסרטונים ממחישים את קיצוניותם של אותם אנשים המתעבים את היהדות החילונית והיהדות המסורתית המתונה.
    המשך לכתוב על נושאים מעוררי עניין ומעוררי מחלוקת ולהעשיר את עולמינו.
    יעל דגן

    השבמחק