יום שישי, 26 בפברואר 2016

מדור קומיקס ואנימציה: אלכימאי המתכת (2003) Fullmetal Alchemist מאת גדעון שדה

שלום לכם. אני יודע שאיני מפרסם כתבות בסוף השבוע למעט דבר המערכת, אבל ביום שני בבוקר יש את טקס פרסי האקדמיה לסרטים (טקס האוסקר ה-88) ואני רוצה לעשות על זה כתבה וגם לעשות כתבה על הסדרה שעכשיו אני עושה עליה כתבה אז היום הגיע התור של הסדרה.

 הסדרה עלייה אני אדבר היום היא אלכימאי המתכת (Fullmetal Alchemist באנגלית ו-鋼の錬金術師 ביפנית או יותר פשוט Hagane no Renkinjutsushi לרובכם כי אף אחד לא יכול להבין כתב ביפנית) ונכתבה ע"י הירומו האראקווה וזאת סדרת אנימה המבוססת על מנגה מאותו שם ופחות מחצי מהסדרה דומה לעלילה במנגה. הסדרה יצאה ב-2003 וסטודיו האנימציה שאחראי לשתי האנימציות שנעשו למנגה הוא סטודיו Bones. שתי הסדרות, אלכימאי המתכת" ו-"אלכימאי המתכת: אחווה" נחשבים לשתי הסדרות הטובות ביותר בז'אנר השונן (Shounen) באנימציה ובקומיקס היפנים.
עכשיו, בואו נתחיל...

דרך אגב: הבחור בשריון למעלה הוא לא אלכימאי המתכת. הוא רק האח הקטן.
דבר ראשון שצריך להסביר מהר מאוד הוא שיש בסדרה, כמו בכל אנימה ומנגה, מונחים משל עצמו שצריך להסביר, אז אני עכשיו אסביר אותם:

אלכימיה: אלכימיה ביקום של אלכימאי המתכת פועל מאוד שונה מאלכימיה בעולם שלנו. היא כמו קסם רק עם מדע! בסדרה האלכימיה מורכבת משלושה שלבים: ניתוח יסוד והבנתו מבחינה מדעית, כלומר מבחינת הרכבו כדי שיוכלו לדעת למה לשנותו, פירוק החומר ליסודותיו הבסיסיים ביותר ובנייה מחדש של החומר בצורה כימית או מבנית שונה בעזרת מעגל התמרה.
אוטומייל: גפי מתכת המחוברים למערכת העצבים. אוטומייל מיועד לאנשים שאיבדו גפיים ואם עושים תהליך של בניית וחיבור אוטומייל טוב, הגף החדשה תהיה טובה יותר מהגף שהאדם איבד.
חוק השיוויון: החוק הבסיסי של האלכימיה ב"Fullmetal Alchemist" לפיו כדי לקבל משהו צריך להקריב משהו בתמורה. אחד מהנושאים החשובים והמרכזיים בסדרה היא העיסוק בחוק השיוויון כפילוסופיה ונשאל פעמים רבות האם הוא חוק טבע או שקר אידיאולוגי.
מעגל התמרה: מעגל שצריכים לצייר בשביל להשתמש באלכימיה. בסדרה ישנם מספר מעגלי התמרה המשמשים לסוגי אלכימיה שונים אך לאנשים שפגשו את "אמת" אינם צריכים לצייר מעגל אלא למחוא כף בשביל להשתמש באלכימיה בגלל שמשהו "משתבש" כשפוגשים את "אמת".
הומונקולוס: אדם מלאכותי בעל יכולות התחדשות על אנושיות מפציעות אנושות אשר אינו יכול להזדקן ומייצג את אחד משבעת החטאים.

(נ.ב. לקחתי את המושגים מויקיפדיה כי אין לי מושג איך לתאר אותם בעצמי ובמושג האחרון הורדתי הסברים חשובים כדי לא לתת ספוילרים כי העמוד בויקיפדיה מלא ספוילרים.)

עכשיו שחפרתי לכם מספיק על המושגים, בואו נעבור לעלילה.
העלילה מספרת על שני אחים: אדוארד ואלפונס אלריק. שניהם מתבגרים שכילדים עשו טעות גורלית ששינתה את חייהם (הם עברו על טאבו מסוכן באלכימיה והם די נדפקו) והם מחפשים את אבן החכמים, אשר נותנת למחזיק בה לבצע אלכימיה מסוכנת בלי להתחשב בחוק השיוויון כדי לתקן את טעותם. הם חיים באמסטריס הצבאית שנשלטת לשמחת העם ע"י הפיהרר קינג בראדלי (תחשבו כך: אם היטלר לא היה גזען ומגניב בלחימה עם חרב אז זה היה בראדלי). האחים יוצאים למספר הרפתקאות למצוא את האבן, ובדרך הם נתקלים במספר דמויות צבעוניות (שסובלות המון במהלך הסדרה), אביהם שנטש אותם בילדותם וגם את ההומונקולוס, בני אדם מלאכותיים שנלחמים באחים במטרה למצוא את האבן. הייתי רושם עוד על העלילה אבל לא רציתי לעשות ספוילרים חוץ מזה שבנקודה מסויימת העלילה של האנימה משנה את הכיוון מהעלילה של המנגה עקב כך שהם הגיעו לאותה נקודה באותו זמן ואז הרבה מאוד דברים השתנו ביניהם וזה עדיין חוצה את קהל המעריצים.

מה אני אוהב בסדרה: היא בעלת פילוסופיות עמוקות והיא מעלה הרבה רעיונות ונקודות למחשבה, האווירה של הסדרה מ-2003 היא הרבה יותר אפלה מהמנגה ומ"אלכימאי המתכת: אחווה" ויש יותר דגש על התפתחות הדמיות כך שאכפת לך מאוד כשקורה להן משהו. האלכימיה היא מאוד טובה ויחודית גם ביקום שיש בו רובים ומטוסים וטנקים. דרך אגב, אלכימית להבה זה האחד הדברים המגניבים ביותר שיש באנימה!

מה לא אהבתי בסדרה: הרבה מאוד פילרים משעממים, העלילה הופכת לבלגן די גדול בשבילי כשהאנימה הראשון והמנגה נפרדים מבחינת העלילה. דבר נוסף זה שהסדרה מ-2003 היא מאוד מדכאת, אני מתכוון שזה פשוט אגרוף אחרי אגרוף לבטן ולראש, זה פשוט מגוחך! דבר אחרון הוא שיש מספר דמויות שאני שונא שנאת מוות ומקווה שהם נשרפים בגהינום.

טוב, אני יודע שחסר השמות של הדמויות אבל אני מאוד מציע לראות את הסדרה, אז לראות את הסרט "אלכימאי המתכת: הכובש משאמבאלה" ואז לראות את "אלכימאי המתכת: אחווה" כי יש בתחילת אחווה קטעים שמדלגים עליהם כי הם היו בסדרה מ-2003.

עכשיו אני אשים סצנה מאחד הפרקים בו אדוארד נלחם בבוס שלו, אלכימאי הלהבה הגאוותן רוי מוסטאנג, הדמות האהובה עליי:

טוב, עכשיו אני סוף סוף מסיים את הכתבות שלי השבוע. מקווה שתאהבו את הכתבה ויותר חשוב תראו את הסדרה למרות שהיא 51 שהרבה מהם משעממים בגלל שזה חצי פילרים בשביל לעשות עלילה רק של האנימה.

כאן גדעון וביי ביי.


5 תגובות:

  1. אני מבין שאין תגובות. אני מאוד אהבהתי לכתוב את הכתבה ומקווה שתקראו ותראו את שני הסדרות.

    השבמחק
  2. גדול יקיר משה שם טוב

    השבמחק
  3. אחלה כתבה למרות שאני לא מכיר את Fullmetal Alchemist

    השבמחק
  4. נראה מעניין. בר.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בהחלט מעניין. תצפה בסדרה אם תרצה.

      מחק