יום שישי, 21 באפריל 2017

המוסלמי שהציל מאות יהודים \ מאת סאם קטז



שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה שהולך להתקיים בעשרים וארבע באפריל אני רוצה לספר על שייך קָדור בֶּנגָ'בְּרִיט שהסתיר יהודים במסגד בפריז ובניהם הוא גם הציל את הזמר סמיר הללי שנולד בשנת 1920 למשפחה ענייה באלג'יריה והיה כוכב גדול בעולם הערבי, לפני זה אני אתן קדמה על שייך קָדור בֶּנגָ'בְּרִיט : הוא נולד בסידי בל עבס באלג'יריה בשנת 1868  ונפטר בפריז 1954, הוא בכיר ומייסד של המכון המוסלמי של המסגד פריז.

ולי בתור מוסלמי, צ'רקסי  אני רואה במעשיו כמעשה חסד בזה שהוא הציל את היהודים הנרדפים על ידי הנאצים שלא מרפים מטרפם מלרצוח יהודים מהרגע שאדולף היטלר עלה לשלטון בגרמניה, שתהיה לכם קריאה נעימה ואני מקווה שהכתבה הזו תלמד אתכם ותשנה את ההשקפות שלכם כלפי המוסלמים כי לא כל המוסלמים שיתפו פעולה עם הנאצים אבל לצערי הרב היו כמה מוסלמים שכן שיתפו פעולה עם הנאצים, ובניהם היה חאג' אמין אל-חוסייני ( ימח שמו וזכרו )  שהיה מנהיג ערבי-מוסלמי אשר כיהן כ"מופתי" של ירושלים בתקופת המנדט הבריטי.


ביוגרפיה :

הוא בא ממשפחה בולטת של טלמסן. לאחר לימודים תיכוניים במדרסה של אלג'יר (Thaalibiya) ואוניברסיטת אל Quaraouiyine של פז הוא החל את הקריירה שלו באלג'יריה, בתחום של רשות השופטת. ובשנת 1892, הוא הפך להיות עוזר לפרש הצירות של צרפת בטנג'יר, ובין באופן רשמי, במסגרת משרד חוץ הצרפתי.

בשנת 1916, הוא נשלח לחיג'אז ויושם כדי להקל על השלמת העלייה לרגל ולהבטיח את רווחתו של חברו במהלך שהותם במקומות הקדושים. בשנת 1917, המבוסס על סי Kaddour Mahkma אלג'יר (אזרחי או קאדי), אגודת ההקדשים והמקומות הקדושים של האסלאם, כאיגוד Cultual מוסלמי, כדי להקל על עליית לרגל של מוסלמים ב צפון אפריקה צרפתית, עם רכישת שני בתי מלון : במדינה ומכה.

בשנת 1920, ליגת ההקדשים והמקומות הקדושים של האסלאם היא דיווחה המדוד של אלג'יר כ1901 עמותה שמטרתה הבניין פריז של מכון ומסגד שמסמל על אדמת צרפת ידידות נצחית של צרפת והאסלאם. אבל גם ההקרבה של אלף חיילים מוסלמים מתה במהלך מלחמת העולם הראשונה, כולל ורדן בשנת 1916.

הצלת יהודים במלחמת העולם השנייה :

במהלך מלחמת העולם השנייה, השייך קדור בן ג'בריט הציל את חייהם של למעלה ממאה יהודים, ביניהם את הזמר האלג'ירי הנודע סמיר הללי, על ידי  כך שהנפיק להם תעודות זהות של מוסלמים, ואפשר להם בכך לברוח ממעצר מהנאצים ומגירושם מחוץ לגבולות צרפת.


החצר הפנימית של המסגד הגדול של פריז

הנה סרטון שמספר אליו, אז שתהיה לכם צפייה נעימה + זו הכתובת למי שרוצה לדעת :





נ.ב : 

רק שתדעו לכם שב-24 בשנת 1915, התרחש רצח העם הארמני שבו נרצחו מיליון וחצי ארמנים על ידי הטורקים הצעירים במהלך מלחמת העולם הראשונה, ומי שמעוניין מוזמן\מוזמנת לקרוא את הכתבה שלי על רצח העם הארמני. 

7 תגובות:

  1. כתבה מאוד מעניינת סאם. לא ראיתי את הסרטונים אבל היה מאוד מעניין לקרוא על האיש הזה שסיכן את עצמו בשביל לעשות את המעשה הנכון והאנושי.

    השבמחק
  2. תודה סאם על הכתבה המעניינת. לא הכרתי את הסיפור...

    השבמחק
  3. כמו תמיד סאם, אתה מצליח להאיר פינות היסטוריות לא מוכרות ומרחיב את הידע של כולנו. נהנתי לקרוא

    השבמחק
  4. סאם, גם אני מתפעלת מההתמדה שלך ומהאחריות להרחיב עבורנו ידע, ליצור עניין מזווית חדשה ופחות מוכרת. תודה! קראתי בעניין רב. הייתי מפרידה את הנושא הארמני מהכתבה. זה נושא חשוב שנכון לו התייחסות בלעדית.(אולי תעביר שיעור בנושא לחטיבה העליונה? למכינה?).

    השבמחק
  5. סאם- את שואת יהודי צרפת חקרתי לעומק והסתמכתי על עדויות רבות של ניצולים.להפתעתי את סיפור ההצלה עליו כתבת לא הכרתי ומודה לך על ששתפת אותנו בסיפור המופלא ובגבורתו של חסיד אומות העולם שייך קדור בנג'בריט.
    יעל דגן

    השבמחק