יום חמישי, 28 בפברואר 2019

99 שנה למאורעות תל חי \ מאת סאם קטז


קובץ:Tel Hai - Courtyard (3).jpg

חצר תל חי

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה לספר לכם שלפני 99 שנה התרחשו מאורעות תל חי שהם היו סדרה של התנכלויות והתנפלויות של כנופיות ערבים ובדואים, אשר החלו בסתיו תר"פ 1919, עם נסיגת הכוחות הבריטיים מהאזור, על ארבעת היישובים היהודיים: המושבה מטולה, קיבוץ כפר גלעדי, הקבוצה בתל חי, וקבוצת מייסדי המושב בחמארה, על כפרי הנוצרים ועל יחידות הצבא הצרפתי באזור הגליל הצפוני, וזאת כחלק ממלחמת הממלכה הערבית של סוריה-צרפת. בשיא המאורעות התחולל ב-1 במרץ 1920 קרב בתל חי שהפך לסמל, שהסתיים במותם של שמונה יהודים ובהם יוסף טרומפלדור. ההתקפות גרמו לנטישה זמנית של ארבעת היישובים, עד סתיו תרפ"א 1920.

אני זוכר מהטיול השנתי שלנו בנווה שהיינו שמה ואילן המדריך ( קרוב משפחה של ענבל ) סיפר לנו על ההיסטוריה של המוקם ואני חושב שזה חושב לציין את זה וללמד על זה בשיעורי היסטוריה כי הרי בזכות אותם אלו שנפלו בתל חי ובניהם יוסף טרומפלדור עם ישראל חוגג את יום העצמאות, זהו, שתהיה לכם קריאה נעימה וחג פורים שמח.

רקע :

תל חי הייתה נקודת התיישבות יהודית באצבע הגליל, אשר הוקמה על ידי קבוצת חלוצים ב־1916, במקביל להקמת קיבוץ כפר גלעדי. צורת מבניה סביב חצר הזכירה מבצר. מסביב ליישובים היו כפרים בדווים ונוצרים שתקפו לא פעם את היהודים וישוביהם. קרקעות תל חי היו אמורות להיות לשטח צרפתי לפי הסכם סייקס-פיקו בהסדרים שלאחר מלחמת העולם הראשונה. המצב המתוח בסוריה בעקבות המלכתו של פייסל על הממלכה הערבית של סוריה והדחתו על ידי הצרפתים הביא להתדרדרות נוספת במצב הביטחון באזורים נידחים בסוריה ובלבנון, ביניהם גם אצבע הגליל.

עם הידרדרות המצב הביטחוני ומותו של שניאור שפושניק, אחד מחלוצי תל חי, ביקש ישראל שוחט, מנהיג ארגון השומר, מיוסף טרומפלדור לעלות לגליל, לבחון את מצבן של ארבע נקודות ההתיישבות ולדווח לו. בשלהי 1919 עלה טרומפלדור למקום ונותר שם עד נפילתו בקרב.

מורשת וזיכרון :

מספר שבועות לאחר נטישתה חזרו תושבי תל-חי וכפר גלעדי ליישוביהם והוקמה מצבה לזכר טרומפלדור ושבעת הלוחמים שנהרגו. לאחר שחזרו תושבי היישובים ליישוביהם התנהל ויכוח אצל מי יקבר טרומפלדור, בכפר גלעדי או בתל-חי. הסכסוך יושב בכך שטרומפלדור נקבר בין תל-חי ובין כפר גלעדי. השביל בו הועברו הפצועים וההרוגים לכפר גלעדי, שוחזר ונקרא "שביל הפצועים". לאורכו מוצבים סלעים ועליהם פרטים על המאורעות. השביל מתחיל בחצר תל חי, מטפס לעבר הכביש, עובר מתחתיו ומסתיים בבית הקברות בכפר גלעדי.

בשנת 1928 החל הפסל, אברהם מלניקוב, אחד הפסלים הבולטים ביותר באותה תקופה, לפסל את אנדרטת "האריה השואג", לזכר הקרב על תל-חי. האנדרטה נחנכה ב-1934 ונבנתה במימון ההסתדרות הכללית, הוועד הלאומי וסר אלפרד מונד (לורד מלצ'ט).

הנה סרטון שמסביר על הקרב בתל חי :


קובץ:Trumpeldor.jpg

אנדרטת האריה השואג

קובץ:Telhai.jpg

איור של תל חי

קובץ:שביל הפצועים מתל חי לכפר גלעדי.jpg

"שביל הפצועים" מתל חי לכפר גלעדי

קובץ:סלע עם הסבר ב"שביל הפצועים" בתל חי.jpg

סלע עם הסבר ב"שביל הפצועים"

קובץ:Trumpgrave.jpg

אבני זיכרון במקום בו היה קברם הזמני של טרומפלדור וחבריו בכפר גלעדי

יזכור עם ישראל את הנשמות הטהורות של בניו ובנותיו :

שניאור שפושניק ז"ל
אהרון שֶר ז"ל
דבורה דראכלר ז"ל
בנימין מונטר ז"ל
( זאב ) שַרף ז"ל
שרה צ'יז'יק ז"ל
( יעקב ) טוקר ז"ל
יוסף טרומפלדור ז"ל

הנאמנים והאמיצים, אנשי העבודה והשלום, אשר הלכו מאחרי המחרשה ויחרפו נפשם על כבוד ישראל ועל אדמת ישראל.

יזכור ישראל ויתברך בזרעו ויאבל על זיו-העלומים וחמדת-הגבורה וקדושת-הרצון ומסירות-הנפש אשר נספו במערכה הכבדה.

אל ישקוט ואל ינחם ואל יפוג האבל עד בֹּא יום בו ישוב ישראל וגאל אדמתו השדודה.

4 תגובות:

  1. תשובות
    1. סאם יקר
      אתה הסטוריון בנשמתך והדבר מתבטא בידיעותיך הרבות. כמה מרגש וחשוב שאתה זוכר ומזכיר לנו כול ארוע מכונן ומשמעותי בתולדות ישראל אשר לצערי כבר רבים שכחו. כשהייתי ילדה היינו מציינים את יום תל חי בטקס בית ספרי, בהנפת דגל ישראל ובחולצות לבנות. חניכי תנועות הנוער היו יוצאים לצעדה ופניהם למצבת הארי השואג.
      תודה סאם על שכתבת כתבה משמעותית ומרגשת.
      יעל

      מחק
  2. A century old pogrom 1920 [ https://books.google.com/books?id=WxYbDgAAQBAJ&pg=PT114 ]
    'All the evidence indicates that these attacks were of a cowardly and traitorous nature. Most of them were against the elderly, women, and children. Most were attacked from the back.'

    It was led by M. Aref, incited by [ex mufti of Arab Palestine] arch racist al-Husseini.
    21 years later ex Mufti met with Hitler.
    His henchmen include: the fraud Issa Nakhleh holocaust denier (Nov.14.1972 at UN; 1978 at peace summit Camp David, in 1981 lecturer at IHR on behalf of Muslim Congress, linked to, worked with major neo nazis publications and groups) and the genocidal Ahmad Shukairy (the inventor of apartheid slur in Oct.17.1961) who questioned loyalty of Catholic Uruguayan rep. Fabregat stating he's "Jewish;" got booted (end of 1962) from UN after saluting Nazi gang.

    השבמחק