יום שבת, 8 ביוני 2019

מחשבות על סיפורי בריאה \נמרוד הרפז

ישנם בערך שבעה מיליארד אנשים בעולם. כל אחד מהם מחפש את הסיבה לקיום שלו, איך הוא נוצר ולמה. כשהאנושות התחילה להתארגן בשבטים, אנשים סיפרו סיפורים על איך נוצרו היקום, הארץ ובני האדם. עם הזמן אנשים החלו להתאגד סביב סיפורים. כך נוצרו הדתות הראשונות. הסיפורים הבאים יכולים להישמע לנו, הישראלים, מוזרים. אולם, תגלו שיש ביניהם דמיון רב מכפי שנראה לעין.



כמובן, כולנו מכירים את "בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ", אבל האם ידעתם שהיפנים העתיקים האמינו שהאל איזאנאגי (Izanagi) ואחותו איזאנאמי (Izanami) יצרו את היבשות בכך שסיחררו חול בקרקעית הים עם חנית? מיתוס העלאת היבשות מתוך הים קיים גם במיתולוגיה של שבטי היורובה של מערב אפריקה. כשאיזאנאגי ואיזאנאמי העלו את האי אונוגורו, גן העדן היפני, מהים, אובטלה העלה את ארץ האלים, איפה (Ife), בעזרת תרנגולת ושקיק חול, ונתן לתרנגולת לפזר את החול בים בעודה יוצרת תלוליות חול שנהיו בסופו של דבר יבשת.

המיתולוגיה של הסינים מספרת לא מעט תרחישים שבהם נוצר העולם. אחד מהן עוסק בענק פאן גו (Pangu), שבקע מתוך ביצה במרכז הכאוס. הוא קיבל על עצמו משימה: להפריד את השמיים ואת הארץ (רואים כאן את הדמיון לבראשית?) הוא קרע את הכאוס לשניים, נעמד בתוך הקרע והחל להרחיב אותו, חמישה מטרים בכל יום. אחרי 18,000 שנה, כשהיה מרוצה מהיצירה שלו, מת פאן גו וגופו החל להשתנות. כל הארץ התפרצה מתוכו.
נשימתו נהייתה העננים והרוח. עיניו ושיערו נהיו גרמי השמיים. ראשו נהיה ההרים; דמו, המים. שריריו נהפכו לאדמה פוריה, ועצמותיו למתכות היקרות שבתוכה; והחרקים שזחלו על גופו הפכו לבעלי החיים ולאנשים.

ולמה להישאר בסיפורים דתיים מסורתיים?
הדת הראאליסטית (Raëlist), שהוקמה על ידי קלאוד ווריליון (Raël) בשנות השבעים, מאמינה שחייזרים דמויי אדם יצרו את בני האדם ואת החיים. והיא לא היחידה.

"למי אכפת מסיפורי בלהות בכלל? הפיזיקה מסבירה הכל!"
מצד אחד, הן הקונצנזוס בעולם המערבי. מצד שני, כשחושבים על תיאוריית המפץ הגדול, היווצרות הכוכבים והאבולוציה לעומק, הן ביזאריות וחבות הרבה למקריות מוחלטת. אין פלא שאנשים שלא מבינים את התהליכים ברקע בוחרים להאמין שמשהו אינטליגנטי יצר את היקום. אבל אנחנו לא כאן כדי להטיל ספק באף סיפור.

בהתחלה, היקום היה כולו מרוכז בנקודה אחת, כדור זעיר שהכיל את כל החומר שקיים. באיזשהו שלב, הכדור התרחב במהירות אדירה וכל החומר התפזר לחלל. החומר החל להתלכד לכדורים, שעם הזמן מכוח המשיכה שלהם עצמם תפחו למימדים עצומים והיו כל כך חמים שחלקיקים החלו להינתך בתוכם. אלה הם כוכבי השבת, ואחד מהם היה השמש שלנו.
הצטברויות של חומר כבד יותר החלו להקיף את השמש. כשגדלו מספיק, היו לכוכבי לכת. אחד מהם היה בדיוק במרחק הנכון ביחס לשמש, כך שהחום שהצטבר בו גרם לרצף של אירועים שהוביל בסוף דבר ליצירת החיים הראשונים. אלה התפתחו, אחרי מאות מיליוני שנים, לבני האדם. תהליך זה נקרא האבולוציה.

למה אתם מאמינים? איזה סיפור נשמע לכם הכי מעניין?

תגובה 1: