יום ראשון, 22 בנובמבר 2015

מדור הספר: 1984-ביקורת

הקדמה
לפני שאני מתחיל, אני רוצה להתנצל על כך שלא העלתי את הכתבה ביום חמישי , (זאת בגלל שלא הספקתי לסיים אותה ) ולכן אני מעלה אותה ביום ראשון- באופן חד פעמי

ועכשיו לכתבה:

לאחר כמה שבועות שפתחתי את מדור הספר עם  חוות החיות, החלטתי  לכתוב  על ספר נוסף של ג'ורג' אורוול  שקראתי והוא 1984.








על הספר:
1984 הוא רומן דיסטופי אשר נכתב בשנת 1948 (ופורסם בשנת 1949) והיה הספר האחרון שאורוול כתב  ופרסם לפני מותו ב-1950.

הספר מהווה מין תחזית בדיונית על העולם בשנת 1984, כאשר בתוכה נמצאת באופן חבוי(במדיה מסויימת) ביקורת על המשטרים הטוטליטריים , ובפרט על המשטר הקומוניסטי בברית המועצות( בדומה לחוות החיות)

על פי הספר בשנת 1984 כדור הארץ מחולק לשלוש מעצמות על אשר נלחמות בינהן ללא כל הפסקה,ושמן: אוקיאניה , אירואסיה ואיסטאסיה.

אוקיאניה אשר בה מתרחשת העלילה(שכוללת את יבשת אמריקה הצפונית והדרומית, החלק הדרומי של יבשת אפריקה, אוסטרליה והאיים הבריטיים), היא מדינה טוטליטרית שבה שולטת מפלגה שעלתה לשלטון במהפכה במהלך שנות החמישים, כאשר בראשה עומד המנהיג  הכל יכול אשר מכונה "האח הגדול".

במדינה זו , לאזרחים אין חופש מחשבה והם כפופים למפלגה אשר עוקבת אחריהם  בעזרת  מסכי הטלסקרין(מכשיר פיקוח המשלב טלוויזיה המשדרת ומצלמת אבטחה)  אשר נמצאים כמעט בכל מקום.
וכאשר  המפלגה תופסת בן אדם שעושה אפילו פעולה אחת קטנה שנראית "לא במקום" היא שולחת את משטרת המחשבות  "שתטפל בו".

האוכלוסייה במדינה זו מתחלקת לשלושה מעמדות : חברי המפלגה הפנימית אשר  הם המיעוט השלטוני  שחיי חיי נוחות ועושר, הפרולים שהם  ההמון  העני אשר לא מהווה איום על השלטון(ולכן כמעט ולא מפקחים עליהם ובכך יש להם באופן יחסי הכי הרבה חירות-שאותה היא הם לא מנצלים בצורה ממש יעילה) וחברי המפלגה החיצונית אשר הם בני המעמד הבינוני אשר עליהם הכי מפקחים.


פרוטוגוניסט  הספר הוא וינסטון סמית , חבר המפלגה החיצונית, אשר גר במחוז פס אוויר א'(אשר בעבר נקרא אנגליה)בעיר לונדון,
ושעובד בבניין שנקרא מיניסטריון האמת , שבו הוא משכתב את ההיסטוריה לטובת צרכי המפלגה.

וינסטון אשר בתוכו שונא את המפלגה ורוצה למרוד בה, מחפש כל דרך אפשרית לכך,
 במהלך הניסיון להשיג את המטרה הוא עובר מספר אירועים, שהמרכזי בניהם הוא התאהבות וקיום רומן עם  בשם ג'וליה. 


מה בסוף יקרה לו?


עכשיו לגבי הדעה  וההמלצה שלי על הספר- זה מאוד מורכב.
מצד אחד אני חייב להגיד לכם שיש בספר דברים שהם לא קלים לקריאה(כמו עינויים) ולכן אני לא חושב שהוא מתאים לכל אחד.
מצד שני, הספר   הוא מאוד מותח  ומעורר מחשבה וזאת  בזכות המסרים והשאלות הפילוסופיות והחברתיות המועלות בו
-כמו למשל האם האח הגדל קיים באמת?

לסיכום אני רוצה להגיד זה למרות 1984 הוא ספר קשה לקריאה , לי אישית הוא אחד מהספרים הטובים ביותר שקראתי בחיים שלי, ואני לא מתחרט שעשיתי זאת.


תודה


6 תגובות:

  1. טוב שאתה כותב על הספר הזה מתן. יחי האוראליזם! אני ניסיתי לקרוא את הספר אבל הפסקתי בעמוד 12 כי לא תפס אותי במיוחד (פעמיים ניסיתי ותמיד עצרתי באותו עמוד, בגלל שההתחלה של הספר משעממת לעומת חוות החיות).
    נ.ב. בגלל שפרסמת את הכתבה שלך היום אני לא אפרסם את מה שתכננתי לעשות כדי להכין הודעה שקשורה לעיתון.

    גדעון.

    השבמחק
    תשובות
    1. על העמודים הראשונים יצא לי באמת לחזור כמה פעמים, אבל אבל לאחר מכן אי אפשר להפסיק.

      ולגבי פרסום הכתבה אני סיימתי אותה ביום שישי בערב, אבל בגלל שלירון התכוון להעלות את הכתבה ביום שבת.
      כיוונתי אותה ליום ראשון בבוקר אבל זה לא פעל.
      שוב אני מצטער שהעלתי ביום הזה-לא ידעתי לגבי שזה התכוונת לפרסם

      מתן

      מחק
  2. כתבה יפה מתן אני זוכר שראיתי אותך קורא את הספר בשנה שעברה. כתיבה יפה .והוא נראה מאוד מעניין .בר מכיתת דולב

    השבמחק
  3. מתן, לא קראתי את הספר, אבל הוא הזכיר לי סרט שראיתי פעם- ,המופע של טרומן". מכיר? זה סרט שמדבר על אדם שחי חיים שלמים בתוך עולם דמיוני של ריאליטי- בלי שהוא יודע שהוא חלק מתוכנית ריאליטי.
    על אף המורכבות שהצגת, עשית לי חשק לקרוא את הספר. תודה.

    השבמחק
  4. כתבה טובה ,דרך אגב הריאליטי "האח הגדול" מבוסס על הספר הזה

    השבמחק