יום רביעי, 30 בדצמבר 2015

מי זה קרל מרקס ? \ מאת סאם קטז


Karl Marx 001.jpg 

"התרופה היחידה לסבל נפשי היא סבל גופני"

שלום לכם קוראים קוראות יקרים ויקרות, אני רוצה לספר לכם על פילוסוף שעליו למדתי ושמו קרל מרקס שהוא דמות שנויה במחלוקת בעיקר על השקפתו הקומוניסטית, רק שתדעו שהוא וחברו פרידריך אנגלס כתבו את הספר המניפסט הקומוניסטי שיצא לאור לראשונה בעשרים ואחת בפברואר אלף שמונה מאות ארבעים ושמונה בלונדון, ותורגם אחר כך מגרמנית לעשרות שפות נוספות, ומה מעניין מה היה חושב מרקס על הקומוניזם של יוסף סטלין שרצח המוני בני אדם בשם הקומוניזם, שתהיה לכם קריאה + מה אתם חושבים הציטוט שלו ? .


הקדמה :


קרל היינריך מרקס היה פילוסוף, כלכלן, סוציולוג, היסטוריון, עיתונאי וסוציאליסט מהפכני גרמני ממוצא יהודי. עבודתו של מרקס בכלכלה הניחה את היסודות להבנת יחסי הכוחות בשוק: הציבור, העבודה וההון, והשפיעה על מספר רב של תורות כלכליות. מרקס פרסם מספר ספרים בחייו, כשהמפורסמים ביותר הם המניפסט הקומוניסטי (1848) והקפיטל (1867-1894).

נעוריו והשכלה מוקדמת: 1818-1835 :

קרל היינריך מרקס נולד ב-5 במאי 1818 בטריר, עיירה בחבל הריין שבממלכת פרוסיה, והיה נצר למשפחה יהודית אשכנזית, המיוחסת לרב שאול וואהל, רש"י, ודוד המלך. סבו מצד אימו היה רב הולנדי, וסבו מצד אביו, מאיר הלוי מרקס, היה רב העיר טריר. אביו של מרקס, הרשל מרקס, היה הראשון במשפחה שקיבל השכלה חילונית, ועסק בעריכת דין. עוד לפני לידת בנו, כדי להשתחרר מכבלי החוקים האנטישמיים, ולהמשיך במקצוע עריכת הדין, הרשל המיר את דתו מיהדות לזרם הנוצרי-פרוטסטנטי, לותרניזם, ושינה את שמו מהשם היידי הרשל, להיינריך.

מעט ידוע על ילדותו של קרל מרקס. שלישי מבין תשעה ילדים, שהיה לבן הבכור לאחר מות אחיו הגדול מוריץ ב-1819. מרקס הוטבל לכנסייה הלותרנית ביחד עם אחיו ואחיותיו באוגוסט 1824. מרקס גדל בבית פתוח וליברלי, שאירח אינטלקטואלים רבים. מרקס למד בבית ספר תיכון שהיה ידוע בגישתו הליברלית וההומנית. כבר במהלך התיכון היה מרקס תלמיד מצטיין. הוא זכה בפרס על עבודת הגמר שלו, שכותרתה "דת: הדבק שמאגד את החברה". כשהיה בן 17, באוקטובר 1835, מרקס נסע לאוניברסיטת בון. למרות שרצה ללמוד פילוסופיה וספרות, אביו עמד על כך שבנו ילמד מקצוע פרקטי כמשפטים. בבון היה מרקס חבר ב"תא המשוררים", קבוצה שהכילה מספר רדיקליים פוליטיים ושהייתה תחת השגחת המשטרה. ציוניו הטובים הדרדרו במהרה, עד שאביו התעקש להעבירו לאוניברסיטת הומבולדט שבברלין, שנחשבה לרצינית יותר.

הגותו של מרקס :

לפי השקפתו של מרקס, המציאות היא קונפליקטואלית, בין שני כוחות מרכזיים - מדכאים ומדוכאים. המדכאים (המעמד הבורגני) הם בעלי אמצעי הייצור והמדוכאים (מעמד הפועלים, הפרולטריון) הם אלה שאינם בעלי אמצעי הייצור. בשלב הנוכחי הבורגנות מדכאת את הפרולטריון. לפי השקפתו המטריאליסטית של מרקס, מבנה העל הוא השתקפות של התשתית הכלכלית, דהיינו, התודעה היא תוצר של הוויה. מרקס טען שהמהפכה בוא תבוא, בין השאר כתוצאה מכך שהקפיטליזם יביא אותה על עצמו, בהיותו מכיל סתירה פנימית שאינה ניתנת ליישוב. מעמד הפועלים, לכשיתאחד ויגיע למצב בו לא יוכל עוד לחיות (מרקס מתאר זאת בכך שמעמד הפועלים לא יפסיד דבר "למעט כבליו"), ישתחרר מהתודעה הכוזבת וישנה את תנאי חייו באמצעות מהפכה שתמוטט את הסדר החברתי הקיים: במהפכה זו ישתלט מעמד הפועלים על אמצעי הייצור ויקים את החברה הסוציאליסטית, בה אין מנצלים ומנוצלים, קניין פרטי, כסף, מדינה או משפחה.

עיקרי המרקסיזם פורסמו בשנת 1848 על ידי קרל מרקס ופרידריך אנגלס, במניפסט הקומוניסטי. תקופה זו, של אמצע המאה ה-19, נחשבת לתחילת צמיחת המרקסיזם. הייתה זו תאוריה אחת מבין כמה תאוריות סוציאליסטיות.

במשך השנים לא שמר המרקסיזם על צורתו המקורית. התשתית החשיבתית של המרקסיזם, אמנם לא בצורתו הטהורה, הוסיפה להתקיים, ומורשת המרקסיזם מתקיימת ברוב הזרמים הביקורתיים. גישה זו מיושמת כיום בתחומים שונים (למשל חינוך ומשפחה).

יחסו ליהדות :

בשנת 1843 טען מרקס בסדרת מאמרים שהופיעו בעיתונות הגרמנית כי היהודים סוגדים לממון ולתגרנות, והחברה המתוקנת כשתקום תיצור מציאות שבה לא תתקיים היהדות.‏ התייחסות נוספת של מרקס ליהדות ניתן ללמוד מחיבורו המפורסם "על השאלה היהודית", שפורסם ב-1844. טענתו המרכזית הייתה שהיהדות מייצגת את השתקפותן של הכלכלה הקפיטליסטית והחברה הבורגנית. הסיבה לכך אינה טבועה בדת עצמה אלא בעקבות מאות השנים שבהן הורחקו היהודים מעיסוקים רבים, ולכן פנו להתפרנס בעיקר ממסחר ומבנקאות.


הנה סרטון מספר על מרקס :

4 תגובות:

  1. מי זה יקיר משה שם טוב

    השבמחק
  2. כתבה מאוד מעניינת. אני חושב שהגישה הכלכלית הכי יעילה היא סוציאל דמוקרטית ומדינת רווחה. הציטוט שלו הוא לא מה שאני רואה מאוד עמוק אלא יותר מזוכיסטי.

    גדעון.

    השבמחק
  3. הגישה הכלכלית שלו נראית לי יותר מדי קומוניסטית, ובקשר ךציטוט שלו, זה נשמע די מזוכיסטי

    השבמחק