יום חמישי, 7 בינואר 2016

המעבר ללוח השנה הגרגוריאני

כפי שידוע לכם לפני כשבוע החלה שנת 2016 ובעקבות כך  אני החלטתי  לכתוב על תחילת השימוש בלוח השנה האזרחי הנהוג כיום ברוב מדינות העולם, שהוא הלוח הגרגוריאני.



תיהנו


האפיפיור גרגוריוס ה-13, כיהן בתפקידו 12 שנה בלבד
אך במהלכם גרם לאחד האירועים החשובים ביותר בהיסטוריה




ב-4 באוקטובר  1582, הוציא האפיפיור האיטלקי גרגוריוס השלושה העשר צו שבו הוא אומר שהכנסייה הקתולית החליטה לעבור משימוש בלוח השנה היוליאני, אשר נקבע בשנת 45 לפני הספירה על ידי המצביא והדיקטטור הרומי יוליוס קיסר(ועל שמו הוא נקרא) ללוח הגרגוריאני( אשר הוא נקרא על השם שלו).

הסיבה העיקרית לשינוי הייתה הטעות  בחישוב המועד לחג הפסחא שהוא הולך כך:
 בשנת 325 לספירה התרחשה ועידה בעיר ניקיאה(כיום בטורקיה)   בה קבעה הכנסייה שחג הפסחא יחול ביום  הראשון בשבוע לאחר יום  מילואי של הירח הבא לאחר יום ההשתוות האביבית(שבו אורך היום שווה ללילה) שהוא על פי הלוח היוליאני 21 במרץ. 
אך בשנת 1582 גילו יועציו של האפיפיור גרגוריוס בעקבות תצפיות אסטרונומיות שיום ההשתוות האביבית מתרחש עשרה ימים לפני ה-21 מרץ , כלומר ב-11 במרץ.

ובעקבות כך הוחלט להזיז את התאריך עשרה ימים קדימה וכך היום שלאחר ה-4 באוקטובר נהיה ל-15 באוקטובר- וזהו השינוי העיקרי.( בעקבות שינויים נוספים הפער בין הלוחות הוא כיום של 13 ימים)

כאשר הוא פורסם, אומץ הלוח הגרגוריאני בתחילה רק במדינות הקתוליות באירופה כמו: ספרד פורטוגל וצרפת, רק מתחילת המאה ה-18  החלו  בהדרגה מדינות פרוטסטנטיות כמו  שוודיה ובריטניה  לאמץ אותו, ורק בשנת 1918 החלו לאמץ אותו מדינות נוצריות אורתודוקסיות כמו רוסיה וזאת רק לשימוש אזרחי(לצורך דתי האורתודוקסים משתמשים עד היום בלוח היוליאני)  .

אחת התוצאות המשמעותיות ביותר לכך שהמדינות לא אימצו את לוח השנה באותו הזמן, היו שנוצרו מצבים בהם  שנקבע שאירוע היסטורי מסוים התרחש בשני תאריכים שונים. כמו למשל המהפכה הבולשביקיות 
שעל פי הלוח  היוליאני פרצה ב-25 באוקטובר 1917(לכן גם היא נקראת מהפכת אוקטובר) ועל פי הלוח הגרגוריאני פרצה בשביעי בנובמבר.

לסיכום  ניתן להגיד שהמעבר ללוח השנה הגרגוריאני  הוא אירוע הנראה לכאורה קטן, אך למעשה הייתה לו השפעה רבה עד היום,בכך שזה השפיע באופן כלשהי על תפיסת הזמן של האנושות.



מקווה שנהינתם מקריאת הכתבה

השאירו תגובות






















3 תגובות:

  1. קריאה מעניינת מתן. בטוח שלא אזכור כלום אבל כתבה נהדרת.

    גדעון.

    השבמחק
  2. כתבה טובה, לא הבנתי מה גרם לפער בין יום ההשתוות לתאריך בהתחלה

    השבמחק
  3. למה אתה לא מביא כתבות מעיינות

    השבמחק