יום חמישי, 28 במרץ 2019

מה זה אחד באפריל ? \ מאת סאם קטז



הזמנה לטקס "רחיצת האריות" השנתית במצודת לונדון - מתיחה מלונדון, בריטניה, משנת 1857

שלום לכם קוראים וקוראות נכבדים ונכבדות, אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על "אחד באפריל" הוא תאריך המוכר בארצות רבות כ"יום הכזבים הבינלאומי" או "יום השוטים" ( באנגלית: "April Fools' Day" ), ובו נוהגים אנשים לספר בדותות כדי לנסות להתל באחרים. קורבנה של מתיחת אחד באפריל קרוי באנגלית "April Fool" ( שוטה של אפריל ), באיטלקית "Pesce d'aprile" ובצרפתית "Poisson d'avril" ( דג של אפריל ).

אני באופן אישי לא רואה ביום הזה כמשהו מיוחד ומקסימום מי שרוצה לעשות על מתיחה על מישהו ביום הזה שישעה את זה בשמחה... זהו, שתהיה לכם קריאה נעימה + חלק מכלי התקשורת נוהגים לפרסם גם הם בדותות ביום זה, ולכן גם הודעות אמיתיות המתפרסמות בו מעוררות לעיתים חוסר אמון. שירות Gmail למשל, נחשב בעיני רבים לכזב למשך ימים ספורים, כיוון שההודעה של חברת גוגל על הפעלתו פורסמה באחד באפריל.


מקור המנהג :

מקורם של מנהגי אחד באפריל אינו ידוע באופן ודאי, אם כי ישנן כמה סברות מקובלות בנושא זה.

יש המייחסים את מקור המנהג לצרפתים. ב-1564, בזמן תקופת שלטונו של שארל התשיעי, החליט המלך הצרפתי לעבור לציין את תחילת השנה האזרחית באחד בינואר, במקום המנהג שהיה עד לאותה שנה, לחגוג את תחילת השנה האזרחית באחד באפריל. הייתה זו תחילתה של הרפורמה למעבר משיטת לוח השנה היוליאני ללוח השנה הגרגוריאני, המקובל היום (אם כי המעבר הרשמי ללוח הגרגוריאני התרחש רשמית החל מ-1582, ועברו עוד כמה מאות שנים עד שאומץ באופן אחיד על ידי כלל מדינות אירופה). שארל הוציא צו מלכותי בשם "האדיקט של רוסילון" ב-1564 בו הוכרז על שינוי זה במועדי השנה. מעבר זה יצר בלבול רב. הצרפתים שהיו רגילים לחגוג את ראש השנה בשבוע שבין ה-25 במרץ וה-1 באפריל, קיבלו הזמנות למסיבות ראש השנה ואף קיבלו מתנות לכבוד ראש השנה, שכלל לא נחגג בתאריך זה. ומבלבול זה החל המנהג של האחד באפריל כיום של "מתיחות".

בממלכה המאוחדת החלו לציין מועד זה בהקף נרחב בתחילת המאה ה-18, אם כי אזכור ראשון שלו בכתב מופיע ברשימותיו של ג'ון אוברי משנת 1686, וככל הנראה המנהג הגיע לממלכה המאוחדת מגרמניה באמצע המאה ה-17.

מתיחות נודעות :

ב-1 באפריל 1950 הודיעה הטלוויזיה ההולנדית על התמוטטות מגדל פיזה באיטליה; הידיעה עוררה בהלה.

ב-1 באפריל 1957 הודיע תאגיד השידור BBC, כי יבול הספגטי שופע במיוחד השנה, וכי קטיף עצי הספגטי מתבצע בשווייץ.


ב-1 באפריל 1977 דיווח עיתון "הארץ" כי חברת פ.מ.ל.ד תסייע בהעברת הכותל המערבי למקום אחר, בשל שקיעת אבניו, שנגרמה עקב שאיבת מים ניסיונית במאגר ברמת חובב ( ראשי התיבות של פ.מ.ל.ד: פתי מאמין לכל דבר ).


ב-1 באפריל 1979 הודיע "קול ישראל" כי השיר "הללויה", בביצוע גלי עטרי וחלב ודבש, שזכה באירוויזיון בלילה הקודם, יהיה ההמנון החדש של ישראל ויחליף את "התקווה" של נפתלי הרץ אימבר.

ב-1 באפריל 1981 הודיעו בחדשות הבוקר של "קול ישראל" כי נפסל תארה של קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב כאלופת אירופה הטריה, משום שקהל האוהדים שנכח באולם פרץ למגרש כשנייה אחת לפני תום המשחק ולכן לא נסתיים משחק זה במועדו הרשמי, ולפי חוקת הכדורסל יש לקיים משחק חוזר. במהלך הבוקר ההוא רעשה הארץ, עד אשר חזר בו "קול ישראל" מדבריו והבהיר כי מדובר בכזב לכבוד אותו היום.

ב-1 באפריל 1986 שיגר חיל המודיעין ידיעה לקול ישראל על ניסיון התנקשות בחייו של המנהיג השיעי, נביה ברי, שככל הנראה עלה יפה. שר הביטחון, יצחק רבין, התבקש להגיב על הידיעה בוועדת חוץ וביטחון.

ב-1 באפריל 1995 פרסם מגזין המדע הפופולרי האמריקני "דיסקבר" כתבה אודות בעל חיים בדיוני בשם "מכרסם קרח עירום חמום מח" ("Hotheaded Naked Ice Borer").[3]

ב-1 באפריל 1996 הודיעה רשת המזון המהיר האמריקנית טאקו בל כי היא רוכשת את פעמון הדרור על מנת לסייע למדינה להקטין את חובותיה וכי הפעמון יקרא מעתה "פעמון הדרור של טאקו" ("Taco Liberty Bell"). מודעה על כך אף פורסמה על ידי רשת המזון המקסיקני על גבי עמוד שלם בעיתון הניו יורק טיימס. דובר הבית הלבן, מייק מק'קרי, שנשאל על כך על ידי הכתבים, הגיב באישור הידיעה ואף הוסיף בהומור כי אנדרטת לינקולן ("Lincoln Memorial"), נמכרה אף היא ותיקרא מעתה "אנדרטת פורד לינקולן מרקורי" ("Ford Lincoln Mercury Memorial"), משחק מילים עם מותג המכוניות לינקולן מרקורי של חברת פורד.

ב-1 באפריל 2004, דני רופ, מגיש התחזית בחדשות ערוץ 2, הודיע בפומבי על מטר "זהובונים", חתיכות זהב, הנופלות מן השמים. כמו כן, טען שמאורע זה קרה בפעם האחרונה ב-1404. אנשים רבים יצאו מבתיהם לחזות במטר. לאחר מכן הוסיף כמה נקודות ואמר: 1.4.04.

ב-1 באפריל 2013, צוות האתר יוטיוב הודיע כי האתר ייסגר ל-10 שנים עקב תחרות שתתקיים במהלך השנים הללו. במהלך התחרות צוות האתר יבחר את הסרטון הטוב ביותר שלו. סרטון זה יזכה את בעליו בפרס ויוצג בשנת 2023 באתר עם פתיחתו המחודשת.

ב-1 באפריל 2013 גוגל פירסמו את google nose שבעזרתו ניתן להריח ריחות דרך הרמקולים שבמחשב או בנייד ואף לשלוח לחברים ריחות.



מתיחה בקופנהגן, בירת דנמרק, משנת 2001, המדמה תאונת רכבת תחתית

הנה בסרטון באנגלית שמסביר על האחד באפריל :

3 תגובות: