יום שני, 20 בינואר 2020

מהי גזענות ? \ מאת סאם קטז


נגד גזענות עמל צפת on Twitter: "#גםאניעםהרבתחומיצפת 👦🏽👦🏿"

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, לקראת יום השואה הבינלאומי שיתקיים ב-27 בינואר שבו העולם הולך לציין 75 שנה לשחרור מחנות ההשמדה אושוויץ ובירקנאו שבפולין מידי הנאצים  ובמחנות אלה נרצחו בין 1.1 ל-1.5 מיליון איש, רובם יהודים. אני רוצה להגיש כתבה על מהי גזענות שזו תפיסה שאדם חושב שהגזע שלו עליון ושאר הגזעים הם נחותים שנועדו לשרת אותו.

אני פעם חוותי גזענות, למשל הייתה תקופה בנווה שהגיעו תלמידים חדשים וכשיצא להם לפגוש אותי הם בהתחלה חשבו שאני "יהודי" בגלל שאין לי מבטא בעברית ואני גם נראה אשכנזי אירופי אבל ברגע שהם גילו שאני לא יהודי ובמיוחד שאני מוסלמי... מיד קפץ להם שאני איזה ערבי ששונא יהודים ושאני רוצה לרצוח יהודים... חלק מהם אף שאלו אותי שאלות שלא אהבתי למשל "אתה לא תאנוס אותי" או "אתה לא תרצח אותי" ולפעמים שאלו את זה "אפשר לבקר או שזה מסוכן שם ליהודים?" או "עמדת בצפירה" או "אם אני הייתי במקומך לא הייתי עומד" וגם שאלו אותי "יש לך אזרחות פלסטינית" ויש גם אמירות שקצת פגעו בי למשל כשיצא לי להשים קובע חם צוואר..זה מה שאני הייתי צריך להתמודד "אתה נראה מחבל" והאירוניה פה כשמישהו בעל צבע עור שחור שם קובע חם צוואר לא אמרו לו שהוא נראה מחבל. רק לי אמרו את זה... עכשיו אני בן 23 ואני לא שם פס על הגזענים האלו משום שאני נותן להם יחס שווה שזה אומר שלא אכפת אם אתה ערבי, יהודי או נוצרי. אם אתה מתנהג בצורה דוחה אני אסתכל עליך מלמטה כאילו שאתה לא קיים וגם כמו שאמרו "אתה לא גזען אם אתה שונא את כולם שווה". זהו לבינתיים, שתהיה לכם קריאה נעימה


מהי גזענות :

גִּזְעָנוּת היא עמדה שלפיה בקרב בני אדם מתקיים קשר הכרחי בין מוצאם לבין תכונות אופי מסוימות, או לעתים גם כישורים שכליים, כך שהיחיד אינו נשפט על פי ייחודו האישי אלא על פי השתייכותו לקבוצה בלבד. ברוב המקרים משתמעת מהגישה גם עליונותה של קבוצה אחת על האחרת, והיא משמשת צידוק למעשים ולהתבטאויות שעיקרם העדפה של בני קבוצה אחת על בני הקבוצה האחרת.

דוגמאות מובהקות לגזענות ממוסדת חוקי ג'ים קרואו ותורת הגזע הנאצית ומשטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

גזענות בישראל :

בישראל קיים מערך חוקים נגד אפליה על רקע גזע ונגד גזענות והסתה לגזענות, הן מצד הממשל והן מצד פרטים וגופים אחרים. ממשלת ישראל וקבוצות וארגונים שונים בישראל נאבקים בגזענות, וישראל היא מדינה שותפה לאמנה בדבר ביעור כל הצורות של אפליה גזעית וחתומה על האמנה נגד אפליה בחינוך. עם זאת, כמו בכל העולם, גם בישראל ישנם גילויי גזענות, החל מאי קבלה למקומות עבודה ולמוסדות על רקע מוצא, התבטאויות גזעניות ועד למקרים אלימים של פגיעה ברכוש ובנפש. אירועים אלו משקפים את המתחים הקיימים בחברה הישראלית.

הנה כמה כתבות שעוסקות על גזענות ( חלק ישנים וחלק חדשים ) :






והנה כמה דוגמאות של גזענות בהיסטוריה:


אולם המתנה נפרד ל"צבעוניים" בתחנת אוטובוס בצפון קרוליינה ב-1940. צילם:ג'ק דלנו

ספסל עליו נכתב "רק ליהודים", גרמניה

בתמונה נראית אישה יהודייה יושבת על ספסל בגן ציבורי. על הספסל כתוב: "לארים בלבד"


"ג'ים קרואו המקורי". השחקן הלבן תומאס ד' רייס, מחופש לשחור נלעג ובלוי, הוא הדמות המקורית על שמה נקראו חוקי ההפרדה הגזעניים בתחילת המאה ה-20 במדינות הדרום בארצות הברית.


כרזת תעמולה אנטישמית בפולין שתחת הכיבוש הנאצי: "היהודים הם כינים; מחלת טיפוס מדבקת".

קובץ:Vandalized grave.jpg

חילול קברים הוא לרוב פשע שנאה על רקע גזעני. בתמונה: קבר ועליו הגרפיטי "מוות לערבים", ישראל, 2005

הסתה לרצח: פשע שנאה וכתובת בערבית ״מוות ליהודים״ בירושלים

כתובת בערבית "מוות ליהודים בירושלים"

6 תגובות:

  1. סאם יקר. ממש התרגשתי ממה שכתבת. האותנטיות והפתיחות שבה שיתפת מסייעים ללמוד איך גזענות נראית ביום יום ולא בשיעור או בטקס חגיגי.... תודה רבה רבה על השיתוף!המסקנות האישיות אליהן הגעת מהניסיון הכואב הזה חשובות ונכונות. בוא לבקר!

    השבמחק
  2. סאם יקר ויקיר
    התמלאתי ברגשות מעורבים כשקראתי את הכתבה שלך. כמה שמחתי ששיתפת את הקוראים בתחושותיך אשר אותן יכול הקורא לחוש ולהבין כאשר הדברים נכתבים ונאמרים מאדם שחווה אותן.
    התעצבתי כשקראתי שאותן חוויות הותירו בתוכך משקעים. מניחה שחלק מהאמירות נבעו מבורות ומחשש לא מבוסס.
    מקווה שכול אחד יאמץ את המסקנה שאליה הגעת, וישפוט כול אדם על פי מעשיו ועל פי התנהגותו ולא על פי, מוצאו, דתו, מינו או צבעו.
    אקרא את הכתבה בשיעור היסטוריה המתייחס ליום השואה הבינלאומי.
    בהערכה
    יעל

    השבמחק
  3. סם יקר,
    הכתבה שלך מרגשת מאוד וחשובה מאין כמוה. המסר שאתה מעביר הוא חשוב מאוד אז כמו היום. אתלה כותב בפתיחות רבה והרגשתי איתך את העלבון על הדברים שנאמרו לך. שמחה לראות שאתה כותב פעיל בפאזל ומביא תכנים רלוונטים ואקטואלים.
    גילי

    השבמחק
  4. כל הכבוד שאתה ככה עושה על גזענות כל הכבוד שאתה הזה אני הייתי נותן לי מישהי מתראיין שהוא ראפר אמריקאי זה הייתי שואל אותה מה זה באמת גזענות מה זה באמת לקבל את השונה מה זה באמת לחיו כל הכבוד שאתה ככה עושה על גזענות כל הכבוד שאתה הזה אני הייתי נותן לי מישהי מתראיין שהוא ראפר אמריקאי זה הייתי שואל אותה מה זה באמת גזענות מה זה באמת לקבל את השונה מה זה באמת לחיות איך אתה מסתכל על הגזענות מעמד מהבת מה עם שלך אתה אוהב יהודים אתה שונא יהודים אתה מתחבר ליהודים

    השבמחק