יום חמישי, 5 במאי 2016

אנדרטת האימא הצ'רקסית \ מאת סאם קטז


שלום לכם קוראים וקוראות יקרים, לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה שהוא יום שבו העם היהודי זוכר ולא שוכח את ששת מיליוני היהודים שנספו על אדמת אירופה מרדיפות הנוצרים עד לעלייתו של הרייך השלישי ולכן אני רוצה לשתף אתכם על סיפורם של אימהות צ'רקסיות אמיצואות שהצילו  שלושים ושתיים ילדים יהודים מפני הנאצים בזה שהם הצליחו להסתיר אותם, ואני בתור מוסלמי, צ'רקסי ישראלי גאה שחי במדינת ישראל רואה בזה בעיני כמעשה אצילי בזה שהם הצילו את היהודים הנרדפים על ידי הנאצים שלא מרפים מטרפם מלרצוח יהודים.

וגם עלינו גם לזכור שיש עדיין מקומות בעולם ששם מיעוטים שעוברים רצח עם או טיהור אתני, למשל בסוריה ששם בשאר אל אסד עושה שואה לעם שלו ועוד העולם עומד לו מהצד ולא עושה שום דבר בלעצור את זה. בדיוק כמו שקרה ליהודים שנרצחו בהמוניהם על ידי הנאצים והעולם פשוט עמד לו מהצד ולא עשה כלום בלעצור את השואה הנוראית הזאת, שתהיה לכם קריאה נעימה ונקווה שלא תהיה שואה נוספת בקרב העמים בכל העולם ושתדעו לכם עוד משהו נוסף שיש דברים משותפים בין העם היהודי לעם הצ'רקסי בזה ששניהם עברו רצח עם לא פשוט אך יש הדבל אחד : העם היהודי זכה למדינה משלו ולעם הצ'רקסי אין מדינה משלו כי הרוסים האילו לקחו בכוח אכזרי את המולדת שלנו והם עד היום מסרבים להודות שהם רצחו מיליון וחצי צ'רקסיים.

אנדרטת האימא הצ'רקסית :

בתקופת מלחמת העולם השנייה בשנת אלף תשע ארבעים ושתיים ילדים יהודים שהיו במצב קשה ועל סף רעב הועברו מהעיר לנינגרד ברוסיה אל הכפר הצ'רקסי ביסלאניי בצ'רקסיה שבקווקז (כיום רפובליקת קראצ'אי-צ'רקסיה), תושבי הכפר החביאו את הילדים בבתיהם והצילו אותם מידי הנאצים.

במשך חמישה חודשים הצ'רקסיים הצליחו להסתיר שלושים ושתיים ילדים יהודים מפני הנאצים אשר שלטו באזור בתקופה זו. גילוי המעשה הזה על ידי הנאצים היה מביא להשמדתו של ביסלאניי וחיסול כל תושביו.

הילדים היהודים שהועברו לביסלאניי היו בהכרה מלאה וזכרו את הסבל שעברו משפחותיהם בעיר לנינגרד. הנשים והזקנים שהיו בביסלאניי החביאו את הילדים בבתיהם וכן על מנת להטעות את הנאצים הם נתנו לילדים שמות צ'רקסיים וכן רשמו אותם כך בספר התושבים של ביסלאניי.



הנה מאמר שמספר יותר בהרחבה אבל זה באנגלית ומי שלא יודע\ת אנגלית יכול\ה להיעזר בגוגל תרגם + הנה סרטון שבו מספר על הכפר הצ'רקסי שהציל יהודים בשואה :

4 תגובות:

  1. סאם, כתבה מצויינת ומחממת לב שכתבת. מה שהאימאות הצ'רקסיות עשו היה מאוד אמיץ ויופי שאתה מרגיש גאווה מכך, כי אתה צריך.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה גדעון ולמה אתה מתכוון שאתה אמרת "כי אתה צריך"

      מחק
    2. "כי אתה צריך" זה אומר שזה מצופה ממך להרגיש גאווה ממעשה זה גם בגלל תחושת ההזדהות שלך לסבל של עמים אחרים ומתוך גאווה אישית בכבוד ובאומץ של עמך. לא התכוונתי לפגוע ברגשותייך סאם.

      מחק
  2. סיפור מרגש ונוגע ללב. זוכרת שנתת לי פעם לקרוא כתבה עיתונאית על החבאת ילדי לנינגרד.
    חסידי אומות העולם הגיבורים והאמיצים בכפר ביסלאניי ובמקומות נוספים בעולם ראויים להוקרה ולהערכה עצומה על פועלם באותה תקופה נוראית.
    יעל

    השבמחק