יום ראשון, 27 בינואר 2019

מי זה היה הלמוט קלייניקה ? \ מאת סאם קטז


קובץ:Helmut Kleinicke.jpg

שלום לכם קוראים וקוראות נכבדים ונכבדות, לכבוד יום השואה הבינלאומי שיצוין היום, אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על הלמוט קלייניקה שהוא היה מהנדס גרמני שפיקח על בניית מבנים במחנה ההשמדה אושוויץ והציל יהודים בשואה שהייתה אחת התקופות האפלות שידע העם היהודי והעולם כולו.

אני בחרתי את הכתבה הזאת כדי להראות לכם ( הקוראים ) שלא כל הגרמנים כאחד היו 100% נאצים אלא שמתוכם היו כאלו שהצילו ואף הסתירו יהודים עד שהמלחמה נגמרה. אני מקווה שהכתבה הזאת תלמד אתכם משהו וגם חשוב מאוד שנזכור את ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה... יהי זכרם ברוך לעד וגם חשוב מאוד שנזכור שהגרמנים של היום הם לא אותם גרמנים של אז.

 ראשית חייו :

הלמוט קלייניקה נולד בשנת 1907 בעיירה וילדמן (  Wildemann) שבמדינת סקסוניה התחתונה למשפחה של יערנים. בצעירותו למד הנדסת בניין. בשנת 1933 הצטרף למפלגה הנאצית. בזמן מלחמת העולם השנייה גויס לאס אס, קיבל דרגת קצונה וטיפס בסולם הדרגות עד לדרגת סגן אלוף ( בגרמנית: Obersturmbannführer ). בשנת 1940, כאשר החלה הקמתו של מחנה ההשמדה אושוויץ נתמנה קלייניקה לאחד המהנדסים שעסקו בתכנון המבנים במחנה ובפיקוח על הקמתם. הוא התגורר בעיירה כשאנוב ( בפולנית: Chrzanów ) הסמוכה למחנה.

הצלת עובדיו היהודים :

בכשאנוב הוטל על קלייניקה לבחור מבין אנשי העיר היהודים אנשים צעירים, שיעמדו לרשותו לביצוע עבודות הקמת המחנה. כבר מן האופן האנושי בו פנה לאנשים שבחר התברר להם כי מדובר באדם אנושי שיחסו לעובדיו איננו אכזרי ומשפיל כיחסם של יתר אנשי האס אס. בהמשך התברר להם כי בחירתו בהם הייתה עבורם בגדר הצלה מהשמדה.

בביצוע עבודות הבנייה זכו הצעירים שקליניקה בחר כעובדיו ליחס טוב ומגונן והוא השתדל בכל כוחו למנוע את משלוחם להשמדה. עובדיו קיבלו תעודות המעידות על עבודתם בשירותו שהקנו להם מעט חסינות. הוא לא נתן לאיש לגעת בעובדיו היהודים. כשנשקפה סכנה לחייהם הסתיר אחדים מהם במרתף ביתו ולאחרים עזר להימלט. הוא הזהיר את עובדיו מפני אקציות ואף הורידם מרכבות הטרנספורטים להשמדה. באופן זה הציל את חייהם של עשרות אנשים.

בשלב מסוים הגסטפו התחיל לחשוד בקלייניקה שרבים מעובדיו נעלמו ובשנת 1943 הוא הודח ממשרתו ונשלח לחזית.

חלק מעובדיו, שעד אז נשארו בחיים, הצליחו לשרוד גם לאחר שקלייניקה עזבם ונותרו בחיים לאחר המלחמה.

לאחר המלחמה :

לאחר המלחמה נכלא קלייניקה על ידי שלטונות הכיבוש הבריטים, שוחרר ביולי 1945, והתגורר עם אשתו ובתו שנולדה לאחר המלחמה בעיירה קלאוסטל זלרפלד (Clausthal-Zellerfeld). בשנת 1949 טוהר שמו בהליך של דה-נציפיקציה.


בינואר 1979, כאשר הוקרנה סדרת הטלוויזיה האמריקאית "שואה" (אנ'), שהציגה את סיפורה של משפחה יהודית בשואה, שעוררה עניין רב, והובילה לשיח נרחב אודות השואה לא רק בארצות הברית, אלא גם במדינות דוברות הגרמנית, צפה בה הלמוט קלייניקה. יומיים לאחר מכן הוא קיבל שבץ ונפטר מספר חודשים לאחר מכן.

הקשר של הניצולים עם בני משפחתו של קלייניקה :

עשרות אחדות מתושבי כשאנוב החיים בישראל, מהדור הראשון והשני של הניצולים, נפגשו במרץ 2017 בטקס האזכרה הכללי לנספי העיר שהתקיים בבית לוחמי הגטאות. שם העלו גם את זכרו של קלייניקה. היה זה לאחר שבתו של קלייניקה, יוטה, שנולדה מיד לאחר המלחמה, יצרה קשר עם אחד הניצולים, יוסף בן התשעים ושתים. היא התקשרה אליו לאחר שמצאה בניירותיו של אביה המנוח, לאחר מותו, מכתב שיוסף שלח אליו בשנות החמישים, אשר קלייניקה לא השיב עליו מעולם. היא הביעה את רצונה להגיע לישראל על מנת להפגש עם הניצולים. הניצולים אירגנו פגישה איתה והיא הגיעה לארץ עם בנה סבסטיאן ונפגשה בבית ציוני אמריקה עם הניצולים במפגש מרגש.

בתחילת חודש יולי 2018 הוכרז הלמוט קלייניקה על ידי מוסד "יד ושם" כחסיד אומות העולם.


הנה סרטון מערוץ "כאן ועכשיו - חדשות תאגיד השידור הישראלי" תחת הכותרת, "המלאך המושיע מאושוויץ" :

3 תגובות:

  1. סאם יקר, הכתבה שלך ממש חשובה. מחייבת לעצור רגע מהעיסוק הרגיל ולהתכנס לנושא הקשה הזה. לא הכרתי את הנושא ולמדתי מהכתבה שלך. תודה!

    השבמחק
  2. היי סאם. אני מקווה שזה בסדר שאני משתמשת בכתבה הזאת. שיעורים בהיסטוריה (:

    השבמחק