יום שלישי, 30 באפריל 2019

מיהו מוחמד הלמי \ מאת סאם קטז


קובץ:מוחמד הלמי.jpg – ויקיפדיה

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על מוחמד הלמי ד"ר מוחמד הלמי שהוא היה חסיד אומות העולם ממוצא מצרי. נכון ל-2013, הוא הערבי הראשון והיחיד עד כה לקבל את האות.

כמוסלמי, צ'רקסי ישראלי גאה שחי בישראל, אני רואה במעשיו כמעשה גבורה בכך שהוא הציל יהודים בתקופת ושתהיה לכם קריאה נעימה ואני מקווה שהכתבה הזו תלמד אתכם ותשנה את ההשקפות שלכם כלפי המוסלמים כי לא כל המוסלמים שיתפו פעולה עם הנאצים. 


פעילותו בתקופת השואה להצלת יהודים :

בתקופת פרוץ מלחמת העולם השנייה נאסר עקב אזרחותו הזרה, אך שוחרר לאחר תקופה קצרה. עם תחילתו של גירוש היהודים מברלין, בסוף שנת 1941, הסתיר הלמי את אנה בורוס ידידתו. הוא המשיך להסתירה עד תום המלחמה, גם בתקופות בהן נחקר על ידי המשטרה עקב התבטאויות ביקורתיות כלפי המשטר. הלמי סיפק מחבוא וסיוע חומרי גם לחלק מבני משפחתה של אנה בורוס, לבדו ובסיוע של ידידה. מתוך עדותה של אנה בורוס ליד ושם, הלמי הסתיר אותה בבקתה שלו בברלין, מה- 10 במרץ 1942 עד לסיום הקרבות. משנת 1942 לא היה לה קשר לעולם החיצון. ד"ר הלמי היה הרופא שלה והצליח להתחמק מכל החקירות של הגסטאפו, במקרים רבים הביא אותה הלמי למשך תקופת הסכנה למכרים, שם הייתה כמה ימים במסווה של אחייניתו מדרזדן. לאחר חלוף הסכנה בורוס הייתה חוזרת לבקתתו.

לאחר המלחמה :

לאחר המלחמה נשאר הלמי בברלין, בה התגורר עד מותו. אנה ובני משפחתה היגרו לאחר המלחמה לארצות הברית, אך לעולם לא שכחו את מציליהם. בשנות ה-50 ובתחילת שנות ה-60 הם שלחו מכתבי תודה חמים לסנאט של ברלין על פועלם של מציליהם. מכתבים אלו נמצאו בארכיון בברלין ונמסרו למחלקת חסידי אומות העולם ביד ושם.

הכרה והנצחה :

בשנת 2013 הכיר בו ארגון יד ושם כחסיד אומות העולם, והחל לתור אחר קרובי משפחתו כדי לכבדם בטקס ולהעניק להם את תעודת הכבוד ומדליית חסיד אומות העולם. בעזרת היסטוריונית גרמניה אותרו קרובי משפחתו במצרים, אך הם סירבו לקבל את האות מידי ישראל. כעבור ארבע שנים איתרו ביד ושם את ד"ר נאסר קוטבי, שהוא בן אחיינו של הלמי. בתיווכה של הבמאית טליה פינקל שהביאה את קוטבי לברלין לצילומי סרט על הלמי, הוא ניאות לקבל את התעודה. ב-27.10.2017 הוענקו לו התעודה והמדליה בטקס מרגש במשרד החוץ הגרמני בברלין בנוכחות קרלה גרינשפן, בתה של אנה בורוס.

סיפור ההצלה של אנה בורוס בידי ד"ר מוחמד הלמי תועד על ידי הבמאית טליה פינקל בסרט תיעודי בשם "מוחמד ואנה - האומץ להציל", שהוקרן במוצאי יום השואה תשע"ז בערוץ הראשון. בסרט משולבים תמונות וקטעי ארכיון שנמצאו בארכיונים בברלין.

הנה סרטון שמסביר את הסיפור שלו :

7 תגובות:

  1. הייתה כתבה מעינת יאיר

    השבמחק
  2. היתה כתבה מעניינת. טוב לדעת שיש מוסלמים טובים יאיר

    השבמחק
  3. חשוב שכתבת כתבה כזו גיא ארג'י

    השבמחק
  4. סאם, קראנו את הכתבה בשיעור. זה ממש טוב שאתה כותב. בזכותך למדנו על ד"ר הלמי וזכרו נשמר!
    תודה יעל וירוב

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מאוד שמח לשמוע את זה. איזה מזל שלמדתי בנווה איתן ובכיתות נווה

      מחק
  5. אותי הכתבה מאוד עניינה. כל הכבוד שכתבת. אם לא היית כותב לא ההיתי יודעת על זה. מזל

    השבמחק