יום רביעי, 10 באפריל 2019

58 שנה למשפט אייכמן \ מאת סאם קטז


קובץ:Eichman Trial1961.jpg

משפט אייכמן. גדעון האוזנר עומד, לשמאלו רוברט סרווציוס. אייכמן יושב בתא הזכוכית


שלום לכם קוראים וקוראות נכבדים ונכבדות, שמחר לפני 58 שנה ב-11 באפריל התרחש משפט אייכמן הוא משפט שהתנהל בישראל בשנת 1961, ובו הועמד לדין הפושע הנאצי אדולף אייכמן על פי חוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, בגין מעשיו בשואה וזה היה המשפט היחיד בהיסטוריה של מדינת ישראל שבו הוא נידון למוות והוצא להורג בתלייה על אדמת ישראל וגם מעקבות המשפט שלו ניצולי השואה החלו לדבר ולספר את סיפורם לדורות שיבואו במשך דורות אחר כך.

אני חושב שזה מאוד חשוב שצריך לזכור את היום הזה משום שזה חלק מההיסטוריה של מדינת ישראל וכמו שאמרתי מקודם, זה היה המשפט היחיד בהיסטוריה של מדינת ישראל שבו הוא נידון למוות והוצא להורג בתלייה על אדמת ישראל... זהו לבינתיים ושתהיה לכם קריאה נעימה

כ"ה בניסן תשכ"א (1961) - פתיחת משפטו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן :

ביום כ"ה בניסן תשכ"א (1961) בשעות הבוקר נשמעה בבית העם בירושלים* הקריאה "בית המשפט!". קריאה זו, שהיא רגילה ושגרתית בכל בית משפט, פתחה הפעם משפט היסטורי חסר תקדים: מדינת ישראל נגד הפושע הנאצי אדולף אייכמן. על הרגע הנורא והמצמרר של פתיחת המשפט כתב המשורר נתן אלתרמן: "קולו החד והחותך של פקיד בית המשפט בירושלים פילח את קורות ענותו (=סבלו) של העם היהודי … למשמע שתי המלים העבריות 'בית המשפט', קם ממקומו ועמד דום [מי שהיה] ראש משמידיו של העם היהודי בתקופה האומללה ביותר בתולדות האנושות – אדולף אייכמן".

מיהו אייכמן :

אייכמן נולד בשנת 1906 בעיר זולינגן בגרמניה, אך בצעירותו עברה המשפחה לאוסטריה, ושם הצטרף אייכמן למפלגה הנאצית, ואחר כך – לאס.אס (ס"ס).* אייכמן נמנה עם בכירי הגסטאפו – המשטרה החשאית של המשטר הנאצי, ושימש כראש "הלשכה להגירה יהודית", שהייתה ממונה על "הפתרון הסופי של בעיית היהודים". בתוקף תפקידו זה היה אייכמן אחראי לרצח ולהשמדה השיטתית – בעיקר במחנות הריכוז ובמחנות המוות – של שישה מיליון יהודים בגרמניה ובשאר ארצות אירופה שנכבשו בידי הנאצים.

Image result for ‫אדולף אייכמן‬‎

משפט אייכמן נפתח בירושלים בשנת תשכ"א (1961) – יומיים לפני יום הזיכרון לשואה ולגבורה. המשפט נערך באולם הגדול של בית העם בירושלים, שהיה צר מלהכיל את מאות האנשים – ניצולי שואה ובני משפחותיהם וכן בני נוער ואזרחים רבים – שביקשו להיות נוכחים במהלך המשפט. הרכב בית הדין במשפט אייכמן כלל שלושה שופטים: אב בית הדין היה שופט בית המשפט העליון, משה לנדוי, ולצדו – השופטים בנימין הלוי ויצחק רווה. התובע במשפט היה היועץ המשפטי לממשלה, גדעון האוזנר. סנגורו של אדולף אייכמן היה ד"ר רוברט סרבציוס, משפטן מהעיר קלן שבגרמניה, שקיבל את המינוי לאחר שלא נמצא עורך דין ישראלי שהיה מוכן להגן על הפושע הנאצי.

גזר דינו של אייכמן :

בית המשפט גזר על אייכמן עונש מוות בתלייה. אייכמן הגיש ערעור לבית המשפט העליון, ועניינו נדון בהרכב של חמישה שופטים ובראשם נשיא בית המשפט העליון, יצחק אולשן. בית המשפט העליון החליט לדחות את ערעורו של אייכמן, וזה פנה בבקשת חנינה לנשיא המדינה, יצחק בן צבי. אך גם נשיא המדינה דחה את בקשתו, וביום כ"ח באייר תשכ"ב ( 31 במאי 1962 ) הוצא אייכמן להורג בתלייה. היה זה המקרה היחידי של הוצאה להורג בתולדות מדינת ישראל וגופתו של אייכמן נשרפה, ואפרו פוזר בים התיכון, מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל.

הנה סרטון של משפט אייכמן ( הוא ארוך ) + זה המקור למי שרוצה לקרוא :



משפט אייכמן: התובע הכללי והסניגור

התובע הכללי במשפטו של אדולף אייכמן, גדעון האוזנר ( עומד ) - במהלך המשפט. יושב משמאלו - סניגורו של אייכמן, רוברט סרבציוס, 5.4.1961.

משפט אייכמן: אדולף אייכמן

אדולף אייכמן בתא הזכוכית בעת משפטו בירושלים, 21.4.1961.

משפט אייכמן: צביה לובטקין צוקרמן, עדה במשפט

צביה לובטקין צוקרמן, עדה במשפטו של אדולף אייכמן, מתייעצת עם התובע גדעון האוזנר במהלך המשפט בבית העם בירושלים, 3.5.1961. לובטקין צוקרמן הייתה לוחמת בגטו ורשה ומניצולי המרד.

תגובה 1: