יום ראשון, 24 במאי 2015

מדור קולנוע: חודשיים של אימה: הנוסע השמיני (Alien) (1979)

שלום לכם, קוראים יקרים!!!!! היום יום ראשון ומשום שהתקלה במחשבים שלי נפתרה, אתם יודעים מה זה אומר, עוד כתבה!!!!!!! השבוע אני עושה כתבה שתכננתי עם תחילת החודשיים האלו ועכשיו, אני סוף כל סוף עושה אותה.


השבוע תלמדו משהו חדש, שבחלל, אף אחד לא יכול לשמוע אתכם צורחים. אלו הכותרת משנה של הסרט של היום: "הנוסע השמיני" או "Alien" של הבמאי רידלי סקוט (הבמאי של "גלדיאטור" ו"בלייד רנר") משנת 1979.

דבר ראשון, אין ספוילרים!!!!! אתם תצטרכו לראות את הסרט (מי שלא ראה כמובן) כדי לדעת את כל הפרטים המזוויעים שחייבים לדעת על הסרט, ואני לא אהרוס את זה. ודרך אגב, יש סצנה שנחשבת לאחת משלושת הסצנות המפחידות ביותר בסרטי האימה האמריקאים ואם יהיו לכם סיוטים מזה, רק שתדעו שלי היו סיוטים מזה וזה לגמרי שווה את זה.


העלילה של הסרט המדהים הזה מספר על ספינה מלאה בשבעה חברי צוות, אשר מתעוררים משינה עמוקה, כי כדי לעבור נסיעה בחלל מבלי שכל התיאוריות המפורסמות לגבי החלל והזמן ישפיעו על אנשים, הם יושנים במכונה שסוג של מקפיאה אותם אבל לא הורגת אותם ו... יודעים מה? זה מסובך מדי להסביר, תראו את הסרט ותעלו השערות איך זה עובד, בסדר? בכל מקרה, הצוות, שמשימתו הייתה להחזיר לכדור הארץ מינרלים וכל מיני מחצבים מהחלל, מתעורר בגלל שהמחשב קולט סימני חיים על כוכב נטוש שאי אפשר לחיות עליו (וואו, ואפשר לנחש ששום דבר לא יקרה לצוות על הכוכב הזה ו...למה אני פותח את הפה שלי ולא מדבר על מיליון דולר? אולי אז הייתי מקבל מיליון דולר והופך את זה לכמה מיליוני שקלים). על הכוכב, שלושה חברי צוות חוקרים את מקור האות שנשלחה אליהם, ספינה חייזרית עם חייזר ענקי שמת. בדרך לא קונבנציונלית, חייזר אחד נכנס לתוך החללית יחד עם שלושת חברי הצוות לחללית ומתחיל לחסל אותם לאת בדרך של משחק חתול ועכבר: הוא מסתתר בצללים ומחכה לרגע המושלם לתקוף את הקרבן הבא שלו. כאשר נשארת רק חברת צוות אחת, אחרי ששאר הצוות נרצח ואחרי שהם גילו שהמשימה של אחד מחברי הצוות הייתה להחזיר את החייזר שנכנס לחללית לכדור הארץ, היא משמידה את החללית שלה צוות אחרי שהיא בורחת בחללית קטנה ובחללית מילוט היא מתעמתת עם החייזר והורגת אותו.

הסרט הוא מאוד מותח. הוא בונה אטמוספרה ממריטה עצבים והתאורה היא ממש חשוכה, דבר שמוסיף למתח ומתאים מאוד לדרך התקיפה של החייזר, אבל מוארת מספיק כדי שאפשר לראות מה קורה. הטריילר המקורי הוא יצירת אומנות כמו הסרט עצמו. הטריילר מתחיל בחלל ולאת לאת מופיעים סימנים שמשלימים את שם הסרט ואז מגיעים לביצה של החייזר ואז עוברים לחלק המותח, שאני מציע לכם לראות ביוטיוב בקישור הזה: 

טוב, חשבתי שיהיה לי הרבה להגיד על הסרט, אבל יש לי עוד מה להגיד, אז על תעזבו אותי עכשיו!!! הסרט מראה את הטכנולוגיה הישנה שהיום נראית כמו מעידן האבן וזה מצחיק לראות שבעתיד זה עדיין שנות השבעים.  הדמויות בסרט הם טובות והפחד של הסרט הוא ממש מפחיד, כאילו לבסס את החייזר על הפחד מ... שיט! בלי ספוילרים! בלי ספוילרים, גדעון!!!

בכל מקרה, כאן אני מסיים את הכתבה שלי היום. תיהנו, תגיבו ותצפו בסרט. ודרך אגב, חלומות נעימים.

גדעון שדה, כתב מדור הקולנוע.

10 תגובות:

  1. הסרט הזה הוא יצירת אומנות, שיודע ליצור אווירה טובה. ההמשך לדעתי הוא מה שהמשך אמור להיות - אותה עלילה רק הרבה יותר טוב.

    נ.ב: גדעון, אל תשכח לקטוע את הקטבע לאחר הפסקה השניה, אין טעם בסוף כפי שעשיתה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא ממש מבין. אני צריך לקטוע רק אחרי הפסקה השנייה וזה הכל? צריך לקטוע רק פעם אחת? זה מה שאתה מנסה להסביר לי ירין? כי אני לא הכי הבנתי אבל אנסה בפעם הבאה.

      דרך אגב, אני מסכים שהסרט הוא יצירת אומנות כזה מגיע להפחדות וליצירת אווירה, מהטריילר ועד הסרט עצמו וההמשך הוא המשך שאולי יותר טוב מהראשון, למרות שאני מעדיף את הראשון בגלל שיש לדעתי יותר אימה מאקשן.

      גדעון.

      מחק
  2. מזמן לא ראיתי את הסרט הזה

    השבמחק
    תשובות
    1. אז תראה אותו שוב סאם, ותיהנה מסיוטים, אם יהיו לך כמובן, וכנראה שלא יהיו לך.

      גדעון.

      מחק
  3. היי גדעון
    זוכרת שראיתי לפני שנים את הסרט ושהייתי אחוזת אימה למרות שמדובר בסרט. חושבת שהיה גם סרט המשך שנקרא "שובו של הנוסע השמיני" אך לא העזתי לצפות בו. מוותרת על סיוטים מיותרים. אתה כנראה מסוגל לבקר את הבימוי, התסריט והעריכה בשל הבנתך והתעניינותך בעולם הקולנוע בעוד שאני מרוכזת רק בעלילה.
    יעל דגן

    השבמחק
  4. היי, גדעון. זוכרת שראיתי את הנוסע השמיני ואהבתי את הסרט כמוך, אף שהפחיד אותי מאוד. בייחוד התרשמתי ממשחקה של סיגורני וויבר שמשחקת את אשת הצוות שנשארה לבדה בספינת החלל. אתה כותב על הסרט בהרבה הומור וכיף לקרוא את הכתבה שלך.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך יעל וירוב. אני שמח שיש תגובות נחמדות בכתבה, טוב שיש תגובות בכלל, אבל שיהיה.

      גדעון.

      מחק
  5. כמו תמיד כתבה מדהימה.
    נהניתי לקרוא את הכתבה ואני חושב שזה נהדר שלא גילית שום דבר מעלילת הסרט.
    אני ראיתי את הסרט והוא לא הכי הפחיד אותי. אולי אני אראה אותו שוב בעתיד.
    ליאל מויאל

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך ליאל. לא גיליתי את הדברים החשובים ביותר בסרט כי כל אחד צריך לחוות את זה בעצמו. אני אשמח אם תראה את הסרט בעתיד, רק כדי ללמוד איך לעשות אווירה ואטמוספרה שמתאימה לסגנון של הסרט, דבר שיכול מאוד לעזור בלימוד קולנוע.

      גדעון.

      מחק
  6. גדעון
    שמחה מאוד שכתבת על אחד מהסרטים שנמצאים ברשימת עשרת הגדלים שלי.
    כיף תמיד לקרוא את הכתבות שלך :)

    השבמחק