יום ראשון, 15 בפברואר 2015

מדור תיאטרון: אוי אלוהים

מאת: גדעון שדה

ביום חמישי האחרון, 12.2.2015, הייתה הבגרות המעשית שלי בתיאטרון 5 יחידות. בבגרות אני ושותפיי למגמה ענבל והבה ועידו האן ביצענו גרסה מקוצרת של ההצגה "אוי אלוהים" מאת ענת גוב ז"ל. ההצגה מספרת על פסיכולוגית בת ארבעים ושתיים ואמה חד הורית לנער אוטיסט בתפקוד נמוך שאינו יכול לדבר. יום אחד מגיע לפסיכולוגית מטופל יוצא דופן, אשר מתברר שהוא אלוהים (או אלוקים, או הקב"ה, איך שנוח לכם לקרוא לו) שבא לקבל טיפול פסיכולוגי בגלל שהוא מדוכא ואיבד את כוחותיו וההצגה היא בעצם הטיפול הפסיכולוגי של אלוהים בו משחזרים את זיכרונותיו של אלוהים לגבי בריאת העולם, נוח ואיוב.

בהצגה אני שיחקתי את את ליאור, הבן האוטיסט בתפקוד נמוך של הפסיכולוגית. אני בחרתי בתפקיד זה משום שאני מאמין שאני יכולתי לבצע אותו הכי טוב שאפשר, בגלל שאני אוטיסט (בתפקוד גבוה אבל עדיין אוטיסט), בגלל שאני נמצא בסביבה עם תלמידים אוטיסטים כבר שנים, שחלק מהתלמידים בתפקוד נמוך ולא יכולים לדבר, וגם יש לי יותר נגישות אליהם מאשר לעידו או ענבל. גם אם אני הופעתי רק שלושה פעמים על הבמה ובכל פעם היית פחות או יותר דקה בלבד, אני מאוד גאה בתפקיד שעשיתי וחושב שעשיתי אותו הכי טוב שאפשר.

לתפקיד שלי אני גם עשיתי תצפיות על התלמידים בתפקודים הנמוכים במסגרת במשך מספר הפסקות גדולות של כמה ימים והשקתי מסקנות שעזרו לי לעצב את הדמות שלי. משום שהייתי כל כך מעט על הבמה, בחזרות הסתכלתי על איך שעידו וענבל עובדים על הסצנות ועזרתי להם איך להגיד דברים מסויימים במקומות ספציפיים בטקסט משום שהיה לי רעיון על איך משפט צריך להישמע או איך סצנה צריכה להיראות, דברים כאלו.

בשבילי, החוויה הייתה ארוכה, מלחיצה ומספקת מאוד ואני חש שאני, עידו וענבל התקרבנו זה לזה כתוצאה מהעבודה הזאת ואני מאמין שכל העבודה הקשה שווה את זה. אני חושב שמי שראה אהב מאוד את ההצגה ואפילו הבוחנת, בשיחה שלנו איתה אחרי ההצגה (כי בבגרות מעשית בתיאטרון צריך גם לעשות גם הצגה וגם שיחה עם הבוחנת), אמרה שהיינו יכולים להעלות את ההצגה הזאת כהצגה מקצועית.

בהצגה האחרונה אני מאוד שמחתי משום שהצגתי בין השאר להוריי, לאח שלי, לדודה שלי, שהיא גם הייתה המורה שלי לדרמה ביסודי וגם בפני התלמידים שהיו במגמה בשנה שעברה שבאו במיוחד מהצבא וכל הדברים והעיסוקים שלהם לראות את ההצגה. (טוב כמובן שהם יבואו. זאת תהיה חוצפה אם אנחנו נוסעים לראות את הבגרות שלהם והם לא באים לראות את בגרות שלנו.)

בכל מקרה, אני מציע לכם לראות את הבגרות של שנה שעברה של י"ב של "כולם רוצים לחיות". זאת הצגה שתצחקו ממנה ושאתם יכולים למצוא ביוטיוב (אלא אם כן ירין יעלה את זה לכתבה הזאת כי אני לא יודע איך לעשות את זה).
בכל מקרה, אני עכשיו התלמיד הראשון עם אוטיזם שעשה בגרות ב-5 יחידות תיאטרון בכל המדינה, כלומר במדינת ישראל, וכבונוס הוציא ציון 100 באותה בגרות.

(הערת העורך: הנה ההצגה "כולם רוצים לחיות" להנאתכם )




מאת השחקן של כיתות נווה, גדעון שדה.          

30 תגובות:

  1. כול הכבוד לך!!! אני מצדיעה לך אני חושבת ועל בטוח שתהיה יותר טוב מהשחקנים בהוליווד נותנת לך אלפי צל"שים.

    השבמחק
    תשובות
    1. סתיו קעטבי כיתת אלה

      מחק
    2. תודה סתיו, אני לא חושב שאהיה טוב כמו שחקנים או שחקניות ששיחקו בסרטים מאז גיל צעיר אבל תודה רבה. גדעון.

      מחק
    3. גדעון, מאד מרגש אותי לקרוא את דבריך על ההצגה, על המהלך והתהליך שעברת עם עצמך. אכן בהצגה עצמה היה ברור שאתה מציד דמות מתוך ידיעה מהו ילד אוטיסט בתפקוד נמוך. המשחק שלך היה מאד אמיתי ומרגש.
      אני גאה שיש לנו שחקן כמוך בכיתות נווה!
      יעל גת

      מחק
    4. תודה לך יעל גת, אני ממשיך להודות ואמשיך להודות על כל המחמאות. גדעון.

      מחק
  2. לדעתי שיחקת את זה בצורה טובה מאוד

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה תמר, אני מעריך את זה ואני גם חושב ששיחקתי נהדר. גדעון.

      מחק
  3. גדעון היקר. אין מילים להעביר את התחושות שליווי אתי במלך ההצגה וגם בזמן שלאחריה. ההצגה היתה מדהימה והרגשתי כאילו אני נמצאת בהצגת תאטרון ש"רצה" כבר הרבה זמן. מעבר לכך, שיחקת את תפקי יאור בצורה כל כך נוגעת ללב וכל כך אותנטית . אני שמחה שיצא לי לראות אותך בפן מקצועי ובטוחה שזו לא הפעם האחרונה בה אני אראה אותך משחק. כל הכבוד!!!!!!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על התגובה שלך לכתבה שירי.
      דרך אגב, היו לך כמה שגיאות כתיב. גדעון.

      מחק
  4. גדעון, כתבת בצורה ממש טובה, תיארת את ההצגה, את החוויות שלך, תובנות ומסקנות ושילבת נגיעות של הומור....
    למדתי עליך מהכתבה ומה שחווית על הבמה ומחוצה לה וזה היה לי מעניין מאוד...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה, אני מעריך את זה. אני מודה ששיתפתי עד כמה שיכולתי בחוויות וברגשות שלי. גדעון.

      מחק
  5. זה מקסים גדעון לקרוא שנהנית גם מהתהליך שקדם להצגה, וגם שאתה מרוצה מהתוצאה! כתבת נהדר כהרגלך... תמשיך לשתף אותנו בחוויות...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך נועה, מאוד נהניתי לכתוב ולפרסם את הכתבה הזאת בעיתון "הפאזל". גדעון.

      מחק
  6. גדעון, ממש נהנתי מההצגה, במיוחד מהתמות המוזיקליות שחזרו על עצמן (כבר אמרתי לך את זה), ובאופן כללי זה ממש עשה לי חשק לראות פעם את ההצגה המלאה. הביקורת הנוקבת בהצגה הזו מעלה נושאים שמאוד קרובים ללבי, והיה לי קל להתחבר להצגה. ישר כח!
    הלל

    השבמחק
    תשובות
    1. אנוכי מודה לך הלל על מילים יפות ומחמיאות אלו. אני הופתעתי קצת בהתחלה שהצלחת לשים לב לשיר שחוזר על עצמו, אבל... לא הייתי צריך להיות מופתע בגלל ההתעניינות שלך במוזיקה. גדעון.

      מחק
  7. גדעון יא גבר יישר כוח לא האמנתי שיש לך כישרון מיוחד שכזה תמשיך בכל אשר תעשה אתה תלמיד חרוץ מאוד תמשיך לעשות דברים מדהימים ולהופיע על הבמה תאמין לי אתה המלך של כיתת תפוז ושל כל כיתות נווה יישר כוח ובהצלחה.
    מאחל אביתר כיתת תפוז!

    השבמחק
  8. גדעון,נורא נהניתי בהצגה, אני חושב שביצעת את התפקיד של האוטיסט בתפקוד נמוך בצורה הטובה ביותר ושאף אחד אחר לא היה מצליח לגלם את התפקיד טוב יותר ממך. יש לך עתיד מבטיח בקולנוע ותאטרון (אם תבחר לעסוק בתחום...). בכל מקרה,היית כוכב בהצגה וזה שאתה האוטיסט הראשון שעושה בגרות 5 יח''ל תאטרון במדינת ישראל ומקבל 100 רק מוכיח איזה שחקן מדהים אתה.
    ליאל מויאל

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך ליאל. באמת המון מחמאות ואני אומר שוב תודה. גדעון.

      מחק
  9. מאוד הרשמת אותי עם יכולות המשחק שלך גדעון, באמת שכנעת אותי לשניה שהדמות היא אמיתית.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה ירין, זה המטרה של תיארון ריאליסטי: לשכנע את הקהל באשליה של מציאות על הבמה. גדעון.

      מחק
  10. גדעון
    הבעת נפלא את תחושותיך ודעותיך ותיארת בצורה מעוררת עניין את ההכנות לקראת ההצגה. שיחקת מבלי לדבר והמשחק היה מעולה. רבים התרשמו מצורת המשחק המקצועית שלך. ההצגה הייתה מרגשת מאוד והשחקנים כולם מעולים.
    גאה בך מאוד.
    יעל דגן

    השבמחק
  11. גדעון, כל הכבוד על ההופעה שלך, על הבימוי שלך ושל עידו האן, ובעיקר על כך שנכנסת לרגשות של כולנו. ההצגה הייתה מצחיקה ומרגשת מאוד. חמישה כוכבים!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על החמישה כוכבים חן, אבל קיבלתי כבר 100. גדעון.

      מחק
  12. שלום, אני שמח להגיב לכולם, למרות שאני כבר מתעייף קצת כי אני לא יכול לענות לכולם. בבקשה, אני מבקש מכם שתראו את ההצגה "כולם רוצים לחיות" שעשו שנה שעברה. זאת הייתה בגרות מצויינת של קודמיי במגמה ואני אעריך אם תצפו בזה כי ירין השקיע זמן כדי לשים את זה בכתבה שלי. גדעון.

    השבמחק
  13. גדעון, היית מדהים, כלכך אותנטי ומשכנע, מצפה לך עתיד מזהיר בתחום הבימוי והמשחק, רק תזכור את האנשים הקטנים שהיו איתך בנווה כש תהיה כוכב (:

    תומר

    השבמחק
  14. ברכות על השלמת הבגרות, על ההעמדה של ההצגה בפני כולם ועל הכתיבה המאוד משתפת ומרגשת שלך. אולי מישהו צילם את ההצגה ויש אפשרות לשתף...? תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. דורה צילמה ונתנה לאפרת להעלות את זה לאתר בית הספר. גדעון.

      מחק
  15. גדעון, שיחקת נהדר ועכשיו אני מבינה שגם היית שותף להדרכת השחקנים. זה מרגש. כל הכבוד. ההצגה באמת יכולה להופיע על במה מקצועית. הבחירה שלך לשחק את ליאור גם היא מרגשת. הנוכחות שלך הורגשה בהצגה, למרות שהופעת זמן קצר.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה יעל רינג, ידעתי שאני צריך לשחק את ליאור כי באמת חשבתי שאני הכי מתאים לשחק אוטיסט בתפקוד נמוך. גדעון.

      מחק