יום שבת, 12 בספטמבר 2015

מי הם הצ'רקסים ? \ מאת סאם קטז

Image result for circassian warrior

שלום לכם חברים וחברות יקרים ויקרות, אני רוצה לספר לכם על הצ'רקסיים שהם עם קווקזי עתיק מאוד שמורכב משתי מעשרה שבטים המתגוררים בעיקר בצפון הקווקז שברוסיה, טורקיה ושאר המזרח התיכון. בישראל ישנה קהילה קטנה של צ'רקסיים שברובם בני דת האסלאם הסוני, המתגוררים ברובם בשני כפרים בגליל : כפר כמא בגליל התחתון וריחאניה בגליל העליון. והצ'רקסיים מהווים כ-0.1% מאוכלוסיית ישראל. שתהיה לכם קריאה נעימה ומהנה .

מוצאם של הצ'רקסיים :

 מוצאם של הצ'רקסיים הוא מן האזור הצפון מערבי בקווקז, המישור ובו עמק הנהר קובאן, הזורם שם. הצ'רקסיים שייכים לקבוצת העמים הקווקזים הצפון-מערביים יחד עם האבחזים, האבזים והאוביחים, קבוצה אשר התפתחה מן העם ה"חאתי" הקדום אשר חי אלפי שנים לפני הופעת הנצרות במישור קובאן; הצ'רקסיים חיו בקווקז עוד לפני כ-3000 שנה. רובם התפרנסו מרעיית צאן ומענפים שונים של החקלאות. תקופה זאת ידועה כתקופת הדולמנים, אלה מין מערות קבורה ששימשו אותם באותה תקופה. ניתן למצוא דולמנים אף ברמת הגולן. הצ'רקסיים היו אחד העמים הגדולים והחשובים בצפון הקווקז, ונחשבים למתיישבים הראשונים הידועים באזור זה.

מקור השם :

 המונח צ'רקס מקורו משפות אלטאיות ושפות טורקיות, ובהיסטוריה מופיע במקורות מונגולים בסביבות שנת 1230 לספירה כ- "סרקסוט" וגם במקורות ערבים בסביבות סוף המאה ה-13 כ-"ג'רקס", מעריכים שהשם ניתן לאדיגים על ידי המונגולים שפלשו לצפון מערב הקווקז ונלחמו בהם. ניתן לתרגם בשפה הטורקית את השם "צ'רקס", "צ'ר" פירושו חייל (צ'ריג במונגולית), "קס" פירושו חותך או קוטע כלומר חותך החיילים. שמם המקורי, בו הם מכנים את עצמם, הוא אדיגים. משמעותה של השם "אדיגה" היא איש שלם ואציל. אדיגה זה שם של העם הכולל 12 השבטים- שם המסמל את שאיפתם לשלמות בכל דרכיהם. המונח "צ'רקסיים" מזוהה עם שני העמים הצפון קווקזים והם האדיגים והאבחזים.


התרבות הצ'רקסית :

 הצ'רקסיים מדברים בשני ניבים עיקריים: אדיגית המכונה גם צ'רקסית מערבית המדוברת בפי יותר מחצי מיליון איש בעולם וקברדינית המכונה גם צ'רקסית מזרחית המדוברת בפי כמיליון איש בעולם. לשפה זו מספר רב של תת-ניבים המדוברים בקרב השבטים הצ'רקסיים השונים וכך הגיית המילים שונה מעט לפי מיקומם הגיאוגרפי של דובריו. הניבים עיקריים לאידיגית הם שפסוג, אבזאך, בז'אדוג וצ'מגוי ואילו הניבים העיקריים לקברדינית הם קברתאי ובסלאני.השפה הצ'רקסית שייכת למשפחת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות. השפה האדיגית מדוברת בקרב הקהילות הצ'רקסיות בכל רחבי העולם, כאשר כ-125,000 דוברים מתגוררים בשטחי הפדרציה הרוסית (חלק מהם ברפובליקת אדיגיה, שם השפה מוגדרת כשפה רשמית). קהילת דוברי אדיגית הגדולה בעולם היא קהילת הצ'רקסיים בטורקיה, קהילה זו מונה כמאה חמישים אלף דוברי השפה. בישראל, השפה מדוברת בפי בני הקהילה הצ'רקסית המתגוררים רובם ככולם בשני כפרים בצפון הארץ: כפר כמא וריחאניה. בפי עצמם, מכנים בני הקהילה את השפה בשמה הנכון "אדיגית" אך בקרב האוכלוסייה הכללית ובעיקר באמצעי התקשורת היא מכונה בשוגג כ"צ'רקסית".

הצ'רקסיים בישראל :

בישראל יש כ-5,000 צ'רקסיים שברובם מוסלמים סונים (אך אינם ערבים), והם מתרכזים בעיקר בשני כפרים בגליל העליון : ריחאניה וכפר כמא בגליל התחתון. והם קיימו יחסים טובים עם היישוב היהודי עוד מימי תחילת ההתיישבות, הודות לשפה המשותפת שמצאו עם עולי העלייה הראשונה מרוסיה שהתיישבו בגליל.

בתקופת המנדט הבריטי והספר הלבן בארץ ישראל, הצ'רקסיים סייעו להעפלה הבלתי חוקית דרך לבנון. 

צ'רקסיים התנדבו לשרות במלחמת העצמאות והיו בעלי בריתם של היהודים. לאחר הקמת המדינה שרתו בהתנדבות ביחידת המיעוטים ובפלוגת הפרשים הצ'רקסיים שנקראה "קלוואלריה". לאחר שפורקה הפלוגה הוקם במקומה "חיל הספר" שהפך ברבות הימים למשמר הגבול. מאז 1958 משרתים הגברים הצ'רקסיים, בעקבות בקשתם, בשרות חובה בכוחות הביטחון השונים בישראל. אחוז המתגייסים לצה"ל בקרב העדה הצ'רקסית הוא גבוה במיוחד. הם מעורים היטב בחברה, דוברים אדיגית (בנוסף לעברית, ערבית ואנגלית שלומדים מגיל צעיר בבית הספר), ובמקביל מטפחים את מורשתם ותרבותם הייחודית.

הנה שני סרטונים צ'רקסיים נחמדים לצפייה, הסרטון הראשון הוא ארוך :



5 תגובות:

  1. סאם, כתבה מעולה ומלאת תוכן שתוך חצי שעה לא אזכור ממנה כלום, וזה יהיה שווה לקרוא אותה שוב כי הכתבה הזאת עד כדי כך.

    גדעון.

    השבמחק
  2. סאם
    הכתבה מצוינת. כתבת דברים מעניינים מאוד על מוצאו של העם האדיגי- מורשתו ותרבותו וכן על השתלבותם הטובה של הצ'רקסים הגרים בישראל בחברה הישראלית, ותרומתם הרבה לה מאז ראשית הציונות. קראת וחידשת דברים רבים וסגנון הכתיבה מצוין ומזמין לקריאה.
    כול הכבוד. נהניתי מאוד מקריאת הכתבה.
    יעל דגן

    השבמחק
  3. אל תשכחי שגם הצ'רקסים הצילו יהודים מפני הגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה

    השבמחק
  4. אל תשכחי שגם העם הצ'רקסי הציל יהודים מפני הגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה

    השבמחק