יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

הפקק שקפץ - זרם חשמלי

בסוף שבוע הפקק של החשמל שלנו קפץ, וזה גרם לי לחשוב על איך החשמל עובד

מה שאנו קוראים לו חשמל הוא זרם של חלקיקים קטנים מאוד שנקראים אלקטרונים (מכאן מגיעה המילה האנגלית "Electricity"), יש חומרים שדרכם קל להעביר זרם כמו מתכות (מוליכים), ויש חומרים דרכם לא עובר חשמל כמו עץ (מבודדים), חשמל יכול לעבור גם דרך האוויר, כמו שכתבתי בכתבה על הברקים.

כדי להוליך חשמל צריך מקור כוח, מקור זה יכול להיות סוללה או תחנת כוח שמובילה חשמל לבניינים, בשני המקרים הפעולה דומה, אך בסוללות הזרם הרבה יותר חלש, לכן אין סכנת התחשמלות ממכונית עם שלט שנשברה (אחרת לא היה מי שיכתוב את הכתבה, כי שברתי הרבה מכוניות בזמנו...).
מה שקרה לי בסוף השבוע הוא שהפעלנו יותר מדי מכשירי חשמל והפקק "קפץ", מנגנון זה נועד כדי למנוע שריפות כתוצאה מקצר, הוא פועל כאשר הזרם העובר בשעון החשמל גדול מערך מסוים, והוא מפסיק את פעולת כל מכשירי החשמל, במקרה שלנו זה היה כשהיה חושך, אז מזל שלא שיחקתי בסיילנט היל או משהו באותו הזמן, כי אז היו לי סיוטים.

3 תגובות:

  1. יופי של נושא במדעים לכתוב עליו יהונתן. אני למדתי את החומר הזה אבל לא זוכר אותו הכי טוב שבעולם בגלל תסמונת "פוסט בגרות".

    גדעון.

    השבמחק
  2. יהונתן, זה מעולה לכתוב כתבה ולהתחבר לנושא שמתקשר לך לחיים. היה מעניין, טוב להיזכר.... וגם אני סובלת מהתסמונת של גדעון.

    השבמחק