יום ראשון, 31 בינואר 2016

המסע המופלא

המסע המופלא-Spirited Away
המסע המופלא הוא סרט האנימה עטור השבחים וזוכה פרס אוסקר של האנימטור היפני הייאו מיאזאקי ("הנסיכה מונונוקי", "הטירה הנעה של האול"), שיצא בשנת 2001.

Spirited Away poster.jpg


הסרט שופע אלגוריות ומסרים על נפש האדם ועל יחסיו עם הסביבה. הוא בא לתאר את התבגרותה של ילדה ואת "חניכתה", בעזרת סיועים מהסביבה. גם הדמויות שנראות כרעות בתחילתו מתגלות כדמויות מורכבות יותר מהצפוי.


העלילה מתחילה כאשר ילדה בשם צ'יהירו, עוברת לבית חדש יחד עם הוריה. אבא של צ'יהירו מנסה לנסוע בדרך קיצור, אך הוא טועה בדרך. צ'יהירו ומשפחתה הגיעו בטעות ללונה פארק נטוש, והחליטו להיכנס ולחקור אותו. הם מגלים שהגיעו למקום שבו יש רק מסעדות, שם הוריה של צ'יהירו מחליטים לשבת לאכול, אך הופכים לחזירים על ידי מכשפה. צ'יהירו מגלה שהיא לכודה בעולם הרוחות, אך למזלה פוגשת בנער בשם האקו, שעוזר לה להשיג עבודה בבית-מרחץ לרוחות שונות ומשונות כך שתוכל להישאר מבלי שהמכשפה, השולטת במקום תפגע בה. וביחד איתו היא מנסה להחזיר את הוריה בחזרה לבני אדם ובדרך היא מתמודדת עם שלל הרפתקאות יוצאות דופן.
דמויות מפתח
צ'יהירו: ילדה בת 10 שהגיעה לעולם הרוחות מתוך טעות גמורה. בתחילת הסרט היא מתקשה להתרגל למקום, אך אט אט לומדת לנצל את האומץ והתכונות הטובות שבה. כשהיא מתחילה לעבוד במקום משנה יובאבה את שמה ל"סאן", אולם האקו עוזר לה לשמור על שמה האמיתי בסוד.
האקו/קוהקו: נער מסתורי בן 12, משרתה האישי של יובאבה אשר רוב עברו אינו ידוע ושמועות רבות רצות סביבו, עוזר לצ'יהירו לשרוד בעולם הרוחות. מסוגל לעשות קסמים מסוימים ומכונה בפי הרוב "מאסטר האקו". שמו האמיתי הוא קוהקו והוא נזכר בכך הודות לצ'יהירו. באותה העת היא רכבה עליו בעודו עף בשמיים כדרקון וכששמע את שמו האמיתי חזר לצורתו האנושית.
יובאבה: מכשפה המנהלת את בית המרחץ לרוחות. מסכימה, כמעט בעל כורחה, לקבל את צ'יהירו במקום העבודה.
מר קמאז'י: איש דמוי עכביש הממונה על הכבשן במלון. נראה אדיש בתחילה, אך מגלה חיבה של סבא אל צ'יהירו ועוזר לה.
לין: עובדת בבית המלון. היא והאקו ארגנו שלאחר שהאקו ישיג עבודה עבור צ'יהירו, הוא יפנה "במקרה" אל לין כדי שתיקח את הילדה תחת חסותה.
בלי פנים: רוח מוזרה שהופיעה משום מקום בבית המרחץ, לאחר שצ'יהירו הכניסה אותו מתוך מחשבה שהוא אחד מהאורחים, אך אולם הרוח הזו מתחילה לאכול את העובדים והאורחים בבית המרחץ. מסוגל לייצר זהב. אינו מדבר (משמיע קול חלוש ותו לא) אבל הוא יכול לקבל את הקול של מי שהוא אוכל.
בו: תינוק גדול-הממדים של יובאבה, והיחיד של יובאבה אכפת ממנו מאוד.

זניבה: אחותה התאומה של יובאבה (הן למעשה נראות אותו הדבר בדיוק), ומהווה את האישיות המנוגדת לה. שתי האחיות לא ממש מסתדרות.

5 תגובות:

  1. זה המסע המופלא?! אני מכיר את זה רק בשם המערבי של זה. אני ראיתי מעט מאוד בתור ילד ואני לא מוכן לראות שוב! כשהייתי כל כך צעיר הסצנה בה ההורים הופכים לחזירים גרמה לי לטראומה. אני מוכן לראות כל סרט אחר של מיאזאקי ואת אקירה, רק לא את זה. כתבה טובה ולמרות שעשית קצת ספויילרים לא נורא כי זה מוסיף קצת לספינוסיס של העלילה.

    גדעון.

    השבמחק
  2. גם אני מכיר את הסרט

    השבמחק
  3. אני ממש התרשמתי מהכתבה והשאלתי את הסרט בספריה. בדרך כלל לא מתחברת לסרטים כאלה אבל היה משהו בכתיבה שלך ששיכנע אותי לנסות!

    השבמחק
  4. כתבה טובה מאוד
    זה סרט מאוד מורכב ומעניין

    מתן

    השבמחק
  5. למרות שאני באופן אישי לא חובב סרטים מסוג זה, הכתיבה ממש טובה ומרתקת, בהחלט מעוררת רצון לנסות ולראות את הסרט.

    השבמחק