יום שישי, 19 במאי 2017

יום הזיכרון לעם הצ'רקסי \ מאת סאם קטז

Image result for circassian warriors

שלום לכם קוראים וקוראות נכבדים ונכבדות, אני רוצה לספר לכם שביום ראשון ב-21 במאי היום שבו אנחנו בני העם הצ'רקסי במדינת ישראל ובגולה הולכים לציין 153 שנה לשואת העם הצ'רקסי שבה מיליון וחצי צ'רקסיים נרצחו באכזריות וללא רחמים על ידי כוחות הצאר הרוסי מאז הטבח הנוראי הזה ועד היום הם מסרבים להודות שהם עשו זאת במהלך המלחמה הרוסית-צ'רקסית שתרכשה בין השנים  1763- 1864 ועם התקדמות הלחימה, הצטרפו גם עמים קווקזים נוספים ללחימה והלחימה הפכה למלחמת קווקז.

ואני באופן אישי רואה ביום הזה כמשמעותי עבורי בתור צ'רקסי כי זה חלק ממני משום שאבות אבותיי נלחמו עד המוות במטרה להגן על המולדת שלנו צ'רקסיה, אך הם הובסו והרוסים רצחו מיליון וחצי מאתנו ותשעים אחוז מאתנו פוזרו לרחבי האימפריה העות'מאנית. אבל אני רואה בקווקז בתור המולדת  שלי משום שהיא מקור השורשים של אבות אבותיי שאשר הקריבו את נפשם עבורה. 


הקדמה :

השואה הצ'רקסית היא ניסיון ההכחדה המכוון והשיטתי שבוצע על ידי האימפריה הרוסית בתום המלחמה הרוסית-צ'רקסית. ההערכה הרווחת היא כי מספר הנספים הצ'רקסיים – גברים נשים וטף – נע סביב מיליון וחצי (על פי הערכתו של הפרופסור הגרמני קרל פרידריך ניומן), בנוסף, קרוב לתשעים אחוז מהאוכלוסייה המקומית גורשו מבתיהם ורבים מצאו את מותם במהלך הגירוש. והשואה הצ'רקסית נחשבת לרצח העם הגדול במאה התשעה עשרה .

כיבוש הקווקז והשואה הצ'רקסית :

לאורך ההיסטוריה עמד הקווקז תחת התקפותיהן של אימפריות רבות שביקשו לשלוט באזור בשל מיקומו האסטרטגי. במאה השמונה עשרה החליטה הצארות הרוסית לכבוש את האזור. (המלחמה הרוסית-צ'רקסית שכללה בתוכה את מלחמת קווקז). עמי הקווקז התאחדו בלחימתם מול הרוסים תחת הנהגתם של האימאם שאמיל, גאזי מוחמד (שניהם מדאגסטן, גאזי מוחמד ידוע גם כגאזי מולאה), ושייח' מנסור ( מצ'צ'ניה ). תחילה ביקשו הצ'רקסיים את עזרתם של האנגלים והצרפתים אך לא קיבלו מענה. רק מאוחר יותר, לקראת סופה של הלחימה, ניסו האנגלים לשלוח אמצעי לחימה ללוחמים הקווקזים. האימפריה עות'מאנית תמכה בלוחמים הקווקזים בלחימה מול הרוסים בתקווה שבכך תשיג השפעה בקווקז. המלחמה ארכה מאה שנים בסיומה כבשה רוסיה הצארית את הקווקז.

כיבוש הקווקז על ידי האימפריה הרוסית במאה התשעה עשרה הביא להרס והרג רב בקרב הצ'רקסיים, קרוב למיליון וחצי צ'רקסיים נרצחו וכמעט לתשעים אחוז מהצ'רקסיים הוגלו ממולדתם. שואת הצ'רקסיים נחשבת בעיני היסטוריונים רבים לשואה הגדולה ביותר במאה התשעה עשרה. האימפריה העות'מאנית, ששלטה במרבית השטח שמדרום לרוסיה וראתה בהם לוחמים אמיצים ומנוסים, קלטה אותם בשטחיה ועודדה אותם להתיישב באזורי ספר בעייתיים. רבים מהצ'רקסיים נמכרו בשוקי עבדים בטורקיה. האימפריה העות'מאנית נקטה צעדי קליטה נוחים ובסה"כ כתשע מאות אלף צ'רקסיים עזבו את הקווקז אל מרחבי האימפריה העות'מאנית. הם יושבו בבלקניים על גבול האימפריה עם העולם הנוצרי. בשנת אלף שמונה שבעים ושמונה בולגריה זכתה בעצמאות, לאחר מרידתם בטורקים, והצ'רקסיים הועתקו שוב מן הבלקניים אל תוכי האימפריה. הרוב התיישב בטורקיה, חלק מועט הצליח לחזור מולדתו - צ'רקסיה, וחלק אחר הגיע אל המזרח התיכון, אל הלבנט וגם אל ארץ ישראל.

הכרה בינלאומית :

ביום שישי, 20 במאי 2011, הפרלמנט הגראורגי הצביע בפה אחד על הכרה ברצח העם הצ'רקסי ברוב של 90 קולות ללא מתנגדים ונמנעים. גאורגיה היא המדינה הראשונה בעולם אשר הכירה ברצח העם הצ'רקסי .


הנה שלושה סרטונים שכדאי לכם לצפות בהם, הסרטון  השני מראה כיצד הרוסים לקחו את מולדותינו :



6 תגובות:

  1. ממש נורא מה שקרה לצ'רקסים. האימפריה רוסית תמיד הייתה אכזרית: בימי הצרים, בימי המהפכה, בימי סטלין וגם בימי פוטין.
    טוב מאוד שאתם זוכרים את זה סאם, כי תמיד אומרים על דבר כזה "לא לשכוח ולא לסלוח".

    שבת שלום.

    השבמחק
  2. סאם, תודה שאתה מזכיר ומלמד. זו תזכורת חשובה מאוד. קורעת לב.

    השבמחק
  3. סאם, תודה שאתה מזכיר לנו. עצוב מאוד.

    השבמחק
  4. אכן רצח העם הצרקסי הוא אסון נוראי אשר הוביל לגרוש העם מאדמתו ופיזורו ברחבי העולם. כמה חשוב לערוך מידי שנה טקס זיכרון לנספים ולשמור על התרבות המיוחדת כול כך לבני העם הצרקסי לצד ההתערות במדינת ישראל. תודה סאם ששיתפת את כולנו.

    יעל דגן

    השבמחק
  5. מידע חשוב ומרתק
    חבל מאוד שאין עוד מדינות מלבד גאורגיה המכירות ברצח העם הזה.

    השבמחק