יום שבת, 20 במאי 2017

מזה RTS וopen RA כרמל הופקינסון

 אם היתם שואלים אותי איזה משחקי מחשב השפיעו על הטעם שלי היום, התשובה שלי (לפי סדר כרונולוגי) תהיה: פוקימון עד דור שלוש, טרילוגיית Age of Empires וכמות מגוחכת של משחקי פלאש אינטרנטיים חינמיים. כל אחד מהם השפיע על הטעם שלי היום; פוקימון, עם חצי העולם פתוח שלו והאלמנטים ה-RPG הפשוטים שלו. Age of Ampire והשילוב שלו עם Rel Time Stratey ו(RTS) והיסטוריה. משחקי פלאש מבטאים את האהבה שלי לדברים בחינם. אבל, בואו נתמקד בשני הדברים האחרונים: RTS וחינם!    

תוצאת תמונה עבור ‪openra‬‏

בתחילת שנות ה-90 (כן, במאה הקודמת) התפתח תת-ז'אנר חדש במשחקי האסטרטגיה למחשב -
 Real Time Strategy, או בקיצור RTS ובעברית "אסטרטגיה בזמן אמת" (אב"א?). עד לאותה תקופה רוב משחקי האסטרטגיה פעלו ב'תורות' - היריב מבצע מהלך, אני מבצע מהלך וחוזר חלילה, כמו משחק שחמט. RTS לעומת זאת, מאפשר ליריב ולך לבצע פעולות בו-זמנית, מה שתורם לתחושה יותֳר ריאליסטית של קרב (עד כמה שהאנימציה של שנות ה-90 הייתה מסוגלת לייצר). בפשטות, ברוב משחקי מבוססי RTS מה שאתה עושה זה לבנות בסיס, להכין ולפקד על יחידות. למשל, לשלוח 15,000 יחידות של טנקים לבסיס האויב ולצחקק בזמן שהוא נישרף (או לשיר, מה שעושה לכם את זה). 


תמונה קשורה

הז'נאר הגיא לשיא פופולריות שלו בסוף שנות התשעים ועד אמצע שנות האלפים עם משחקים כמו cammand & conguer ו-warcaft 3, לאחרון היה 'מוד' (mod - תוספת חינמית שמפתח מעריץ למשחק) פופולרי, שאחראי ליצירת תת-ז'אנר נוסף כ MOBA אתם אולי מכרים משחקים כמו Dota2 וLOL 
אבל מספיק עם ההיסטוריה, בואו נגיע לעיקר - המשחק openRA

openRA נוצר ע"י משתמשים אלמוניים, שאפשרו למשחק לעבוד עם מערכות הפעלה יותר חדשות ואיחדו שלושה משחקי  אב"א (אני לא חושב שזה יקלוט) של המפתחת Westwood (ז"ל) לכדי משחק אחד.

אם יש לי ביקורת גדולה אחת, זו תהיה העובדה שמצאתי את תהליכי בניית הבסיס וניהול המשאבים לא מספיק מורכבים. יש רק משאב אחד, כסף, שאיתו אתה יכול לקנות בניינים,חיילים, טנקים, מטוסים ועוד (units, 'יחידות', בשפת המשחק), אבל אתה מוגבל בכמות החשמל שיש לך, שבלעדיהן הבסיסים שלך לא יכולים לעבוד. לדוגמה, יש לך 50 חשמל, אבל הבניין שאתה רוצה דורש 70 חשמל, שזה מוסיף קצת מורכבות לתכנון הבסיס שלך אבל לא מספיק מאתגר לטעמי. 

לopenRA יש 'שלושה מצבים' (mods: duen2000, red alurt, tibernan dawn), שכל אחד מהם הוא משחק בפני עצמו ויש לו להציע דברים טיפה שונים, עם דגש על ה'טיפה'. בכולם המשתמש מתחיל עם משאית שאיתה הוא בונה את בניין הבסיס (אליו אפשר להוסיף בניינים תמורת כסף ולשדרג אותם, תלוי בגרסה). מערכת המשאבים שלך תלויה בכמות משאיות הכרייה שברשותך ומה המרחק בין המכרה לבסיס. שוב, זה פשוט מדי לטעמי, אבל אני מניח שכך נמנע המשחק מלהפוך לסימולטור כלכלה, שידחוק את כל מערכת ניהול היחידות הצידה. 


אם כבר מדברים על יחידות, כמו רוב משחקי אב"א (תפס?) גם openRA בנויה על עיקרון 'אבן, נייר ומספריים': כל יחידה טובה נגד סוג מסוים של יחידה אחרת וחלש על כל יחידה אחרת. למשל, יחידת טנק כבד טוב כנגד טנקי מרכבות אחרות, אבל חלש כנגד חיילות רגלים חמושי בזוקות, שבתורם חלשים מול חיילות חמושי להביורים וכן הלאה. זה די משעמם, אבל פשוט וקל להבנה. דוגמא נוספת למשהו שמטריד אותי: בחלק מה-mods יש מחסור חמור במפות, רוב הקבוצות במשחק מרגישות די אותו הדבר והמחשב, שהוא היריב המועדף עלי באופן אישי, "מרמה" לפעמים ויש לו מודיעין ויכולות מעבר למה שאני אי-פעם אוכל להשיג במגבלות המשחק (או שאני מאוד גרוע, אבל זה פחות סביר).

לסיכום, הייתי אומר שיש לי יותר בעיה עם הזאנ'ר עצמו, ולא רק עם OpenRA. עם זאת, עם כל הבעיות שיש לי עם המשחק אני כן ממליץ לנסות אותו, כי זה בחינם!! לא פיראטי, לא לא-חוקי וכל אחד ואחת יכולים להוריד אותו באיזה מחשב שהם רוצים. אתה יכול להוריד את המשחק, לנסות ל-30 דקות ואם לא התחברת - מגניב! תמחוק! אבל היי, יכול להיות ש-RTS זה אהבת חייך, לא יודעים אם לא מנסים :)


אז מה אתם חושבים? נהניתם מהמשחק? לא נהניתם? למה? 

על איזה משחק אתם הייתם רוצים שאכתוב בהמשך? משחק שאהבתם או שנאתם?
ביי 

קישור לאתר שלהם



       




   

 

8 תגובות:

  1. אחלה כתבה כרמל, מחכה לכתבה הבאה שלך

    השבמחק
  2. כרמל, אהבתי מאוד את הסיום של הכתבה! כל הכבוד על היוזמה והביצוע!

    השבמחק
  3. כתבה מעניינת
    כרמל
    אני מציע לך לכתוב על משחקי ארקיד חינמים


    מתן

    השבמחק
  4. אתה מחזיר אותי לשנות ילדות עם המשחקים האלה. אבל אני לגמרי מסכים, משחקים אלה יראו מאוד מופשטים לשחקן האסטרטגיה של היום. הם טובים למי שרוצה להיכנס לז'אנר, אשר רק נהפך למורכב יותר עם הזמן. חוץ מ RA2 אשר הוא קלאסיקה ולעולם לא הולך להתיישן.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שהבעיה שלי שאני התרגלתי לשחק victoria2 שהוא grand strategy אז לחזור לזה מרגיש לי טיפה ריק מבחינתי שליטה על הבסיס והמוזיקה פחות טובה.

      מחק
    2. גם אני מסכים. אני הייתי רגיל ל-Crusader Kings 2 לכל כך הרבה זמן כך שלא הצלחתי לחזור ל-RTS. דרך אגב, מת על Age of Empires, המשחק השני בסדרה היה הילדות שלי!

      מחק
  5. כַּתָּבָה מְעַנְיֶנֶת תַּמְשִׁיךְ כָּכָה כְּבָר מְחַכָּה לְעוֹד כָּתְבָה.

    השבמחק
  6. ממש אהבתי את הכתבה כרמל. ההסברים היו ממש טובים והבדיחה החוזרת הייתה קורעת, בעיקר בשיעור בתמונה מהסרט "ילדות רעות". גם הילדות שלי הייתה Age of Empires, פוקימון דורות 1-3 (שאלה עדיין משחקים אדירים) והרבה מאוד משחקי פלאש שאני לא זוכר את שמם.

    השבמחק