יום ראשון, 23 בנובמבר 2014

מדור מוזיקה - רדת הלילה בארץ התיכונה


אם אתם צריכים משהו מרענן לחיי המוזיקה שלכם שילך טוב יחד עם ההתמכרות החדשה שלכם למשחקי הכס או לקראת סרט ההוביט החדש , יש לנו בדיוק את מה שאתם צריכים.

כתבה מאת ירין ורדימון

דרקונים נושפי אש שומרים על אוצר נחשק. גיבורים מרחבי הממלכות מתאחדים כנגד אדון האופל וצבאו המפלצתי. וכל זאת תוך מה שנראה כסופה של תקופה ורדת האפלה הנצחית עם נצחונו של הרוע. במסע כדי להחזיר את האור עם העזרה של אדון המים ומכשפיו, על הגיבורים להתמודד עם צרות וקורבנות רבים בדרך לגבורה.

לא, זה לא סרט חדש או משחק מחשב. וגם לא בידיוק תקציר של ספר, למרות שספר כמו זה אכן קיים. אני מדבר על מוזיקה. שירים על עולמות רחוקים ודמויות גדולות מהחיים, המלווים במנגינות אשר כל אחד שישמע אותן היה משוכנע שמקורן אכן מעולם של קסם וגבורה.

המעשה הוא על האלבום המוזיקלי Nightfall in Middle Earth  ( רדת הלילה בארץ התיכונה)
של הלהקה Blind Guardian (השומר העיוור). האלבום , בפשטות, מבוסס על הספרים של הסופר הנודע טולקין אשר ספריו עובדו לסרטים מצליחים, כגון שר הטבעות וההוביט. השירים n,trho אירואים מתוך הספרים ומה שעובר על הדמויות דרך רוק כבד עם נגיעות של מוזיקה עממית אירופאית ורנסנס .אבל לתאר את האלבום כך יהיה חטא חמור לעומת מה שהופך אותו ליחודי הרבה אחרי מוטיב הפנטזיה


תצתרכו לסלוח לי על התרגשותי, מדובר במה שאני מחשיב כאלבום המוזיקלי הטוב ביותר שאי פעם שמעתי עד כה. ולמרות ששמעתי לא מעט אלבומים שאני מחשיב יצירות מופת, והשירים האהובים עליי והאומנים האהובים עליי נמצאים במקום אחר, Nightfall  זוכה מקום ראשון בזכות שלושה חוזקות שמייחדות אותו ומנוצלות עד הסוף :


דבר ראשון, וככל הנראה הכי ברור , האטמוספירה כאן היא ללא רבב. אני לא אפרט הרבה כי נראה לי שכבר הבנתם שיש פה שירים בנוסח הדימיון.
אבל האלבום לא מסתפק בלהיות על עולם דמיוני , הוא גם נשמע ומרגיש כך.
זה מתבטא בעיקר בפרטים קטנים כגון שימוש במנגינות המזכירות את הרנסנס וימי הביינים, טקסטים המזכירים סיפור גבורה עתיק יותר משיר רוק מודרני וקטעים קצרים המפרידים בין שיר לשיר אשר מספרים את העלילה דרך שחקנים המקריאים מהספר, אפקטים מיוחדים המדמים קרבות ענק ומפלצות ומיני שירים לצד לירה בריטית המחכים את מסורת הזמר הנודד. כל אלו מקשים על המאזין , אפילו כשלא כזה שלא מבין את המילים, שלא לדמיין את עצמו בשיריון רכוב על סוס מציל את הממלכה או מטיל לחשים המובילים לניצחון בקרב אדיר.


החוזקה השנייה היא השירים עצמם. זה יהיה בזבוז של זמן לספר על כך שכל אחד מהשירים ברמה גבוהה , כל אחד מעניין וכל אחד יתקע בראש כאשר אתם לא רוצים בכך.
 אחרי הכל, עוגה אחת היא נחמדה, שתיים הן פינוק, שלוש יגרמו לבחילה. מה שצריך זה קצת ביסלי בצד, ומשהו לשתות, או בקיצור גיוון.
האלבום פוגע בול כשזה מגיע לגיוון. כל שיר מרגיש שונה. אני אודה, רובם נוטים לעבר מנגינה מהירה ומלודית עם תחושה אמיצה, אבל בדיוק כאשר אתה מתחיל להתעייף מהצליל הזה, יבוא שיר עם משהו חדש ועם זאת לא שובר את האווירה שכבר נוצרה. הכי האבתי את השיר The Elder   (הזקן) המעביר את מילותיו האחרונות של המלך של נולדור בעודו נפרד מחייו.השיר מועבר בעדינות ועם זאת דרמתיות, עם שירה בסולמות גבוהים שמגיעה לשיאה עם כוח שיפיל אתכם מהכיסא , וכל זה עם ליווי פשוט וצנוע של פסנתרן.



היתרון האחרון הוא למעשה יתרון של הלהקה עצמה, וכאן הוא בא בשיאו. השירה והמילים.
קולו של הסולן, הנסי קורץ', עובר מנעימות עדינות ורכות המזכירות זמר נודד מוכשר אשר שר על נסיכה  יפת מראה לעבר שאגה דרמתית עם צליל אופרטיבי בתווים גבוהים ועם אנרגיות כמעט על אנושיות.

הלהקה הפכה שירה בציבור ליעד שלהם, וכאשר אפילו קולו העוצמתי של הנסי לא מספיק מלהיב, עוברת הלהקה לשירה משותפת במגוון קולות. בכך הלהקה מעודדת את השומע להצטרף. בתור הערת צד, במהלך הופעות ניתן לשמוע גל עצום של קולות מצד הקהל שמצטרף לשירה. ומי יכול להאשים אותם ? Blind Guardian  הם המלכים הבלתי מעורערים של הפזמונים. עם מנגינה מלודית קליטה שכל אחד יכול לצטרף אליה ומילים שכל כך כיף לומר, אני מרחם על האדם שלא ירגיש חשק לפתוח בשירה או לזמזם בשמחה לשמע מזמורים אלו .כן, אני מדבר עלייך !

כדי להוכיח את הטענה שלי אני מאתגר אתכם לשמוע את השיר הבא, לחזור הביתה, לאכול, להתקלח, לשחק במחשב עד התעלפות, לישון ולחזור לבית ספר לעוד יום לימודים. ובמהלך כל הזמן הזה אני אוסר עליכם לזמזם את מילות השיר אף פעם אחת. מכיוון שאתם הולכים להיכשל באתגר הזה מראש, עשו לכם טובה ותנסו לטבול את עצמכם בעולם של קסם וגבורה.


5 תגובות:

  1. בהצלחה לצוות העיתון !

    לכל אלו שקוראים - ספרו לנו מה אתם חושבים על המאמצים שלו בתגובות, ומקווה שאתם נהנים מהכתבות הראשונות שלנו.

    השבמחק
  2. ירין כל הכבוד!! 'הסנונית הראשונה' שלנו... כתבת מקסים! בינתיים רק חברי המערכת יכולים לקרוא אבל בקרוב גם כל השאר יוכלו להיכנס.

    השבמחק
  3. ירין
    מלאה התפעלות! וכמובן שנכשלתי באתגר....
    מציעה לקרוא לנו המערכת... ולא צוות עיתון... אז ... בהצלחה למערכת!

    השבמחק
  4. שאפו ירין! הנוסח שלך ברור ויפה, ואני בטוח שאם תמשיך ככה, המערכת שלנו תהיה בטופ!
    כלומר, אנחנו נגיע להישגים גדולים שגם לא הגענו אליהם בטרם! בהצלחה לכולנו!

    השבמחק
  5. הכתבה הבאה תפורסם מחר (ראשון) בשעה ארבע (מופעל פרסום אוטומטי לאותה שעה). לצוות העיתון - השבוע אמורים להנחות תלמידים להשתמש בעיתון אז אנו אמורים לצפות לתחילת התגובות.
    אם אתם רואים אותו מפיץ בטיוטות זה כיוון שאני מכין חלק מהכתבות מראש ומשנה אותן אם צריך.וחן - הלהקה Blind Guardian הם גרמנים לא בריטים , אני מצפה שתשנה את זה בכתבה שלך :P

    השבמחק