יום שלישי, 26 במאי 2015

לקראת המסע לפולין 2015 \ מאת סאם קטז


"רק המתים ראו את סוף המלחמה"
( אפלטון )

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, לקראת סוף שנת הלימודים, אני רוצה לשתף אתכם בזה שאני יוצא עם משלחת בראשות יונתן ניל"י ועקיבא אזולאי לקראת המסע לפולין במשך שמונה ימים. אז חשבתי לתת רקע על  המסע לפולין ואני באופן אישי ממליץ מאוד לאלו שיהיו בכיתה י"א בשנה הבאה לצאת למסע לפולין, כי בעיניי זה מאוד חשוב ובינתיים שתהיה לכם קריאה נעימה ומה אתם חושבים על הציטוט של אפלטון ? .



הקדמה :


בכל שנה יוצאים עשרות אלפי בני נוער, תלמידי בתי ספר וחניכי תנועות נוער ישראלים, במועדים שונים (בדרך כלל בחודשים ספטמבר, אוקטובר וסביב יום הזיכרון לשואה ולגבורה באפריל), לסיור בפולין, בעיקר לאתרים הקשורים לשואה. עיקר משתתפי המסעות הם בני נוער, כולל בני נוער יהודיים מקהילות בעולם, אך ישנו מספר גדל והולך של משלחות של חניכי קורסים בצה"ל וקציני קבע, ואף אנשי מילואים.


המסעות עצמם מהווים חוויה עמוקה לבני הנוער המשתתפים בהם. במספר רב מאוד של חוברות, מאמרים, חיבורים ושירים, מתארים בני הנוער חוויה מרגשת מאד, לפעמים מזעזעת; הם מבטאים תחושות רבות, ציוניות, יהודיות, ואוניברסליות. הנערים ששבו מן המסע הם, לעתים קרובות, אלו שיציגו בפני שאר הנערים את זכר השואה בבית הספר או בתנועה, ויערכו את טקס יום השואה הבא.


מטרת המסעות :



משרד החינוך מגדיר את מטרת המסעות כ"חיזוק השייכות הלאומית והזיקה להיסטוריה ולמורשת", בצד לימוד לקחים אוניברסליים. המשלחות אמורות לעסוק במפגש עם זיכרון ושרידי השואה, בלימוד תולדות השואה ובחורבן שיצרה, וכן בלקחי השואה, הציוניים והאוניברסליים. באופן מצומצם יותר אמורות המשלחות ללמוד על יהדות פולין, ובאופן מצומצם עוד יותר – על פולין עצמה.

בהקשר זה ראוי להביא את דבריו של אבא קובנר מ-1983 :


"...כשעליתי ארצה אחרי מלחמת העולם השנייה, הייתי פוגש את צעירי הארץ, ומאזין לשיריהם ולהגם כבני אדם ויהודים, שיש להם הכרה ברורה שאכן הם כותבים מגילת יוחסין חדשה, שמתחילה בהם. ובחושבי על מגילת היוחסין שנשרפה באירופה, היה לי צער כפול על בני הדור המצוין הזה של ישראלים צעירים, שבשעה שיתבגרו ויזדקנו אפשר אפילו שלא ידעו על מה הם צריכים לבכות" ( אבא קובנר, העבר? והעתיד?, 1983 ).


למה אני בחרתי לצאת למסע לפולין ? :

אני בחרתי לצאת למסע לפולין מתוך הזדהות אל הכאב שעברו בני העם היהודי במשך שנים רבות על אדמת אירופה מאז הרדיפות של הנוצרים בימי הביניים ועד לעלייתם של המפלגה הנאצית לשלטון בגרמניה, ואני בתור מוסלמי, צ'רקסי ישראלי שחי במדינת ישראל מזדהה ומבין את הכאב הקשה של העם היהודי כי גם העם שלי עבר רצח עם קשה וגם הוא גורש מהמולדת שלו.


הנה שני סרטונים שמתארים את חיי הקהילה היהודית בפולין לפני השואה ( בסרטון הראשון אין קול ) :


15 תגובות:

  1. היי סאם שמחתי לראות אותך כותב ומשתף. ההסברים שלך לרצונך להצטרף למסע חשובים ובעלי בערך.
    תודה על הסרטונים שצרפת! הסרטון מהסרט "כנר על הגג" מוכר לי מאוד זה אחד מהסרטים שראיתי הכי הרבה בחיי. ואכן יש לו תרומה רבה בהיכרות עם העיירה וחיי היהודים לפני השואה.
    אשמח שתמשיך לכתוב ולשתף גם בהמשך התהליך והמסע. תודה!

    השבמחק
  2. יפה נחמד ואהבתי את הכתבה

    השבמחק
  3. אהבתי את הכתבה והסבר ממש טוב אוראל

    השבמחק
  4. אני אוהב את הכתבה שזה מענייין אותי ים

    השבמחק
  5. אני אוהב כתבה וזה מעניין אותי רפי אגייב

    השבמחק
  6. כתבה מעניינת על פולין מאוד מעניין

    השבמחק
  7. סאם

    נהניתי והתרגשתי לקרוא את הכתבה. ניסחת מצוין את מטרות המסע והבהרת מהן מטרותיך שלך ביציאה למסע לפולין . חשוב בעייני שכך יעשה כול אדם וכול תלמיד לפני שהוא מחליט לנסוע לשם.
    הסרטים שבחרת אכן ממחישים ומציגים את העולם שחרב ואת התרבות היהודית העשירה שנגדעה באירופה.
    המשך לכתוב ולשתף בחוויותיך מההכנות לקראת המסע ומהמסע עצמו.
    יעל

    השבמחק
  8. סאם, הכתבה נהדרת ולדעתי זה מצוין שבחרת לשתף על המסע לפולין בעיתון. אני מקווה שתלמד הרבה בפולין ותחווה חוויות כשתהיה שם.

    גדעון.

    השבמחק
  9. סאם, כתבה מעניינת, אהבתי את מה שכתבת על ההזדהות שלך עם מה שעבר על העם היהודי, מאחר ובשנה הבאה אני אהיה בי"א אני שוקלת גם לצאת למסע לפולין, מפני שאני לא מרגישה מספיק מחוברת לשואה ואני חושבת שהמסע ייתן לי הזדמנות להתחבר לנושא. תמר

    השבמחק
  10. סאם, אני שמחה שאתה מזדהה עם הכאב של העם היהודי ושאתה מכבד את המקום שבו אותם אנשים נמצאים
    זה מאוד לא קל להיכנס לתוך כאבם של אנשים אחרים ולא לחשוב רק על כאבנו שלנו אבל כול הכבוד לך באמת שאתה מצליח סתיו ק.

    השבמחק
  11. סתיו ותמר תודה על התגובות הנחמדות שלכן ואני עשית שתי כתבות נוספות :
    1) על רצח העם הצ'רקסי באדמת צ'רקסיה.
    2) מה זה איסלאם.

    אני ממליץ לחן לקרוא אותם

    השבמחק
  12. סאם, התרגשתי לקרוא את הכתבה שלך. יפה שאתה יכול למצוא נקודות דמיון בין הגורל היהודי לגורל הצ'רקסי ויפה שאתה לומד מן השואה מסר שנוגע לכל בני האדם - שלא להיות גזענים.

    השבמחק
  13. סאם, התרגשתי לקרוא את הכתבה שלך. יפה שאתה יכול למצוא נקודות דמיון בין הגורל היהודי לגורל הצ'רקסי ויפה שאתה לומד מן השואה מסר שנוגע לכל בני האדם - שלא להיות גזענים.

    השבמחק
  14. סאם כל הכבוד על הכתבה! אני מצטרפת לקודמותי, אתה ממש מוזמן לכתוב לעיתון גם על הסמינרים שאתם עוברים לקראת, וגם על מה שקורה בין החברה'... וככה נוכל להרגיש קצת יחד איתך את השלבים שאתה עובר... בהצלחה!!

    השבמחק
  15. סאם יקר
    נהנתי מאוד לקרוא את הכתבה שלך.
    מעבר הסברים של מדוע אתם נשלחים כנוער ישראלי למסע, אהבתי לראות את החיבור הפרטי שלך לנושא ושוב אנו יכולים לראות כיצד אנו, כישראלים מורכבים מגוונים שונים ויחד עם זאת ישנן כל כך הרבה חוויות (טובות יותר או פחות) אשר מקרבות אותנו אחד לשני.
    לילה טוב

    השבמחק