יום חמישי, 22 באוקטובר 2015

תור הזהב של האסלאם \ מאת סאם קטז

                                                       


 שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה לספר לכם על תור הזהב של האסלאם שהוא כינוי לתקופה שבין המאה השמינית לספירה ועד למאה השלוש עשרה לספירה, או המאה השש עשרה לספירה. בתקופה זאת האומנות והמדע האסלאמי זכו לשגשוג בתחומי הפילוסופיה, האומנות והאדריכלות, פיתוחים רפואיים, מתמטיקה ופיזיקה .

 ועוד שאירופה נשארה מאחור כי אז הכנסייה שלטה ואסרה לעסוק בתחומי הפילוסופיה, האומנות והאדריכלות, פיתוחים רפואיים, מתמטיקה ופיזיקה מכיוון שהם חששו שעם פושטי העם יקבלו חוכמה הם לא יוכלו להשתלט על העם ועוד הרבה סיבות דתיות ופוליטיות וכ"ו. שתהיה לכם קריאה נעימה.

היסטוריה :

בשנת 610 לספירה (על פי האמונה האיסלמית), במערה ליד מכה התגלה לפני מוחמד מלאך וציווה עליו 'קרא!'. מהתגלות זאת נולדה דת חדשה, האסלאם, והציווי 'קרא!' הפך למצווה הראשונה של הקוראן. במהלך המאות ה-7 וה-8 הקימו חסידיו של מוחמד אימפריה שהייתה גדולה בשטחה מהאימפריה הרומית ואיחדה שטחים ועמים רבים תחת שלטון, שפה, דת וקשרי מסחר משותפים. המוסלמים למדו מהתרבויות שאותן כבשו וכן מהתרבויות איתן באו במגע, כך לדוגמה בקרב טלס (751 לספירה) נשבו שבויים סיניים אשר לימדו את הערבים את אופן ייצור הנייר (אומנות שהומצאה בסין אך נשמרה על ידי הסינים בסוד). במהרה נבנו בפרס ובבגדאד בתי חרושות לייצור נייר שהוזילו בצורה ניכרת את מחיר הספרים. מהודו האסלאם ייבא בין השאר את השיטה העשרונית, ואת מושג האפס ומביזנטיון המוסלמים קנו את ספרי הפילוסופיה והמדע של חכמי יוון העתיקה ורומי. ההישגים הצבאיים של האימפריה המוסלמית התרגמו במאה ה-8 לספירה לשגשוג כלכלי ולפריחה בכל תחומי האומנות והמדע, הקרויה תור הזהב של האסלאם.

את ראשיתו של תור הזהב נהוג לראות בשנת 762, כאשר הח'ליף אל-מנצור מבית עבאס בנה במקום כפר קטן בשם בגדאד את הבירה המפוארת והמשגשגת של האימפריה. הח'ליף אל-מאמון (786-833 לספירה) בנה בבגדאד את בית החוכמה שהיה ספריה ומכון תירגם ומחקר. חוקרים ומדענים רבים שלמדו ועבדו בבית החוכמה היו מרקע פרסי או נוצרי מזרחי.‏ ראוי לציון ש דרך הנוצרים הנסטוריאנים עברו המדע, הפילוסופיה והרפואה היווניים לערבים. מלומדים מוסלמים תרו את האימפריה בחיפוש אחר כתביהם של מלומדים פרסיים הודים ויוונים, אותם הם תירגמו לערבית והפכו לזמינים לנחלת הכלל. המלומדים לא הסתפקו בתרגום אלא המשיכו את המחקר. המרכז המתחרה לבגדאד מבחינה מחקרית שכן בקורדובה, ובין מרכזי המחקר המרכזיים ניתן לציין גם את קהיר ומרוקו. מלומדים מוסלמים הגיעו להישגים יוצאי דופן ברפואה (ובין הרופאים המפורסמים של התקופה ניתן לציין גם את הרמב"ם), כגון המצאת סוגים רבים של ניתוחים. בתקופה זו נעשו התפתחויות חשובות בתחומים כגון האלכימיה, שממנה התפתחה הכימיה המודרנית, ובאלגברה- אבו ג'עפר מוחמד אל-ח'ואריזמי אף זכה לכינוי "מייסד האלגברה", אף שהתבסס גם על יסודות מוקדמים לא מוסלמיים. בפיזיקה המדענים האיסלמיים המציאו את האופטיקה, עשו מחקרים רבים באסטרונומיה, בדינמיקה - וכמו כן נתנו דגש רב ליצירת שיטה מדעית מבוססת ניסוי.

בשנת 1258 נכבשה בגדאד על ידי המונגולים נבזזה ונשרפה, ויש הרואים בשנה זאת את סוף תור הזהב האסלאמי. אולם, המלומדים והאומנים האסלאמיים המשיכו להנהיג את ההתפתחות התרבותית של העולם עד לשלהי המאה ה-16, כאשר בעקבות הרנסאנס החלה אירופה לקחת את ההובלה.

הנה סרטון נחמד שמסביר על תור הזהב של האסלאם :

5 תגובות:

  1. כתבה נהדרת סאם. אתה שוב ושוב מראה על ידע עולם רחב ומעשיר אותנו בידע שכדאי מאוד שנלמד ונזכור. זה נכון שאימפריות עולות ונופלות ומפה רואים שבתור הזהב של האיסלאם, הידע, המדע, ההיסטוריה וההתקדמות היו חשובים בדיוק כמו הדת (לא כמו חבורה של זייפנים שבסוריה שמזייפים את אמונתם בדת נאורה ע"י ציטוטים מזוייפים ומעוותים מספרה הקדוש כסיבה להרוג להרוס את ההיסטוריה שלא מצאת חן בעינייהם) והמלומדים באותה תקופה אפילו נתנו לנתינים הפשוטים להעשיר את חוכמתם?! וואו! מראה שכמו תמיד, האיסלם מנצח את הנצרות בימי הביניים בכל אופן אפשרי. מאוד מעניין לקרוא את הכתבות שלך.

    גדעון.

    השבמחק
  2. תשובות
    1. לא היום. הספיקה הכתבה.
      נ.ב. בבקשה תערוך כתבה כמו שצריך. הכוונה שאחרי שתסיים את הפסקה הראשונה או השנייה שלך, תלחץ על האייקון של הדף הקרוע רק פעם אחת ולא אחרי פסקה שלישית או רביעית. מובן?

      גדעון.

      מחק
  3. סאם

    אכן תור הזהב של האסלאם תרם רבות לתרבות האנושית כולה בתחומים רבים ומגוונים. לאורך תקופות רבות בהיסטוריה נהגו המוסלמים בכבוד בנתיניהם הנוצרים והיהודים. יהדות ספרד הושפעה רבות מהשפה הערבית ומתור הזהב של האסלאם אשר חלקו היה גם לתור הזהב של יהודי ספרד.
    נהדר שתיבלת את הכתבה בסרטונים.
    יעל דגן

    השבמחק