יום חמישי, 28 בדצמבר 2017

חגיגות סילבסטר \ מאת סאם קטז


Image result for happy new year 2018

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה לשתף אתכם על סילבסטר או ליל סילבסטר הוא שם נפוץ ללילה שבו מתחלפת השנה על פי הלוח הגרגוריאני, כלומר הלילה שתחילתו ב-31 בדצמבר והמשכו ב-1 בינואר. בלילה זה נהוגות חגיגות במדינות רבות בעולם והשם סילבסטר ונגזרותיו נהוגים במדינות רבות: אוסטריה, איטליה, בוסניה-הרצגובינה, גרמניה, הונגריה, לוקסמבורג, ליכטנשטיין, פולין, צ'כיה, צרפת, קרואטיה, סלובניה, סלובקיה, סרביה, שווייץ, וכן בישראל בה נחגג בשם זה עוד בימי המנדט הבריטי. בארצות רבות אחרות קרוי חג זה בשם ערב השנה החדשה (או ליל השנה החדשה) (באנגלית: New Year's Eve, ברוסית: Новогодняя Ночь). בנוסף קיימים שמות מסורתיים עתיקים במספר מדינות, למשל Nochevieja בספרד ו-Hogmanay בסקוטלנד.

אני לא מתכוון לחגוג את סילבסטר משום שזה לא מדבר אליי וגם אני לא אשאר ער עד שעה 12 בלילה בשביל לציין את השנה החדשה ומי שכן חוגג\ת את סילבסטר אני מאחל לו שמחה ואני גם מאחל לנו לחברי מערכת העיתון ולכיתות נווה שנה אזרחית טובה ושנתחיל את שנת 2018 ברגל ימין ולא ברגל שמאל ובינתיים זהו ושתהיה לכם קריאה נעימה ושבת שלום ! 

חגיגות השנה החדשה :

ערב השנה החדשה נחוג כמעט בכל רחבי העולם, גם במדינות שהנוצרים אינם מהווים את מרבית האוכלוסייה, כמו יפן, הודו, טורקיה, סין, תאילנד, טאיוואן וגם בישראל. התפוצה הרחבה של החג נובעת מאימוצו הגלובלי של לוח השנה הגריגוריאני כלוח שנה לצורכי מסחר, תרבות וכלכלה, ומכך שהחג אינו נושא סממנים דתיים מובהקים - בניגוד לחג המולד למשל. עם זאת, בערב הסעודית קיים איסור על מסיבות פומביות בסילבסטר או על מכירת מוצרים הקשורים אליו.

ליל השנה החדשה נחגג במסיבות ששיאן בחצות הלילה, עם התחלפות השנה ונחתם בנשיקה. כיכר טיימס בניו יורק, קנתה לעצמה שם ברחבי העולם כאחת מזירות המסיבה הראשיות. מעל בניין כיכר טיימס 1 נתלה כל שנה כדור זמן ענק היורד לאורך מוט החל מהשעה 23:59 ועד חצות. מסיבות נוספות נערכות במקומות ציבוריים נוספים ברחבי העולם כמו גם במועדונים ובבתים פרטיים. מנהג נפוץ נוסף הוא יריית זיקוקין די-נור במרכזי הערים הגדולות.

במדינות רבות ב-1 בינואר (New Year's Day) הוא חג ויום חופשה רשמי. להבדיל מ-31 בדצמבר, שאינו חג אלא סיבה למסיבה, ערב לקראת החג (New Year's Eve).


המחלוקת סביב מסיבות הסילבסטר בישראל :

בישראל נחגג הסילבסטר בקרב חלק מהציבור החילוני עוד לפני קום המדינה, והפופולריות של חגיגות אלו בציבור הישראלי גברה עם השנים. כמו בכל העולם לא נושאות החגיגות אופי דתי אלא אופי של מסיבה. החג מצוין ונחגג במסיבות פרטיות, במועדוני לילה ובאולמות אירועים.

יש יהודים הרואים בחגיגת ליל השנה האזרחית החדשה סממן של התבוללות לאומית ודתית, בעיקר משום שמדובר בחג לא יהודי. כן מזכירים מגני חגיגת הסילבסטר את המכות שהעניקו גויים שיכורים ליהודים בלילה זה ונהגו גם לגנות את ההוללות שבמסיבות אלו. בהלכה היהודית חל איסור לציין חגים של עובדי עבודה זרה. טיעון נוסף נגד חגיגת האירוע בישראל הוא הקשר של היום לקדוש נוצרי סילבסטר, ובהקשר לכך נשמעות טענות על כך שהאפיפיור, סילבסטר הראשון הביא לשנאת יהודים ולפעולות נגדם. סילבסטר, שפעל במאה הרביעית, עסק אמנם בדיכוי כופרים באחדותו של השילוש הקדוש.

בסוף שנות ה-80 הודיעו מחלקות הכשרות של הרבנות בכמה ערים בישראל כי ישללו את תעודת הכשרות מבתי מלון ומאולמות אירועים שבהם ייערכו חגיגות סילבסטר, בשל איסור ההנאה מעבודה זרה וחגים של עובדי עבודה זרה. הן נסוגו מדרישה זו לאחר שבפסק דין שניתן בעקבות עתירה לבג"ץ בעניין אחר נקבע שאת תעודת הכשרות יש לתת לפי שיקולים הקשורים בכשרות המזון בלבד.


הנה סרטון נחמד ומצחיק לכבוד סילבסטר :

6 תגובות:

  1. מקור השם סילבסטר בא מהאפיפיור סילבסטר הראשון שהוא היה הבישוף של רומא בתקופתו של קונסטנטינוס, הקיסר הרומאי הראשון שגילה יחס אוהד לנצרות. כיהן כאפיפיור מינואר 314 עד למותו ב-335. סילבסטר נחשב לקדוש נוצרי.

    הוא נפטר ב-31 בדצמבר ולכבודו מציינים במדינות רבות בעולם את ליל הסילבסטר ב-31 בדצמבר התאריך שבו הוא נפטר

    השבמחק
  2. כמו תמיד, אתה מעשיר אותנו בעובדות מעניינות מאוד. תודה

    השבמחק
  3. סאם, אני מתחברת לאיחול שכולנו נפתח את השנה ברגל ימין...
    שנה אזרחית מוצלחת לך ולכולנו!

    השבמחק
  4. אני לא עשיתי כבערב חג המולד וגם תחילת שנה חדשה

    השבמחק