יום שבת, 9 בפברואר 2019

יאנג ג'סטיס

שלום קוראות וקוראים,

היום אני אכתוב על תוכנית טלוויזיה שקוראים לה יאנג ג'סטיס (young justice). זאת תוכנית אנימציה ביקום של DC (זה של באטמן וסופרמן).
הסדרה יצאה בשנת 2010 ושודרה בקרטון נטוורק (זה הערוץ האמריקאי שאליו היא הייתה שייכת, בישראל הסדרה שודרה בערוץ הילדים). היו לה שתי עונות ואז ב2013 ביטלו את העונה השלישית. במהלך כל החמש שנים האלה מעריצי הסדרה נלחמו על כך שתצא עונה שלישית (גם היוצרים של הסדרה מאוד רצו שתהיה עונה שלישית) וכשהסדרה עלתה לנטפליקס היוצרים אמרו שאם מספיק אנשים יראו אותה אז יכולה להיות עונה שלישית. בסופו של דבר זה עבד ויש עונה שלישית. העונה השלישית משודרת בסטרימינג של DC (כמו נטפליקס אבל רק של תוכניות DC). לסדרה יש גם קומיקסים נלווים ומשחק וידיאו.

זהו עד כאן ההקדמה עכשיו קצת יותר מידע על הסדרה עצמה.

הסדרה מדברת על ה"עוזרים" של הגיבורים: רובין, בן החסות של באטמן. קיד פלאש, בן החסות של הפלאש. ואקוולאד, בן החסות של אקוומן. אלו שלוש הדמויות שאיתן הסדרה נפתחת. (ספידי/רד ארו, בן החסות של החץ, גם נמצא שם אבל יש לו עלילה נפרדת במהלך הסדרה).
העלילה מתחילה בזה שנמאס להם שמזלזלים בהם ושמתייחסים אליהם כסתם עוזרים, אז הם החליטו להוכיח את עצמם. בזמן שליגת הצדק עסוקה (ליגת הצדק זאת הקבוצה המשותפת של כל הגיבורים המבוגרים), רובין, קיד פלאש ואקוולאד מתגנבים למעבדה ובה הם מוצאים את סופרבוי, שיבוט של סופרמן. הם משחררים אותו וארבעתם הופכים לצוות של ליגת הצדק בשביל משימות חשאיות. לצוות הזה מצטרפת גם גברת מאדים האחיינית של הצייד ממאדים. יחסית בתחלה מצטרפת ארטמיס, בת החסות החדשה של החץ (היא הדמות האהובה עליי אבל אני לא אפרט למה כי זה יעשה יותר מדי ספוילרים) ועד סוף העונה הראשונה גם זטאנה ורוקט מצטרפות.
זאת העלילה המאוד כללית בלי הרבה ספוילרים של העונה הראשונה.

אחד מהדברים שמאוד מיוחדים בסדרה זה קפיצות השנים בין עונה לעונה. בין העונה הראשונה לעונה השנייה יש הפרש של חמש שנים ובין העונה השנייה לשלישית יש הפרש של שנתיים. לכן בתחילת העונה השנייה צריך רגע להבין מה הולך כי יש כל כך הרבה שינויים. בפרקים הראשונים של העונה השנייה חלק מהצוות המקורי לא מופיע ויש הרבה חברי צוות חדשים. בסופו של דבר הכל מתבהר והדברים מוסברים. אבל זה אחד מהדברים שמאפיינים את הסדרה הזאת והופכים אותה לבוגרת. רובין שהיה בן 13 והכי צעיר בצוות בעונה ראשונה, עד עונה שלישית הוא כבר בן 21 והוא כבר המנהיג. הפערים בשנים מאפשרים לראות את הדמויות באור שונה והרבה יותר בוגר. לכן גם הסדרה לא מכוונת לילדים אלא יותר לבני נוער. היא מדברת בשפה של בני נוער, זאת סדרה על בני נוער שמנסים לאזן בין החיים שלהם כגיבורים לבין החיים הפרטיים שלהם.

העונה השלישית לעומת קודמותיה הרבה יותר בוגרת. בשתי העונות הראשונות יש איזון מעולה בין הרצינות והבגרות לבין הקלילות וההומור. אבל זה מסתדר שהעונה השלישית הרבה יותר בוגרת, כי בסופו של דבר בגלל ההפסקה של השנים בני הנוער שהתחברו לסדרה הזאת כבר באזור גיל עשרים. ובמקום לנסות להפוך את הסדרה לילדותית כדי שילדים יוכלו להתחבר אליה היוצרים הפכו את הסדרה ליותר בוגרת שתתאים למעריצים הישנים שחיכו לעונה הזאת במשך שנים (גם DC בכללי מאוד בוגרים וכשעכשיו כשהסדרה בסטרימינג שלהם אין סינון על נושאים מסוימים כמו שהיו בעונות הקודמות, אני כבר אתייחס לזה).

אז זה פחות או יותר על העונות של הסדרה בכללי עכשיו הנה רשימת הדברים שהופכים את הסדרה הזאת לסדרה מצוינת:

ציון הזמן-במהלך כל פרק השעה והמיקום שבה העלילה מתרחשת מצוינים, כך שאפשר לדעת כמה זמן עבר בין פרק לפרק ולהבין גם כמה זמן כל פרק מתרחש.

העלילה המסודרת-הפרקים מאוד קשורים זה לזה וצריך לראות אותם לפי הסדר כדי להבין מה קורה בסדרה. כמעט בכל פרק עולות מספר שאלות שיקבלו מענה בהמשך.

הדמויות-כבר בעונה הראשונה יש מגוון די רחב בדמויות גם מבחינת השוני באישיות שלהם אבל גם מבחינה אתנית.

מה שעוד מוסיף לסדרה הזאת זה הנושאים החברתיים הבוגרים שהיא מדברת עליהם:

גזענות-היה התייחסות לגזענות בסדרה.

ילדי נבלים-סיפור ילדי נבלים זה אחד מהעלילות האהובות עליי וגם הכי מעניינות שיש. כי בסופו של דבר זה מציג את ההתמודדות של הילד או הילדה עם המעשים של ההורים שלו ואיך זה משפיע עליו ואפשר לקחת את העלילה הזאת לכל כך הרבה כיוונים, וביאנג ג'סטיס המוטיב הזה מופיע כמה פעמים ועדיין זה בכלל לא מרגיש שיש חזרה.

טראומה-באחד מהפרקים הדמויות עברו ממש טראומה והפרק שהיה אחריו הוקדש לשיחות הטיפול על זה. לכל אחד מחברי הצוות הייתה שעה שבה הוא דיבר על מה שקרה. חוץ מיאנג ג'סטיס לא נתקלתי בעוד סדרה שממש תתעכב על זה ותקדיש לזה תשומת לב וזה באמת מאוד מיוחד.

היו שני נושאים שקרטון נטוורק לא נתנו שיכנסו בסדרה אז הם נכנסו לקומיקסים. הנושאים האלה היו: היריון בגיל הנעורים ודמות לסבית. בסופו של דבר בגלל החסמים האלה שני הנושאים האלה רק נרמזו בקומיקסים. אבל העובדה שכן מוכנים לדבר עליהם גם אם זו לא בצורה גלויה כל כך עדיין מוסיפה, כי לדבר על היריון בגיל הנעורים אפילו רק ברמז, לא נתקלתי בסדרת אנימציה לילדים או בני נוער שמדברת על זה.

בעונה השלישית כשכבר DC ויוצרי הסדרה לא חייבים חשבון לאף אחד הנושאים שנרמזים בסדרה עלו מאוד. בעונה הזאת כבר יש ממש ביקרות חברתית על העולם שלנו.

לקס לותור-הוא דמות די מפורסמת מהקומיקס שכבר שנים משווים אותו לטראמפ והוא באמת די כמו טראמפ. בעונה השלישית הוא מזכ"ל האו"ם והוא עושה הרבה צרות. ומן הסתם היוצרים עשו אותו בתפקיד הזה כהשוואה לטראמפ.

פליטים-היה גם דיבור על פליטים שזה התייחסות לפליטים הסורים.

סחר בבני אדם-כן כן הבעיה העיקרית בעונה שלישית זה סחר בבני אדם וחטיפות, וזה ממש לא נושא קליל כבר.

יחסי מין-טוב זה נרמז, אבל זה נרמז בצורה יחסית ברורה, שזה ברור שזה קורה אבל זה לא הופיע על המסך.
שזה באמת מראה שהסדרה התבגרה עם הצופים שלה העובדה שזה אשכרה נרמז זאת ההוכחה הכי טובה לזה.

בכל מקרה זאת סדרה מדהימה שאני ממש אוהבת, ואני צופה בה עוד מהתקופה שהיא שודרה בארץ בערוץ הילדים וזה באמת סדרה שבני נוער התבגרו איתה והדמויות בסדרה מתבגרות יחד איתם.

קישור לפרקים באנגלית: https://www.wco.tv/anime/young-justice

תוצאת תמונה עבור ‪young justice‬‏

3 תגובות:

  1. כתבה נחמדה אבל הייתי שמח אם היית מוסיף את השם שלך ( כלומר מאת ) וגם היית יכול להוסיף לכתבה את הטריילר של הסדרה וגם בפעם הבאה אל תשכח ללחוץ על האייקון שמפריד את השער הפתיחה לשאר התוכן

    השבמחק
  2. עמית, כתבת מאוד יפה,נשמעת סדרה מאוד מיוחדת ומעמיקה. הסברת בשבילנו כמי שלא מכיר מה מייחד את הסדרה-הדברים שמצאת כיחודיים מאוד מעניינים ומסקרנים לצפות.מצב לכתבה הבאה שלך..עטרת.

    השבמחק
  3. נשמע לי כמו נושא רציני מאוד לסדרת נוער...

    השבמחק