יום ראשון, 1 במאי 2016

אלבנים מוסלמים שהצילו יהודים \ מאת סאם קטז


Image result for ‫אלבניה מפה‬‎

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים, לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיתקיים ביום חמישי הזה, המכונה לעתים בקיצור גם כיום השואה שהיא אחת מפשעי המלחמה הגדולים שידעה לה אי פעם האנושות, ויום זה מוקדש להתייחדות עם זכר השואה שהמיטו הנאצים ועוזריהם על השמדת העם היהודי, ועם זכר מעשי הגבורה והמרד בימים ההם. יום זה הוא יום אבל לאומי במדינת ישראל. ולכן אני רוצה לשתף אתכם בסיפורם של  משפחות מוסלמיות אלבניות שהצילו יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה מידי הנאצים שאשר רצו להשמיד את היהודים בגלל היותם יהודים. ואני בתור מוסלמי, צ'רקסי רואה בזאת בעיני כמעשה חסד בזה שהם הצילו את היהודים הנרדפים על ידי הנאצים שלא מרפים מטרפם מלרצוח יהודים מהרגע שאדולף היטלר עלה לשלטון בגרמניה אבל בשני בספטמבר לפני ניצחון בעלות הברית, אדולף היטלר מתאבד יחד עם אשתו אווה בראון.

שתהיה לכם קריאה נעימה ואני מקווה שהכתבה הזו תלמד אתכם ותשנה את היחס ואת המחשבות שלכם כלפי המוסלמים כי לא כל המוסלמים שיתפו פעולה עם הנאצים אבל לצערי הרב היו כמה מוסלמים שכן שיתפו פעולה עם הנאצים, ובניהם היה מוחמד אמין אל-חוסייני ידוע כחאג' אמין, שהיה מנהיג ערבי-מוסלמי אשר כיהן כ"מופתי" של ירושלים בתקופת המנדט הבריטי. במסגרת הוועד הערבי העליון שיתף פעולה עם גרמניה הנאצית והקים בוואפן אס אס יחידות מתנדבים מוסלמים, כמו חטיבת חנג'אר והלגיון הערבי החופשי. 



בשנת 1934, כתב הרמן ברנשטיין, שגריר ארצות-הברית באלבניה :

"אין אפליה כנגד יהודים באלבניה, מכיוון שאלבניה היא אחת מאותן מדינות נדירות באירופה של היום, שבה לא קיימות דעות קדומות על רקע דתי ושנאה אינה קיימת כלל, למרות שהאלבנים עצמם מתחלקים לשלוש דתות שונות."


אלבניה :

אלבניה, מדינה קטנה והררית, שוכנת דרום-מזרחית לקו החוף של חצי האי הבלקני, מנתה בזמן מלחמת העולם השנייה כשמונה מאות ושלושת אלפים תושבים מתוכם רק כמאתיים יהודים. לאחר עליית היטלר לשלטון  באלף תשע מאות שלושים ושלוש, יהודים רבים חפשו מקום מפלט באלבניה. אין ממצאים מדויקים לגבי מספרם, אולם על-פי המקורות השונים נמלטו לאלבניה בין אלף שמונה מאות עד שש מאות פליטים יהודים, מגרמניה, אוסטריה, סרביה, יוון ויוגוסלביה, בתקווה להמשיך משם בדרכם לארץ-ישראל או למקום מפלט אחר.

עם הכיבוש הגרמני בספטמבר אלף תשע מאות ארבעים ושלוש, באופן יוצא דופן, סירבו האזרחים האלבניים לציית לצו הכובש למסור את רשימות היהודים שהתגוררו בגבולות המדינה. יתירה מזו זרועות השלטון השונות סיפקו למשפחות יהודיות רבות מסמכים מזויפים שסייעו להן להיטמע בין שאר אזרחי אלבניה. האלבנים לא רק הגנו על אזרחיהם היהודים, אלא גם נתנו מקלט לפליטים היהודיים שהגיעו אליה ממדינות שכנות. אלה היו בעיקר פליטים יהודים, שהגיעו לאלבניה כשעדיין הייתה תחת שלטון איטלקי, ומצאו עצמם בסכנת גירוש למחנות הריכוז.

אלבניה, המדינה האירופאית היחידה בעלת רוב מוסלמי, הצליחה במקום בו נכשלו מדינות אירופאיות אחרות- רוב רובם של היהודים שהתגוררו בגבולותיה במהלך הכיבוש הגרמני, יהודים אלבניים ופליטים יהודים ממדינות אחרות, ניצלו, למעט כמה מבני משפחה אחת. למרבה הפליאה מספר היהודים באלבניה בתום מלחמת העולם השנייה היה רב יותר מאשר בתחילתה.


את המשך אתם יכולים לקרואה בכתובת הזאת + הנה שני סרטון שכדאי לכם לצפות בו :


6 תגובות:

  1. סאם, כתבה מצויינת. היה ממש מחמם לשמוע שוב על יהדות אלבניה ועזרת המדינה ליהודים.

    השבמחק
  2. כתבה שהשאירה אותי מצומרר מאוד. באמת כל הכבוד לאלבנים המוסלמים שעזרו ליהודים לברוח מהנאצים.

    השבמחק
  3. סאם יקר
    ידיעותיך הרבות בנושא השואה ורגישותך המיוחדת לסבלם של היהודים ושל עמים וקהילות בתקופה חשוכה זו מעוררת בי תמיד התרגשות.
    בכתבה זו התייחסת לחסידי אומות העולם אשר גילו אומץ לב אדיר וטוב לב נדיר בסכנם את חייהם ואת חיי בני משפחותיהם כדי להציל יהודים.
    סיפורו של העם האלבני- עם אירופאי שדתו מוסלמית הוא סיפור יוצא דופן וחשוב שכול אדם ילמד אותו וילמד ממנו.
    כול הכבוד שסיפרת את סיפור ההצלה המופלא הזה
    יעל דגן

    השבמחק
  4. עצוב לי מאד כואב שהיתה שואה. סאם כל הכבוד על הכתבה יקיר

    השבמחק
  5. סאם יקר. אני תמיד נהנת לקרוא את הכתבות שלך ומרגישה שתמיד לומדת משהו חדש מהידע הרב שלך בהיסטוריה. תודה

    השבמחק
  6. סאם יקר. אני תמיד נהנת לקרוא את הכתבות שלך ומרגישה שתמיד לומדת משהו חדש מהידע הרב שלך בהיסטוריה. תודה

    השבמחק