יום שישי, 5 באפריל 2019

הארוקון 2019 שלי\ נמרוד הרפז


"מה זה הארוקון?" אתם שואלים. "כולם מדברים על זה במסגרת!"

הארוקון (HARUCON) הוא כנס העוסק בתרבות יפנית, בעיקר אנימציה בסגנון יפני (Anime, אנימה) וקומיקס (Manga, מנגה). הוא מתקיים במרכז הכנסים הבין לאומי, בנייני האומה בירושלים פעם בשנה, בחופשת פורים, כבר מ2008. הכנס נמשך יום אחד משעות הבוקר המאוחרות עד הערב.

הוא מנוהל בידי ארגון מנגה ואנימה ישראל (אמא"י), אך רובו מועבר באמצעות מתנדבים. בכנס תומכות גם שגרירות יפן והאגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטזיה.

והשנה אני הולך להראות לכם מה עשיתי שם. עם כמה אורחים, כמובן.



מקור השם הארוקון הוא הארו (Haru, אביב ביפנית) ו-קון (קונבנשן, כנס באנגלית). הכנס כולל הרצאות בנושאים שונים בעולם התוכן של המדיה היפנית, סדנאות התנסות לילדים באמנויות יפן העתיקה ושיעורים פשוטים בשפה היפנית.

מגיעים אליו גם אורחים מיוחדים בדמות שגריר יפן המחופש, מדבבים, קוספליירים וסופרים יפנים, כמו צייר הרקעים אוסאמו מאצויאמה שהגיע השנה להדגים את יכולות הציור שלו בזמן אמת מול מאות אנשים.


אחת התופעות המעניינות והגדולות בכנס היא הקוספליי (קוסטיום פליי), התחפשות לדמויות מפורסמות מסדרות אנימה ומנגה תוך הידמות גדולה כמה שיותר למקור. הכנס הוא מקום בטוח בשביל כל קצוות קהילת האנימה בישראל להביע את עצמם ואת האהבה שלהם למדיה היפנית. גם למתחילים ולמתעניינים (כמוכן/כמוכם, הקוראות\הקוראים), בין אם תרצו לבקר בסדנת השפה היפנית, לצפות בתחרות הקוספליי השנתית (עם הבטחה לכניסה לתחרות הקוספליי העולמית ביפן!!) או פשוט להביט, ללמוד וליהנות מהקהילה הצבעונית הזו, לכל אחד יש מקום.

"רגע, איך אתה קשור לזה, נמרוד?"

הגעתי לכנס מחופש למארת' הנסיך הלוחם (דמות מסדרת משחקי וידאו ישנה יחסית) עם אמא שלי ואחי, גם הוא מעריץ משחקי מחשב מושבע.




החוויה של קוספלייר בכנס אנימה שונה לגמרי מזו של אדם רגיל. אנשים מזהים אתכם, מצלמים ומצטלמים איתכם, מבקשים לשחזר סצנות מהסדרה או המשחק, וגם פשוט מתרשמים מההשקעה שנדרשת כדי להכין תחפושת כזו.
הקוספלייר עצמו, כך מעידים קוספליירים מתחילים בכנס הראשון שלהם ומומחים בכנס השביעי גם יחד, שואב ביטחון עצמי אדיר מהיכולת להיות מישהו אחר, להיות לא מהעולם הזה.

חוץ מזה, הגעתי לכנס עם יעד נוסף בראש, למצוא אנשים עם תחומי העניין שלי, מטרה שלא כל כך הגשמתי. מה שכן מצאתי היה אנשים מצחיקים שניסו להתחיל שיחה… שתי נערות ניסו להתחיל משחקי חברה עם כמה חברים שלי, ולא מעט אנשים ביקשו לצלם ולהצטלם.


כמובן, התוכן היה מעניין בפני עצמו. להארוקון באים הרצאה אחת עסקה בבימאי ששמו מאמורו הוסודה (Mamoru Hosoda), והסרטים שלו שעוסקים בחשיבותה ותפקידה של המשפחה, והניגוד החד ביניהם לבין הידלדלות הילודה ושיעור הקמת המשפחות ביפן המודרנית.

המרצה היתה מעריצה מושבעת של ז'אנר סרטי המשפחה, או כמו שהיא עצמה אמרה "אני ראיתי ואראה כל דבר מהז'אנר של דרמות משפחתיות לא משנה עד כמה גרוע הוא." היא דיברה על ההשפעות של חיי המשפחה של הוסודה עצמו ושל אשתו והשפעתם על הסרטים שלו, ואת ההתרפקות של הסרטים על המשפחה הכפרית הרחבה והישנה, או העיסוק שלהם בקשר של אם וילדים או בין אחים.

הרצאה אחרת עסקה בהתפתחות התפיסה היפנית את העולם במהלך השנים, מסוף המאה השביעית עד היום. היא נוהלה בידי קוספליירית מתחילה, שזו היתה ההרצאה הראשונה שלה. 

בניגוד חד הרצאה אחרת עסקה בכלל בסוגיות מוסר וטבע האדם בסדרות אנימה למבוגרים, בעיקר סדרה ששמה 'Parasyte (טפיל)', שעוסקת במסע של נער בתיכון והחייזר הטורף שלו נגד גזע פולשני של חייזרים טורפים המשתלטים על בני אדם בשנתם, ושמטרתם היחידה היא לאכול בני אדם ולשרוד. הסדרה מעלה שאלות בנושא השתלטות בני האדם על העולם ורתימתם את הטבע לצורכיהם, בסוגיות של ההבדל בין בני אדם לחיות ובנושאים רבים אחרים.


חוויה מעניינת אחרת היתה מנקודת מבטו של כרמל הופקינסון, חבר למכינה, גם הוא מעריץ אנימה, ששכנעתי אותו לבקר. הוא הופתע מכמות המבקרים (יותר מ-2000!) ולפעמים גם לא היה לו קל עם כל כך הרבה אנשים. הוא הסתובב איתי ולא ממש מצא את עצמו. בסוף דבר הוא מצא את קהילת השווים שלו בדמות מעריצי גאנפלה (GunPla, דמויות רובוטים זעירים לבנייה עצמית מסדרת האנימה גאנדאם) שהתגודדו בשולחן בפינה.

אבל הדבר שהרשים אותו ביותר היה הגיוון האדיר בקהילת האנימה הרחבה שהגיעה לכנס.
כפי שהוא ביטא את זה, "יש כל כך הרבה סדרות בעולם האנימה עד שאפשר להיות ספציפי להחריד בטעם שלך ועדיין למצוא קהילה שלמה עם אותו טעם, בין אם הטעם שלך הוא סדרות שעוסקות בחבורה של נערים שמפעילים רובוט ענקי בשביל להציל את העולם ממפלצות, סדרות על חבורת בנות שלומדות לצייר או לנגן בתיכון, אופרות חלל ענקיות בסגנון מלחמות נפוליאון ועוד ועוד. זה מדיום שמעודד מיוחדות וטעם ספציפי. הידיעה שאיפה שהוא בעולם יש סרט או סדרה שנראה שנוצרו בשבילך, זו תחושה נהדרת."

אתר הכנס 2019: 
אתר האגודה, מידע על הכנסים הבאים:

ספרו על כנסים שלכם בתגובות!

3 תגובות: