"הגיהינום,
הוא הזולת"
מה אתם חושבים על הציטוט וקריאה נעימה
הקדמה :
ז'אן-פול סארְטְר היה פילוסוף, סופר, מחזאי,
מבקר ומשורר צרפתי נחשב לדמות מפתח בפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית. (אֵקְזִיסְטֵנְצְיָאלִיזְם
היא תורה פילוסופית העוסקת בשאלת תכלית קיומו של האדם ובמשמעות החיים )
ילדותו :
'אן-פול סארטר נולד בפריז ב-21 ביוני
1905. בגיל שנה התייתם מאביו, שהיה קצין ימי, והמשיך לחיות עם אמו וסבו (אבי אמו).
בילדותו נפגעה קשות עינו הימנית ממחלה, דבר שגרם לפזילה קשה ולעיוורון חלקי, שהותירו
את פניו מוזרות למראה. בשנת 1917 נישאה אמו שנית לבעל מספנות, והמשפחה עברה להתגורר
בלה רושל. אביו החורג נהג להכותו אם לא הצליח בלימודיו.
נעוריו :
בשנת 1920 חזר לפריז. בשנת 1924 החל ללמוד
ב"אקול נורמל סופרייר", שם פגש (בשנת 1929) את חברתו לחיים, סימון דה בובואר.
בשנים 1933–1934 למד בברלין, ועסק בכתביהם של הפילוסופים אדמונד הוסרל ומרטין היידגר.
בתקופת לימודיו חבר אל סטודנטים אחרים שהיו עתידים להיות אנשי רוח בעלי השפעה דוגמת
פול ניזן ורמון ארון וכן בת זוגו סימון דה-בובואר.
לאחר תום לימודיו התקבל לעבודה במסגרת מערכת
החינוך הצרפתית כמורה בבית ספר תיכון. כמורה צעיר בתיכון לה-הבר בשנת 1938, פרסם סארטר
את הרומן "הבחילה" (La nausée),
שמשמש מבחינות מסוימות כמניפסט של האקזיסטנציאליזם והוא עדיין אחד מספריו המפורסמים
ביותר.
מלחמת העולם השנייה :
לאחר המלחמה :
לאחר תום המלחמה, פרץ סארטר לתודעה הציבורית
הצרפתית בעקבות פרסום ספרו "האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם", כניסת האקזיסטנציאליזם
לתרבות התקופה, הוצאת עיתונו, וכן עקב הקו השלישי שהוא ביטא בין הלאומנות הגוליסטית
לשמאלניות הקומוניסטית. סארטר פגש בתקופה זאת את אלבר קאמי, פילוסוף וסופר שאחז בדעות
דומות. הם נותרו חברים ככל שסארטר התקרב אל רעיונות הקומוניזם עד שקאמי התאכזב מהקומוניזם,
מחלוקת שהפרידה ביניהם בסופו של דבר בשנת 1951, שהגיעה לשיאה כאשר פרסם קאמי את
"האדם המורד". כשהמלחמה הסתיימה ייסד, יחד עם סימון דה בובואר, את כתב העת
הפילוסופי-ספרותי "זמנים מודרניים" (Les Temps
Modernes). גיליון אפריל 1966 של כתב
עת זה הוקדש לסכסוך הישראלי-ערבי והוצגו בו דעותיהם של יהודים וערבים. הוא החל לכתוב
במשרה מלאה וגם המשיך בפעילותו הפוליטית. חוויות המלחמה שלו סיפקו חומרים לטרילוגיה
הגדולה שלו, "דרכי החירות" (1945–1949).
הגותו :
הגותו טמונה עמוק בתוך הרציונליזם, אך לא
זו של המאה השבע עשרה שאפיינה את כתבי הפילוסופים דקארט ולייבניץ. יש בו סלידה עמוקה
מהגזמה ("גאוניותו של פרוסט היא סך הכול עבודותיו, גאוניותו של ראסין הן סדרת
הטרגדיות שכתב. חוץ מזה אין ולא כלום. למה לייחס לראסין את היכולת לכתוב טרגדיה נוספת
בזמן שלא כתב אותה?" ז'אן-פול סארטר - האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם), צדקנות ומדטרמיניזם
- גורל. סארטר, נבוך מ"היעלמו" של אלוהים ובניגוד לתנועות אחרות אשר אמרו
אלוהים לא קיים אך חלק מחוקי המוסר הטמונים בתורה כוחם יפה גם כעת (לשאת את שם אלוהיך
לשווא, פסלים ואלילים לעומת לא תגנוב, וכו'), סארטר מטיל ספק בכולם מאחר שאי קיומו
של אלוהים הוא אולי בבחינת שאלה ללא תשובה, אך אם אלוהים לא קיים בוודאות לא קיימים
חוקים אלוהיים ולכן אין טוב מוחלט. הוא מטיל ספק בכול אשר קיים חוץ משני דברים: האדם
קיים, האדם הוא חופשי. הוא דוחק באדם להיות חופשי ולבחור את חייו לפי ראות עיניו וכמו
כן להבין שתוצאות מעשיו הן תוצאות מעשיו בלבד ולא של "יישות עליונה".
הנה סרטון שמספר עליו :
נשמע כמו אדם מעניין בעל דעות מעניינות. מה דעתך על דעותיו סאם? האם אתה מסכים איתו או שיש לך אינטרפיטציה שונה לדבריו ולפילוסופיות שלו? דרך אגב, לא הבנתי את משמעות הציטוט שלו.
השבמחקגדעון.
כתבה מעניינת, מה הקשר בין עבודת אלילים לגניבה? זה לא ברור
השבמחקשלום אני יקיר הגבר זה לא מעניין אתיי
השבמחקשלום אני יקיר זה לא נכון מאוד
השבמחקההגות שלו מאוד מעניינת. הייתי רוצה לדעת הוא הצליח בינה לבין האידואולוגיה הקומוניסטית שבה הוא תמך.
השבמחקלדוגמא שהאדם צריך להיות חופשי, לבין שהקומוניזם(ושאר זרמי הסוציאליזם) גוזל מהאדם מידה מסוימת מהחירות לטובת השוויון
מתן