יום רביעי, 23 בדצמבר 2015

חג המולד \ מאת סאם קטז

Image result for bethlehem christmas

הֵם אָמְרוּ לַמֵּרִים:  "כֵּיצַד נְדַבֵּר אֶל תִּינוֹק בָּעֲרִיסָה ? "... יֵשׁוּעַ אָמַר: "עָבַד אֲדֹנָי אֲנִי, הוּא נָתַן לִי אֶת הַסֵּפֶר וְעָשָׂה אוֹתִי נָבִיא, וְעָשָׂה אוֹתִי מְבֹרָךְ בְּכָל אֲשֶׁר אֵלֵךְ, וָצִוּוּנִי עַל הַתְּפִלָּה וְעַל הַצְדָּקָה כָּל יְמֵי חַיֵּי, וּלְכָבֵד אֶת אִמִּי, וְלֹא עָשָׂה אוֹתִי סוֹרֵר וּבֵן בְּלִיָּעַל, שְׁלוֹם עָלֵי בְּיוֹם הוֹלַדְתִּי וּבְיוֹם מוֹתִי וּבַיּוֹם אֲשֶׁר אֵעוֹר לַחַיִּים"
 ( סורת מֵרִים:  30 – 33 ).


שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה לספר לכם על חג המולד שהוא חג שחוגגים אותו נוצרים כמעט בכל העדות הנוצריות המציינות את הולדתו של הנביא ישוע עליו השלום שנולד בבית לחם העיר שבה גם נולד דוד המלך עליו השלום אביו של שלמה המלך עליו השלום . 

ומועד חג המולד יצוין ב-25 בדצמבר, ובתור מוסלמי שגם מאמין בנביא ישוע עליו השלום כנביא ולא כבנו של אלוהים כי לפי היהדות והאסלאם אלוהים הוא אחד ויחיד שאין לו בן ושותף ובסורת מרים מסופר שהנס שקרה לו בזה שהבן שלה ישוע עליו השלום דיבר עוד בהיותו תינוק ושהוא גם החיה את המתים וריפא את החולים שזה כולל את זה שהוא צעד מעל המים. ואני מאחל לנוצרים בארץ ישראל ובעולם חג מולד שמח ושתהיה לכם קריאה נעימה ומה אתם חושבים על הציטוט ?.


הקדמה :

חג המולד (באנגלית: Christmas "מיסת המשיח") הוא חג המקובל כמעט בכל העדות הנוצריות המציין את הולדת יֵשׁוּעַ עליו השלום.

חשיבות החג :

בארצות שבהן התרבות העיקרית היא נוצרית-מערבית, חג המולד הפך לחג החשוב ביותר בשנה, ונחוג הן כחג דתי והן כמועד חילוני המסמל את אחדות המשפחה. בארצות שבהן מקובלת המסורת הנוצרית-המזרחית, זהו החג השני בחשיבותו אחרי חג פסחא. בחג המולד מעניקים בני משפחה וחברים מתנות זה לזה. מסורת נפוצה מספרת כי סנטה קלאוס - דמות אגדית המתוארת כאדם עליז ושמן בעל זקן לבן, או דמויות מקבילות בתרבויות שונות, מעניק אף הוא מתנות לילדים הטובים. על אף ההשפעה הרבה של המסורת הנהוגה בארצות הברית ובבריטניה באשר לחג ולמנהגיו המופצת באמצעות הקולנוע והטלוויזיה, עדיין ניכרת חשיבות רבה למנהגים מקומיים.

תאריך החג :

החג נחוג ב-25 בדצמבר ברוב העדות הנוצריות, אולם חלק מהכנסיות המזרחיות מציינות את התאריך לפי הלוח היוליאני, כך שבפועל הן חוגגות את החג ב-7 בינואר. בנצרות של ימינו מקובל לראות בתאריך זה את יום לידתו של יֵשׁוּעַ, אם כי אין לכך ביסוס היסטורי. על פי הברית החדשה נולד יֵשׁוּעַ למריה הבתולה בבית לחם במקום בו מצויה כיום כנסיית המולד. הנוצרים מאמינים כי לידתו של יֵשׁוּעַ מהווה הגשמה של נבואות התנ"ך על בואו של משיח מבית דוד אשר יגאל את העולם מחטאיו, ויגשר על הפער שבין האל ובין בני האדם. אין הסכמה בקרב העדות השונות ובקרב היסטוריונים על הכרונולוגיה המדויקת של לידת יֵשׁוּעַ .

מקור בלוח הנוצרי :

ההיסטוריונים אינם בטוחים מתי החלו הנוצרים לציין את לידת יֵשׁוּעַ . מלומדים אחדים מייחסים את ציון החג בעשרים וחמש בספטמבר למאה הרביעית לספירה ולרצונו של הקיסר קונסטנטינוס אשר הוטבל לנצרות על ערש דווי ליצור חג שיאחד מסורות נוצריות ופגאניות. מקורות רומאים מדברים על ציון החג בשנת שלוש מאות חמישים, ומקור מקונסטנטינופול משנת שלוש מאות שבעים ותשע מספר כי גרגוריוס מנזיאנזוס, בישוף קונסטנטינופול, ציין את החג בשנה זו.

נראה כי בתקופה קדומה יותר המועד העיקרי בלוח הנוצרי היה "חג ההתגלות" בו ציינו הנוצרים את המועד בו התגלה יֵשׁוּעַ התינוק לחכמי הקדם. בכנסייה הארמנית עדיין חוגגים את החג הזה בתחילת ינואר במקום חג המולד. בכנסייה הקתולית "חג ההתגלות" עדיין מצוין כמועד חשוב, אך משני לחג המולד עצמו. 


הנה שני סרטונים נחמדים + תמונה יפה של כנסיית המולד שלפי המסורת הנוצרית, מעל המערה בה נולד ישוע עליו השלום:




כנסיית המולד

כנסיית המולד בבית לחם

4 תגובות:

  1. חג מולד שמח לנוצרים!...בחייכם, לפחות תאחלו להם זאת רק בשביל נימוס. בכל מקרה, מעניין מאוד למרות שידעתי את רוב המידע אבל לא ידעתי שזה החג השני בחשיבותו הדתית.

    גדעון.

    השבמחק
  2. גם אני מאחל חג מולד שמח לנוצרים.

    השבמחק
  3. חג שמח לכל מי שחוגג את זה. בר.

    השבמחק
  4. חג מולד שמח לנוצרים, האמת שלמרות שאני יהודי אני חושבת שזה חג מגניב

    השבמחק