יום חמישי, 24 במרץ 2016

חג פורים \ מאת סאם קטז






יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ; וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה לְהַנִּיחָם. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יִכָּתֵב לְאַבְּדָם; וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר-כֶּסֶף אֶשְׁקוֹל עַל-יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה, לְהָבִיא אֶל-גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ. (פרק ג' ח-ט )

שלום לקוראי הפאזל וחג פורים שמח, היום אני רוצה לספר על חג פורים שהוא אחד מחגי ישראל, שנחגג בי"ד באדר, אך בירושלים וביתר הערים שהיו מוקפות חומה בימי יהושע בן נון - הוא נחוג בט"ו באדר ("שושן פורים") . 

חג הפורים מבוסס על סיפור מגילת אסתר, בו ניצלו היהודים באימפריה הפרסית מרצח עם שזמם לבצע בהם המן בהסכמת המלך אחשוורוש, והחג הוא יום הודאה לה' על הצלה זו. ועל פי המגילה, החג נקרא על שום ה"פור" (גורל) שהטיל המן במטרה לקבוע את היום שבו יבוצע הטבח ביהודים - אותו יום שבעקבות רצף אירועים המתוארים במגילת אסתר התהפך הגלגל, והיהודים הם שהרגו באויביהם. שתהיה לכם קריאה נעימה .


הקדמה :

חג פורים הוא אחד מחגי ישראל, שנחגג בי"ד באדר, אך בירושלים וביתר הערים שהיו מוקפות חומה בימי יהושע בן נון - הוא נחוג בט"ו באדר ("שושן פורים"). חג הפורים מבוסס על סיפור מגילת אסתר, בו ניצלו היהודים באימפריה הפרסית מרצח עם שזמם לבצע בהם המן בהסכמת המלך אחשוורוש, והחג הוא יום הודאה לה' על הצלה זו.

על פי המגילה, החג נקרא על שום ה"פור" (גורל) שהטיל המן במטרה לקבוע את היום שבו יבוצע הטבח ביהודים - אותו יום שבעקבות רצף אירועים המתוארים במגילת אסתר התהפך הגלגל, והיהודים הם שהרגו באויביהם. י"ג באדר, ערב פורים, הוא יום תענית אסתר ונהוג לצום בו כזכר לתענית של אסתר המלכה, שצמה טרם ניגשה למלך בבקשה לבטל את הגזירה.

החג מצטיין במאפייני השמחה שבו, על פי ההלכה חייב יהודי לקיים סעודת פורים ושתיית יין "עד-דלא-ידע", וכן נוהגים באכילת מגדנאות וממתקים. מאפיינים נוספים הם לבישת תחפושות ומסכות, בדחנות והרעשה ברעשנים. מצוות החג כוללות גם את חובת קריאת מגילת אסתר בלילה וביום, מסירת משלוחי מנות איש לרעהו וכן מתנות לאביונים.

חג הפורים, יחד עם חג החנוכה, הם שני החגים המרכזיים ביהדות שהמקור להם אינו מהחוק המקראי, אלא התוקף ההלכתי שלהם הוא מתקנת חכמים. חגים אלו כלולים בשבע מצוות דרבנן. עם זאת, לחג הפורים יש תוקף גדול יותר מחג החנוכה, הנקרא "דברי קבלה", בשל היותו תקנה מזמן הנביאים.

את הממשך אתם יכולים לקרוא בויקיפדיה + הנה סרטון נחמד ושתהיה לכם צפייה נעימה :




מבנה קבר אסתר המלכה ומרדכי היהודי בהמדאן (צילום: Philippe Chavin)

מבנה קבר אסתר המלכה ומרדכי היהודי בהמדאן

מצבות גדולות מכוסות בפרוכת. מערכת הקבר של אסתר ומרדכי (צילום: Nick Taylor)

מצבות גדולות מכוסות בפרוכת. מערכת הקבר של אסתר ומרדכי

7 תגובות:

  1. שלום אני יקיר משה טוב שם טוב חג שמח

    השבמחק
  2. שלום אני יקיר משה שם טוב הסרטון משעממים

    השבמחק
  3. סרטון נחמד סאם ומידע ממקור טובץ יופי של כתבה ופורים שמח.

    השבמחק
  4. כתבה מעניינת ותמציתית. כיף לקרוא

    השבמחק
  5. כתבה מעניינת ותמציתית. כיף לקרוא

    השבמחק