יום חמישי, 27 באפריל 2017

לזכר הנופלים הצ'רקסיים \ מאת סאם קטז

Image result for circassian warriors

שלום קוראים יקרים ויקרות, לכבוד יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה שיצוין בראשון במאי שזה יוצא יום שני. ולכן אני רוצה להגיש בפניכם כתבה ובה אני מייצג את שמותיהם של הנופלים הצ'רקסיים שנפלו במערכות ישראל  ומאז משרתים הצ'רקסיים שירות חובה בצה"ל. 19 צ'רקסיים נפלו במערכות ישראל. שתהיה לכם קריאה נעימה ואני מאחל למשפחות השכולות שלא ידעו עוד צער ואני מקווה שהכתבה תעניין אתכם ואני בתור צ'רקסי רואה בהם גיבורים כמו כל החיילים.

קודם כל אני אתן הקדמה על יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה : הוא יום להנצחת זכרם של חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה לאורך כל שנות היישוב החדש בארץ ישראל. יום הזיכרון הוא יום אבל לאומי במדינת ישראל. יום זה חל בתאריך ד' באייר, יום לפני יום העצמאות, באופן שנועד על פי ההשקפה הפופולרית להזכיר את המחיר שמשלמת המדינה מאז הקמתה וקיומה.


שמותיהם של הנופלים הצ'רקסיים :

בורהאן לאוז ז"ל 

בורהאן לאוז היה מבין הצ'רקסיים הראשונים שגויסו לצה"ל. בורהאן נולד בכפר קמא ב-1938, בן לעבדאללה ונפיזה. בצעירותו עסק בחקלאות וביולי 1958 גויס לצה"ל. ביום 5 ביוני 1960 נפצע בשעת מילוי תפקידו במסעף-ניצנה אשר בנגב ולאחר זמן קצר מת מפצעיו בבית-החולים. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות האזרחי בכפר-קמא. היה ראשון לנופלים מבין הצ'רקסיים ומפקד-יחידתו שלח מכתב-תנחומים למשפחה השכולה, גם בעברית וגם בערבית, ובו ציין כי היה מסור, נאמן ואהוב על מפקדיו וחבריו-לנשק.

מבין הראשונים שגוייסו. בורהאן לאוז (אתר "יזכור", משרד הבטחון)

מבין הראשונים שגויסו. בורהאן לאוז ( אתר "יזכור", משרד הביטחון )   

סוהייל אבזאך ז"ל 

סוהייל אבזאך , בן נזלה ועבד אל-ראוף, נולד ביום 31.7.1954, בתרשיחה, בן לעדה הצ'רקסית בישראל. אמו היא בת העדה המוסלמית. אביו שרת במשטרה עוד מימי השלטון הבריטי בארץ. בהיותו בשירות בצה"ל, התלבט אם לבחור בלימודי הרפואה או בהנדסת החשמל מכיוון שהיה תלמיד מצטיין בלימודי התיכון. בבוקר יום ה' 11 באפריל 1974, השתלטה חוליית מחבלים על בית-מגורים בקריית-שמונה והחלה להרוג כל אדם שנקרה בדרכה. יחידתו של סוהייל הוזעקה למקום והחלה לנהל קרב נגד המחבלים. יחידת לוחמים מובחרים פרצה לתוך הבית וחיסלה את חוליית המחבלים. בקרב זה נפגע סוהייל ונהרג. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בריחניה. השאיר אחריו הורים וארבע אחיות.

לוחם אמת. סוהייל אבזאך (אתר "יזכור", משרד הבטחון)

לוחם אמת. סוהייל אבזאך ( אתר "יזכור", משרד הביטחון )    

רג'ב חסן תחאוכו ז"ל 

רג'ב חסן תחאוכו , בן לטיפה ועבד-רחמן, נולד ב- 22.11.1964 בכפר קמא. רג'ב היה בן-זקונים במשפחתו. השירות בצה"ל בקרב בני משפחתו היה חלק מן המסורת המקובלת. רג'ב למד בבית-הספר היסודי בכפרו, ולאחר שהשלימו יצא לעבודה. הוא התמחה במכונאות רכב. רג'ב הועבר לבית-החולים, ובמשך ימים נאבק על חייו. ביום 15.11.1983 מת מפצעיו. בן 19 שנים היה בנופלו. הוא הובא למנוחות בבית-העלמין בכפרו, כפר-קמא. הוא השאיר אחריו הורים, שלושה אחים ואחות.

במשך ימים נאבק על חייו. רג'ב תחאוכו (אתר "יזכור", משרד הבטחון)

רג'ב תחאוכו ( אתר "יזכור", משרד הביטחון )  

  קאמל עבדול-רחמן ז"ל

קאמל עבדול-רחמן, בן עבדול רחמן וסיידת. נולד בשנת 1929 בכפר ריחניה. למד בבית הספר היסודי בכפרו. היה מכונאי לפי מקצועו ועסק בחקלאות. גויס לצה"ל וביום 26 בפברואר 1950, במהלך שירותו הצבאי, נפטר באופן פתאומי. הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות בכפר מגוריו ריחניה.

קאמל עבדול-רחמן (אתר "יזכור", משרד הבטחון)

קאמל עבדול-רחמן ( אתר "יזכור", משרד הביטחון )  

  איברהים נאתכו ז"ל

איברהים נאתכו , נולד בשנת 1929. נהרג בבקה אל גרביה ב- 7.3.54. הובא למנוחת עולמים בכפר קמא. מוחמד התייתם מאביו כשהיה בגיל שנתיים. כאשר התבגר מעט, לקח עליו אחריות, נשא בעול פרנסת המשפחה ולא הספיק לסיים את לימודיו. בתאריך 7.3.1954 בשעה 22.00 בלילה, צפונית לבקה אל גרביה, במהלך סיור עם חוליית שוטרים רכובים, נורתה אש על ידי הצבא הירדני מעבר לקו שביתת הנשק. מוחמד נפגע בבטנו והועבר פצוע לבית החולים. עשרה ימים נלחם על חייו, וב- 17.3.54 נפטר מפצעיו. הותיר אחריו אם ושני אחים. בן 25 היה במותו.

היה בעל מרץ ויוזמה. איברהים נאתכו (אתר המשטרה)

היה בעל מרץ ויוזמה. איברהים נאתכו ( אתר המשטרה )

עבדול-חמיד חתוקאי ז"ל
  
עבדול-חמיד חתוקאי , בן סעיד וזליכה. נולד ביום 1.9.1957 בכפר-קמא, בן למשפחה צ'רקסית. עם תום לימודיו בבית הספר היסודי המקומי נשא בעול דאגת הפרנסה של משפחתו. עבד בבניין, יחד עם אביו, בכפר-קמא ובסביבה וכן עבד פרק-זמן מסוים כטבח באבו-רודס. במאי 1975 התגייס לצה"ל ולאחר הטירונות הוצב בחיל- הרגלים. לא עברו חמישה חודשים מאז הצטרף לצה"ל, והוא נפל בתאונה טרגית בעת מילוי תפקידו - ביום 28.9.1975. הובא לקבורות בכפרו. השאיר אחריו הורים, שישה אחים ואחיות.

עבדול-חמיד חתוקאי (אתר "יזכור", משרד הבטחון)

עבדול-חמיד חתוקאי ( אתר "יזכור", משרד הביטחון )    

חמאיידה איברהים ז"ל

חמאיידה איברהים , בן סובחיה ואחמד, בני העדה הבדואית. נולד ביום 29.10.1978 בריחניה, אח צעיר לבאסם, יוסף, יסמין ונטלי. איברהים למד בבית-הספר היסודי בריחניה והיה תלמיד טוב וחרוץ, אהוב על מוריו וחבריו לספסל הלימודים. בהמשך למד במסגרת צבאית בבית-הספר סדל"מ פילון וסיימו בהצלחה במגמת מכונאות רכב. איברהים, שהיה התלמיד הטוב בכיתתו, קיבל תעודת הצטיינות על התמדה, רצון ללמוד והתנהגות. ביום 9.1.2002 תקפה חוליית מחבלים אנשי חמאס את מוצב 'אפריקה' ליד קיבוץ כרם שלום. בהיתקלות נהרג רס"ל איברהים חמיידה. עמו נהרגו בקרב המ"פ רס"ן אשראף מזאריב, רס"ל חנא (אלי) אבו גנאם וסמ"ר מופיד סואעד. איברהים הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בכפרו ריחניה. בן עשרים-וארבע היה בנופלו. הותיר אחריו הורים וארבעה אחים ואחיות. עץ ניטע לזכרו בהרי ירושלים בידי קהילת הוד והדר - התנועה המסורתית.

אהב את חבריו. איברהים חמאיידה (אתר "יזכור", משרד הבטחון)

אהב את חבריו. איברהים חמאיידה ( אתר "יזכור", משרד הביטחון )    


http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=184888&TypeID=1&sid=126













4 תגובות:

  1. סאם, זו דרך מאוד נכונה להתחבר לנושא מיזוית אישית ובעלת משמעות עבורך. תודה ששיתפת והרחבת לחיבור נוסף. מרכינה ראש עבור כל הנופלים כולם.

    השבמחק
  2. תודה סאם ששיתפת והבהרת שבני העם הצרקסי בישראל מתגייסים לצהל ומשרתים בחילות השונים למען המשך קיומה של המדינה והגנה על הבית. ננצור בליבנו את זכרם של הנופלים.
    יעל דגן

    השבמחק
  3. אני משתתף בצערך שהלוחמים מהכפר שלך נהרגו במלחמה רק שתעד שאתם עם מדהים וחבל שבעיתן הזה רואים את התגובות השלילות

    השבמחק