יום שבת, 18 באוגוסט 2018

חג הקורבן \ מאת סאם קטז


Image result for hajj

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה להודיע שביום שלישי ( 21.8.2018 ) יתחיל חג הקורבן, או בערבית: עיד אל-אדחא, המכונה גם "החג הגדול", הוא חג מוסלמי המציין את המועד לקיום החג', העלייה לרגל למכה שאותה ההורים עשו ב-31 באוגוסט ועכשיו אחות של אימא שלי ובעלה עושים את מצוות החג'. והוא הוא נחגג החל מהיום העשירי של חודש ד'ו אל-חיג'ה ( החודש האחרון בלוח המוסלמי ), ונמשך ארבעה ימים. והעלייה לרגל עצמה נמשכת כשבוע, וחג הקורבן מציין את אחד השיאים בטקסים הנהוגים בה.

אלו שמקיימים את החג בביתם מקיימים טקס דומה לזה הנהוג באותו יום במכה, שעיקרו הקרבת טלה כקורבן והכנת בשרו למאכל בסעודת החג או כתרומה לעניים. גם הדרוזים חוגגים את חג הקורבן בתאריך זהה לחג המקביל אצל המוסלמים, אם כי מנהגי החג אצל הדרוזים שונים. ואני באופן אישי נהנה בחג הקורבן כי אני יותר מבלה עם המשפחה שזה כולל ביקורים אצל דודים, דודות, ועוד... אז שתהיה לכם קריאה נעימה.

עקידת ישמעאל עליו השלום ומקור הכעבה :

העקדה של ישמעאל עליו השלום מופיעה בקוראן בפסוק: "שמנו תחתיו זבח גדול". הכוונה היא לכבש. אברהם אבינו עליו השלום, רצה להקריב את בנו יחידו לאלוקים לפי צו מהשמיים, היה לו כוח אמונה גדול ולכן כשהגיע עם בנו ישמעאל להר ערפה ציית אברהם אבינו לצו האלוהי לשחוט את בנו יחידו כקורבן. גם ישמעאל לא התנגד לצו זה. כשאלוקים ראה זאת הוא עצר את אברהם ברגע האחרון ושלח לו כבש שאותו שחט במקום בנו.

ועל פי האמונה המוסלמית, חזר אברהם אבינו כמה פעמים לבקר את בנו ואת אשתו, ובאחד הביקורים אלוקים ציווה עליו ועל ישמעאל לבנות את הכעבה שהיא הבית הראשון שלפי האמונה המוסלמית שנבנתה לעבודת האל. אברהם אבינו ובנו מילאו אחר פקודת האל, תוך שהם מבקשים שישלח להם נביא מצאצאיו. הציווי של אלוקים לאברהם אבינו להעביר את הגר ואת בנה ישמעאל למדבר בא בעקבות החכמה האלוהית, וההבטחה לאברהם אבינו כי ירבו ילדי ישמעאל, ומתוכם יצא נביא גדול שידריך את האנשים – הוא הנביא מוחמד עליו השלום שהוא נביאו ושליחו האחרון של אלוקים.

מנהגי החג :

עלייה לרגל למכה, בה התרחש סיפור העקידה, לפי המתואר בקוראן.

צום ביום שלפני החג שנקרא "יום ערפה" (או "וקפת ערפה").

תפילת חג ביומו הראשון של החג.

קניית בגדים חדשים לכל המשפחה, וחגיגות משפחתיות וקהילתיות.

קריאת פסוקים מהקוראן בבתי הקברות.

שחיטת כבש ( או בהמה אחרת ) והכנת בשרו כמאכל בסעודת החג או כתרומה לעניים, כדי שיוכלו גם הם לחגוג את החג ( לפי הדת יש לחלק את הקורבן לשלושה חלקים: חלק למקריב, חלק למשפחה, וחלק לאנשים עניים ).


הנה סרטון נחמד שמסביר על החג' :

תגובה 1: