יום שישי, 20 במרץ 2020

מה זה מימונה? \ מאת סאם קטז


Image result for מימונה

תִרְבָחוּ ותִסְעָדוּ

שלום לכם קוראים וקוראות נכבדים ונכבדות, לכבוד חופשת פסח, אני בחרתי להגיש בפניכם כתבה על המימונה שזה חג עממי של יהודים יוצאי צפון-מערב אפריקה, בעיקר יהדות מרוקו, הנהוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג (בישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג בניסן). מקור המנהג אינו ברור, וסימוכין לחגיגת המימונה נמצאו רק החל מהמאה ה-18. מסורת החג נחוגה בישראל החל מ-1965. חגיגת המימונה כוללת פתיחת שולחן ועליו מיטב מטעמים, ומיני מתיקה. המסובים נוהגים ללבוש בגדים מסורתיים מפוארים לרוב ירוקים עם ניטים הזהים למלבושי המימונה של יהודי מרוקו, כגון גלימות מוזהבות רקומות ותרבושים צבעוניים, והוא כולל שירים, ברכות וריקודים

אני בחרתי לפרסם על זה משום שאוכלוסיית ישראל מלאה במגוון של תרבויות וגם ליהודי צפון אפריקה ובניהם יהדות מרוקו, יש תרבות עשירה והיסטוריה מפוארת כמו ליהודי מערב ומזרח אירופה וגם חלק מהחברים שלי הם ממוצא מרוקאי או מעורב שהם חוגגים את המימונה ואני מקווה שבעזרת השם יצא לי לחגוג את המימונה... בינתיים תשמרו על עצמכם ותקפידו כמה שיותר להקשיב להנחיות של משרד הבריאות ושיהיה לכם יום טוב ופסח שמח ומימונה טובה וטעימה!!! בקיצור תִרְבָחוּ ותִסְעָדוּ!!!

מקור החג ושמו:

מקור החג שנוי במחלוקת, ועדיין אין קונצנזוס מחקרי על כך. עם זאת ישנן כמה דעות מרכזיות שניתן למצוא בספרות.

במסורת יהדות מרוקו:

במסורת יהדות מרוקו ניתן למצוא כמה אפשרויות באשר למקור החג ושמו. ראשית היא כי השם נובע מהמילה הערבית "מָיְמוּן" שפירושה מזל והצלחה, והחוגגים מאמינים כי יום זה הוא יום סגולה לפרנסה ולזיווג. הסיבה העיקרית לכך היא היותו של חודש ניסן "ראש חודשים" ולכן המימונה היא מעין ראש השנה שני. ייתכן שזה מקור המנהגים שמזכירים את מנהגי ראש השנה: בחלק מהקהילות נהגו ללכת לנחל ולרחוץ ידיים ורגלים - מזכיר את התשליך. כמו כן, שולחן החג מכיל סימנים רבים כגוון דבש דבורים, תמר, ועוד פירות שמזכירים את מנהג סימני ראש השנה.

המימונה במדינת ישראל:

במרחב הפרטי המשיכו יהודי מרוקו לקיים את חגיגות המימונה ולבקר איש את שכנו במדינת ישראל. אך ב-1965 חידשו את מסורת חגיגות המימונה בצורת חגיגות המוניות במרחב הציבורי והעניקו להם אופי ותפקיד חדש. את חידוש המסורת הזה יזם שאול בן שמחון, איש הוועדה המרכזית של ההסתדרות בשיתוף של פעילי "אגודת יוצאי פאז בישראל". החגיגה ההמונית הראשונה התקיימה ביער הרצל שבלוד והשתתפו בה 300 איש, רבים מהם מהמושב הסמוך יד רמב"ם.

כבר מתחילה ביקשו המארגנים להפוך את המימונה לחג של כלל ישראל, חג של אחווה ורעות ומיזוג גלויות. הם הקפידו להזמין ולארח את יוצאי כל הגלויות ונציגי ציבור שונים. בשנים האחרונות נושאות חגיגות המימונה בישראל גם אופי פוליטי, כשנשיאים, ראשי ממשלות, שרים, חברי כנסת ופוליטיקאים משתתפים באירועים הנחגגים ברחבי הארץ.

המקור מויקיפידה והנה שני סרטונים נחמדים + תמונות:




קובץ:Moofletta.jpg

מופלטה, המאכל העיקרי של חגיגות המימונה

קובץ:Mimuna 2013 No.022 - Flickr - U.S. Embassy Tel Aviv.jpg

שולחן מימונה וטקס המימונה

קובץ:PikiWiki Israel 49809 mimouna celebrations.jpg

קערה זו מסמלת את הפריון ומביאה את הבריאות הפרנסה והאושר

קובץ:PikiWiki Israel 21576 Events in Israel.jpg

טקס טפיחות על הראש עם עלה חסה טבול בחלב.

תגובה 1:

  1. קודם כל זה נראה לך גם מאוד יפה חג מאוד מקסים חג שאפשר לסמוך בו וזה הכל זה סבבה זה בטח יש מלא סרטונים על זה מאוד יפה השולחן ערוך מאוד יפה החג עצמו מאוד טוב ישר כוח

    השבמחק