יום רביעי, 1 במאי 2019

הצלה של יהודים על ידי מוסלמים בתקופת השואה \ מאת סאם קטז


Image result for islam and judaism

שלום לכם קוראים וקוראות נכבדים ונכבדות, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על ניסיונות הצלה של יהודים על ידי מוסלמים בתקופת השואה שהתרחשו  בעיקר במדינות הבלקן וצפון אפריקה. מספר מוסלמים השתתפו בניסיונות הצלה של יהודים בתקופת השואה, באזורים שהיו תחת שליטה של משטרים פשיסטיים. רק מצילים שהוכח לגביהם כי סיכנו את עצמם למען הצלת יהודים זכו לתואר חסיד אומות העולם. באירופה ובעיקר באלבניה הוכרו עשרות מוסלמים כחסידי אומות העולם. בצפון אפריקה הוכר רק אדם אחד (במצרים) כחסיד אומות העולם.

ואני כמוסלמי, אני רואה במעשיהם כמעשה גבורה בכך שהם הצילו את היהודים הנרדפים על ידי הנאצים שלא מרפים מטרפם מלרצוח יהודים מהרגע שאדולף היטלר עלה לשלטון בגרמניה, שתהיה לכם קריאה נעימה ואני מקווה שהכתבה הזו תלמד אתכם ותשנה את ההשקפות שלכם כלפי המוסלמים כי לא כל המוסלמים שיתפו פעולה עם הנאצים אבל לצערי הרב היו כמה מוסלמים שכן שיתפו פעולה עם הנאצים, ובניהם היה חאג' אמין אל-חוסייני שהיה מנהיג ערבי-מוסלמי אשר כיהן כ"מופתי" של ירושלים בתקופת המנדט הבריטי.


אירופה :

בגרמניה הנאצית פעל להצלת יהודים מוחמד הלמי ובצרפת - ראש המסגד הגדול בפריז, סי קאדור בנגאבריט (אנ'). הדיפלומט הפרסי עבדול חוסיין סרדארי פעל להצלת יהודים בפריז.


Image result for ‫צרפת מפה‬‎

אלבניה :

בפרוטוקול ועידת ואנזה ננקב המספר "200" כמספרם של יהודי אלבניה נכון לעת ההיא, ינואר 1942. באותה תקופה נמלטו לאלבניה מאות יהודים, ורבים מהם זכו למחסה אצל מוסלמים תושבי אלבניה בזכות המסורת האלבנית של "בסה" (אנ'), שפירושה "קיום הבטחה" ו"מילת כבוד", מסורת הכוללת חובת הכנסת אורחים והגנה עליהם. יהודים ספורים בלבד גורשו מאלבניה למחנות הריכוז וההשמדה, וכך הייתה אלבניה המדינה היחידה באירופה שמספר היהודים בה בתום מלחמת העולם השנייה היה גבוה יותר מאשר מספר היהודים שחיו בה לפני תחילת המלחמה.

תחת הכיבוש האיטלקי של אלבניה, שהחל באפריל 1939, וכן תחת הכיבוש הגרמני, שהחל עם כניעת איטליה לבעלות הברית בספטמבר 1943, הסתירו עשרות אלבנים יהודים בבתיהם - בין היתר משפחות פליטים מיוגוסלביה.

רפיק וסלי היה תושב אלבניה הראשון שהוכר כחסיד אומות העולם (בשנת 1987). אחדים מבני משפחתו זכו אף הם לאות.


Image result for ‫אלבניה מפה‬‎

בוסניה :

בני משפחת הרדגה המוסלמית בסרייבו, מוסטפא, זיינבה ובני ביתם, הצילו יהודי בשם יוסף חביליו וניסו להציל יהודי נוסף אך זה נתפס ונרצח. בני המשפחה הוכרו כחסידי אומות העולם.


Image result for ‫מפת בוסניה‬‎

הקווקז ( צ'רקסיה ) :

בכפר הצ'רקסי מוסלמי בסלניי שבקווקז, הוצלו 32 ילדים, רובם יהודים, אשר חולצו מלנינגרד. הילדים אומצו למשפחות הכפר, ועל אף שהנאצים חנו בו למעלה מ-150 ימים וחיפשו בו ילדים יהודים, איש מ-1800 תושבי הכפר לא הלשין.


Image result for ‫קווקז מפה‬‎

צפון אפריקה :

מיוני 1940 ועד מאי 1943 שלטו מדינות הציר - גרמניה, איטליה ומשתפי הפעולה עמם - בחלקים גדולים של צפון אפריקה. הנאצים שאפו לחסל גם יהודים מחוץ לאירופה שהיו תחת שליטתם. בתוניסיה פעל ח'אלד עבד אל-והאב להצלת יהודים במתחם שהשתייך למשפחתו. כך עשה גם סי עלי סקעת (Si Ali Sakkat), בכיר בממשל התוניסאי, בתקופת הכיבוש הנאצי בתוניסיה, שנמשך מנובמבר 1942 ועד מאי 1943.

מספר מוסלמים אלג'ירים סייעו ליהדות אלג'יריה בתקופת שלטונו של משטר וישי באלג'יריה, בהם שייח' טייב אל עוקבי (Taieb el-Okbi), חבר מפלגת הרפורמה האסלאמית באלג'יריה ומחליפו של הרפורמיסט האלג'ירי עבדלחמיד בן באדיס (Abdelhamid Ben Badis) שמת באפריל 1940, לפני נפילת אלג'יריה בידי משטר וישי.


Image result for ‫צפון אפריקה מפה‬‎


הנה כתבות שקשורות לנושא + סרטון יפה מאוד שכדאי לכם לצפות בו ( הוא באנגלית ) :




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה