יום ראשון, 17 במאי 2015

תפקוד גבוה-ביקורת


כתב: מתן ברדה

הקדמה
השבוע גם לי יוצא לכתוב במדור קולנוע. דבר שרציתי לעשות האמת מזמן.
הסרט שעליו כתבתי הוא תפקוד גבוה,שבו צפיתי לפני כמה חודשיים, והסיבה שכתבתי עליו היא בגלל שאני אהבתי
אותו בגלל שאני רואה בעל מהות דומה לזו של הפאזל ואתם אולי תבינו למה.





ועכשיו על הסרט:

תפקוד גבוה הוא סרט דוקומנטרי ישראלי שהוקרן  בשנת 2014 בפסטיבל  הסרטים
הדוקומנטריים בתל אביב ,דוקואביב ולאחר מכן שודר גם בערוץ 8.

הסרט מספר על דנה דימנט(היוצרת שלו) ,אמא לתמרה , ילדה בת שמונה   הנמצאת על הספקטרום האוטיסטי, הנחשבת לאוטיסטית בתפקוד גבוה.

 דנה שרוצה שלביתה יהיו חיים כמה שיותר רגילים אינה   מאמינה,שהפתרונות שמציע העולם הטיפולי בקשר לאוטיזם,
(שהם בעיקר תרופתיים), יעזרו לה,ומנסה למצוא לכך חלופה.
היא נכנסת להרצאות  רבות בנושא טיפול באוטיזם , אבל אף אחת מהם לא מספקת אותה , בעיקר בגלל שהן בעלות אותה  גישה טיפולית. זאת עד שהיא שומעת את   הרצאתו של רונן גיל , אדם הנמצא גם הוא על הספקטרום, שבסרט אנחנו רואים רק 30 שניות ממנה ,ובזמן זה הוא אומר שצריך להפסיק לטפל באוטיזם כי היא איננה מחלה.

כאשר היא מחפשת עליו מידע מגלה דנה את  ארגון אס"י(קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי בישראל)שהוא אחד ממקימיו
ובכך היא יוצאת למסע ,בו היא פוגשת  אישים שונים, שבינהם הורים לילדים אוטיסטים, חברי אס"י , ואף גם חברי קהילת
אוטסקיי"פ שנמצאת בבריטניה.

במהלך מסע זה רואים את דנה המעלה שאלות בקשר לעצמה, את היחסים שלה עם תמרה, שהיא דרך אגב מאוד שלמה עם עצמה. לצד זה ניתן לראות את ניפוצו של הדימוי  השגוי שקיבלו האוטיסטים בחברה(שהוא נכון רק לחלק קטן מאוד מהם)
 ועל המאבק שלהם לשוויון זכויות מלא ואמיתי בחברה,מה שמתבטא במחאה שלהם נגד חוק האוטיסטים שאותו קידמה אלו"ט בלי לשאול את דעתם של האנשים שבהם הוא עוסק.

אני מאוד אהבתי לצפות בסרט, מכיוון שהוא מאוד מרגש אך גם יש בו  קטעים בעלי הומור. בנוסף לכך אני מאוד הזדהתי  עם האנשים המופיעים בו, בקשר לרצון שלהם לשוויון זכיות, וגם באופן חלקי עם הסיפורים שלהם,



לסיכום אני ממליץ מאוד לצפות בסרט - למי שרוצה  יכול למצוא אותו בהוט vod , או להקליד בגוגל תפקוד גבוה לצפייה ישירה.


תודה







6 תגובות:

  1. יפה מאוד מתן, סוף כל סוף פרסמת את הכתבה. הסרט נשמע מאוד מרגש ומאוד מעניין לבדוק מכיוון שכולנו יכולים להתחבר אליו ולעזור לנו למצוא פתרונות שיש לנו בקשר לעתיד שלנו.
    גדעון.

    השבמחק
  2. סרט נהדר, מומלץ לכולם לצפות בו. חמישה כוכבים

    השבמחק
  3. צפיתי בעבר בסרט, למדתי ממנו הרבה על הקהילה ועל הדרך הקשה לזהות. אני הרגשתי שהם הולכים קצת רחוק מידי ... שהשאיפה להכרה עלולה ליצור הפרדה ולהרחיק אותם מכלל הקהילה.
    אני מאמינה בחיים משותפים שכל אחד מביא את העוצמות שלו ומכבד את השונות של האחר.

    השבמחק
  4. מתן יקר, ממש עשית לי חשק לצפות בסרט!
    כתבת מעניין על הסרט ויפה גם שרמזת על הקשר שלו לפאזל, ועל ההזדהות שלך עם הדמויות בו...
    זה באמת חשוב לבחור משהו כל כך רלוונטי ולעורר דיון לגביו. כל הכבוד!

    השבמחק
  5. אני ראיתי את זה באינטרנט זה סרט יפה מאוד. בר

    השבמחק