יום חמישי, 7 במאי 2015

מדור משחקי מחשב - דיון: האם סצנת האינדי מתה ?

אני יודע שאני מאחר בכתיבת כתבה, ואני יודע שזה לא פנטרה. אני מנסה לעבוד על משהו, אך יש עיכובים איתו. אז בנתיים חשבתי לנסות משהו שונה ושפשוט להכנה,ופשוט לדבר על משהו ולראות מה אתם חושבים.

אני יודע מה אתם חושבים על הכותרת. "אתה הולך לתקוף משחקי אינדי?" זה בגדר כפירה!
טוב, אולי אני מגזים, עדיין קיימים משחקי אינדי מהנים וחלקם אף מעולים. Endless Legends  הוא דוגמא למשחק אינדי שאני השקעתי ימים עליו. Broforce  הוא משחק שקשה שלא לאהוב. עדיין צצים משחקים מעניינים שמציעים משהו חדש, הערך האומנותי לפיו אנשים לא יודעים מה הם רוצים עד אשר אתה נותן להם את זה, ולכן עלייך להתנסות בחידושים על מנת להתקדם.

אז אם כך, איפה הבעיה? איפה הגסיסה הגדולה של הז'אנר?
הבעיה היא שאיכות למשך הרבה זמן הייתה הסטנדרט של משחקי אינדי. למי שלא יודע מה הכוונה במילה "אינדי" - פורמט אומנותי שמיוצר ומשווק תחת תקציב נמוך יחסית על ידי אומנים עצמאיים. במשחקי מחשב הכוונה שחברה קטנה, חבורה של אנשים או אפילו אדם אחד היו אחראיים ליצור של המשחק ורק לאחר מכן הם הפיצו אותו. משחקים אלו נוהגים להיות מאוד צנועים בגודלם, אך לרוב הם מפצים על כך בעזרת רעיונות יצירתיים.

 INDIE GAME




או לפחות כך זה היה. עדיין יש פיסות זהב בעיר שהיא סצנת האינדי, אך נראה שהבהלה לזהב הביאה איתה הרבה שרלטנים ונוכלים ועכשיו על מנת למצוא משחק אינדי טוב עלייך לסנן בין ערמות של צואה.

על כל משחק מרשים וחכם כמו Endless Legends קיימים לפחות עשרים הפכים שנוצרו ללא אף מאמץ, יצירתיות או מחשבה מאחוריהם.
על כל משחק מהנה כגון Broforce קיימים לא פחות בזבוזי זמן.

אבל האם זה משהו חדש? לא ממש. תמיד אפשר לצפות שהטוב יהיה במיעוט.
אז שוב, מה הבעיה ? הבעיה היא שעכשיו זה כל כך קל למכור ולייצר משחקי אינדי שמפתחים למעשה מקבלים עידוד ליצר משחק זול.

בעבר ליצור משחק אינדי היה מעשה מסוכן, אז אף אחד לא יצר אותם בשביל הכסף. מדי פעם יש לך משחק אינדי עם הצלחה כלכלית כגון הקלאסיקה Roller Coaster Tycoon וכמובן Minecraft שנכון להיום הוא המשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים. אך זה היה מאוד מאוד נדיר. בזכות האינטרנט, לשווק משחקי אינדי ולידע עלייהם נהפך לקל. YouTube נהפך למחלקת השיווק של כותרי אינדי. Minecraft לעולם לא היה מצליח אם לולא בניית קהילה חזקה באינטרנט שרק ממשיכה לגדול. לעולם לא הייתי שומע על Kerbal Space Program  אם לולא הערוצים שאני רשום עליהם ביוטיוב.

וזה טוב, נכון? כן, זה כן. למשך תקופה של שנים זה היה מדהים. בעוד משחקים עם תקציב ענק רק אכזבו, סצנת האינדי הלכה וגדלה, ויותר ויותר משחקים מעניינים נצפו. אני בזבזתי ימים על Don't Starve , מנסה לשרוד את הלילה ולהתכונן לחורף הקרב, וזה מבלי בטעות להטיל קסם שיהרוג אותי. למה שאני בכלל ארצה להוציא מאות שקלים על משחק שבו בחור יורה על אותו בחור, כאשר הדברים המרגשים זמינים באותה מידה ובמחיר זול יותר ?

אבל עכשיו זה נראה כאילו הסצנה גדלה יותר מדי. אני שם לב לשני סיפטומים:
הראשון, העתקת גימיקים וחוסר יצירתיות. זה אחד די כבד בהתחשב שיצירתיות זה מה שהיה כה מרגש בסצנה. על כל משחק עם רעיון טוב ומקורי, אלפי משחקים באו על מנת לעשות בדיוק אותו הדבר. לפעמים יש להם ווריאציות מעניינות, אך עדיין כמעט כל משחק אינדי כיום עוקב אחר רשימת קניות מסודרת.
על המשחק לכלול מכניקת יצור חפצים, כי זה עבד כל כך טוב עם Minecraft שחייבים למחזר את זה שוב ושוב.
על המשחק לכלול זומבים, כי זה עבד מצויין בסימולטור ההישרדות Project Zomboid. רק שבמקום להפוך את הזומבים לאיום אמיתי שמכריח אותך לקבל החלטות נכונות תחת לחץ אחרת תמות באכזריות, פשוט תהפכו את הזומבים לדמויות חרסינה שמתים אם מתעטשים עליהם.
על המשחק למכור את עצמו לפני שהוא בכלל מוכן. שוב, מיינקראפט עשה את זה אז זה חייב להיות טוב. רק שמיינקראפט אף פעם לא היה במצב שהוא לא מוכן, ואף המפתחים שלו אמרו שהגרסאה המלאה היא רק סימלית, ובפועל קיבלנו משחק משוייף שרק המשיך להשתפר כל פעם. בשאר המקרים אתה מקבל משחק שבקושי עובד, ללא תוכן, שמבקש ממך את הכסף שלך תחת ההבטחה שיום אחד בעתיד הרחוק המשחק יעבוד. יום אחד, אנו מבטיחי...אופס, משעמם לנו! סיימנו לעבוד, המשחק לעולם לא יהיה מוכן. תהנה עם הגרוטאה שלך ותודה על כל הכסף!

בגלל שזומבים! זה למה!


הסיפטום השני הוא פשוט עצלנות וחמדנות. בעבר היה קשה להרוויח ממשחק אינדי. אבל זה היה פעם, אנו בעידן המודרני בו כל אחד יכול ליצור משחק בחמש שעות תחת 5 שקל בו אתה עושה כלום ולהרוויח לפחות פי עשרה ממה שהשקעת. יש לי רעיון! אולי אפילו ניקח את המשחקים הזולים מהטלפון, אלו שבאופן מכוון נוצרו להיות לא ניתנים להנאה אלא אם אתה מוכן "לתרום" קצת מכספך. המשחקים "החינמים". רק הפעם בו נדחוף אותם למחשב ונבקש כסף כבר על ההתחלה ! למי אפכאת שהם בנויים להיות שבורים ולא מתפקדים? אף אחד לא התלונן על האייפון, הם רק התלוננו על כך במחשב, אז בו נביא את זה למחשב !
אולי אפילו נבנה משחק גרוע בתור "בדיחה" ? אף אחד לא יתלונן על הרדידות שלו, כי זו בדיחה! אנשים ישלמו כסף על כך שהם צחקו! ככל שהמשחק גרוע יותר, משעמם יותר, מטופש יותר ומעליב יותר את הצרכן, כך הוא מרוויח יותר.

מי רוצה לשחק דשא ?


הגורמים? טוב, דבר ראשון, נהפך ממש קל ליצור משחק אינדי ולמכור אותו. הסיכון הגדול הוא מה שחייב את המפתחים להשקיע את כל כוחם ותשוקתם לעבר המוצר - אם לא זה לא יעבוד. אבל עכשיו כשאין סיכון, ליצור משחק זול במהירות זו דרך טובה להרוויח כמה גרושים מהצד.
בנוסף, אנו מרשים לזה לקרות. אנו משלמים להם כסף, אנו תומחים בהם ואנו דורשים את אותה אשפה שוב ושוב. "אני רוצה עוד הישרדות עם זומבים!" צועק צרכן שניה לפני שכדור גומי שאמור להיות המוח שלו נוזל לו מהאוזן. "המשחק הזה כל כך מצחיק! הוא שבור ומלא באגים ולכן מגיע לו הכסף שלי!" הוא צועק לפני שהוא מחליק על השלולית שהייתה המוח שלו.
החנות הוירטואלית Steam לא הופכת את המצב לטוב יותר. שם הסצנה נבנתה ונראה שהחנות עושה כמיטבה על מנת לוודא ששם היא תמות. הם מרשים לכל דבר להימכר באיזה מחיר שהם רוצים! ללא שום ביקורת לאיכות או אפילו זכויות יוצרים. החנות מוצפת באשפה שיוצרה במספר שעות בודדות.

התמונה משקרת לך - המשחק לעולם לא מאפשר לך לשנות את זווית המצלמה. וגם אם כן הוא היה מתפוצץ.


אז חזרה לשאלה - האם סצנת האינדי מתה? התשובה שלי: ממש לא. משחקים טובים עוד קיימים, וזה רק עניין של זמן עד שתשומת הלב תחזור עליהם. הבעיה העיקרית היא בקרת איכות, לא נוכל למנוע מאנשים בעל טעם רע ליצור את אותו משחק שוב ושוב, אך לפחות ניתן למנוע מהם ליצור משחקים רעים בכך שפשוט לא מוכרים משחקי רעים. ואני מצפה מחנות רשת טובה שתעשה את זה. אנשים כבר מתחילים להתעצבן מ Steam והמתחרה שלה GOG בעקבות זאת פורחת. אצל GOG יש הרבה פחות משחקי אינדי, אך יש להם רק את הטובים ביותר וזאת תחת עיסקה מאוד משתלמת והנחות דחופות.  בסופו של דבר או ש Steam יאלצו להתחיל להנחיל בקרה על האיכות של האינדי שהם מוכרים, או שצרכנים כמוני פשוט יפסיקו להיות לקוחות כאשר המתחרים מספקים עיסקה טובה יותר.

מה אתם חושבים ? האם אכן הסוף הגיע או שזו רק ההתחלה? ספרו מה אתם חושבים בתגובות.

ואני חייב לנקות את השם הטוב של הסוגה. אז הנה כמה משחקים מעולים -

Kerbal Space Program  - מה היה קורה אם נס"א הייתה מנוהלת על ידי מפגר? סימולטור חלל מעולה שמאפשר לך לבנות, לשגר והסיע רכבי חלל על מנת לחקור את מערכת השמש. עם חוקי פיזיקה אמיתיים והרבה דברים מתפוצצים.

Besiege - המטרה - לשבור בקתה קטנה מקש. האמצעים - רובוט עכביש מעץ שיורה להבות מהלוע שלו. או כל דבר אחר שתוכל לבנות, בתור מהנדס מטורף של הרנססנס.

Broforce - אמריקה! פיצוצים! דמויות מסרטי פעולה! הולכים לפוצץ דברים ולהרוג אנשים על מנת להביא שלום! כן!!!!

3 תגובות:

  1. זה ממש מצער לשמוע על גסיסת האינדי, ירין. אני למען האמת צחקתי נורא מלצפות ביוטיוב במשחק שאמור להיות בדיחה בשם "Goat Simulator" ולמרות שאולי אתה לא חושב שזה משהו, אני חשבתי שזה משחק מצויין בשביל לראות ביוטיוב, בגלל שזה אמור להיות בדיחה.

    אולי גם בתגובות תגיד רעיונות שלדעתך יוכלו להיות מקוריים למשחקי אינדי, אפילו אם הם לעולם לא יהפכו למשחק. מה דעתך על זה ירין?

    גדעון.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני יודע על Goat Simulator, למרות שהוא די גרוע לא דיברתי עליו כי יש לו מידה מסויימת של מודעות עצמית, אפילו אם זה שווה ערך לסרט ללא עלילה, שחקנים חובבנים, בימוי מעצבן ועריכה שכל שתי שניות מחליטה שנמאס לה, ובתמורה דורשים ממך 10 דולר. זה עדיין רע, אך לא על זה דיברתי.

      אני דיברתי על משחקים כמו האחד הזה

      https://www.youtube.com/watch?v=cCXmmrVnpSI

      מחק
    2. טוב, תודה על שהבהרת ירין. אתה צודק, Goat Simulator הוא משחק גרוע שהמודעות העצמית שלו הופכת אותו למקורע מצחוק, קצת בדומה לאיש הקש. גדעון.

      מחק