יום חמישי, 7 במאי 2015

מדור קולנוע: חודש סרטי אימה: תינוקה של רוזמרי (1968)

שלום לכולכם קוראים יקרים. כפי שהבטחתי אני עושה עוד סרט בחודש סרטי האימה. אני בהתחלה חשבתי לעשות את הסרט "הציפורים" של אלפרד היצ'קוק, אבל לא ממש ראיתי אותו וכבר עשיתי סרט שלו ביום ראשון. גם הסיבה שרציתי לשים את הציפורים זה בגלל שבערבים, אחרי הצילומים, היצ'קוק היה מכניס את השחקנית הראשית שלו טיפי הדרן לכלוב ציפורים וגורם לציפורים לנקר אותה עד למקרה שכמעט ניקרו לה את העין, רק בגלל שהשחקנית הבלונדינית לא רצתה לשכב עם איתו?! איזה פסיכופת סדיסטי הוא?!!! בכל מקרה, נעבור לסרט של היום.

הסרט של היום: תינוקה של רוזמרי (1968) בבימויו של רומן פולנסקי.




לפני שאדבר על הסרט, אני רוצה לדבר על הבמאי. רומן פולנסקי הוא במאי אירופאי ששרד את השואה והוא גם הבמאי של סרטים מעולים וטרגיים כמו "צ'יינטאון" ו"הפסנתרן". בחייו האישיים של פולנסקי, אשתו נרצחה בסוף שנות השישים על ידי הכת הפסיכופתית של צ'ארלס מנסון כשהיא הייתה בחודש השמיני להריונה. (למי שלא יודע מה זאת הייתה הכת הזאת, זו הייתה כת של פסיכופתים משוגעים וגזענים שרצו לרצוח אנשים והאשים בזה מליציות שחורות, כדי שהלבנים יתקוממו ויהרגו את כל השחורים. נשמע לי כמו הח**** האלו מה-KKK אבל... רגע אחד, בלי אבל!!!! הכת של מנסון וה-KKK הם אותו הפ***** דבר!!!!). בכל מקרה, לאחר שבמשך עשור אהבו את סרטיו וריחמו עליו בגלל רצח אשתו, הוא עשה את הדבר ההוא, הוא הזמין את הבת של ידידה שלו לבית של השחקן ג'ק ניקולסון (חבר של פולנסקי ואולי אחד השחקנים שכדי להתרחק ממנו), שהיה בחופשת סקי אם חברה שלו, ואנס את אותה נערה!!! בבית של חבר שלו!!! (דרך אגב, הילדה הייתה בת 13!!!! 13!!!!!). לאחר המשפט, פולנסקי ברח לשווייץ ורק לפני מספר שנים בודדות הוסגר לארה"ב למעצר.

ועכשיו לסרט עצמו. הסרט מספר על זוג צעיר, רוזמרי וגאי, אשר עוברים לגור בבניין בעיר, למרות אזהרות של החבר המבוגר שלהם. בבניין גאי מתיידד עם מספר דיירים הכולל זוג זקנים, מיני ורומן. בלילה אחד, אשר תכננו רוזמרי וגאי בניסיון להיכנס להריון, הם אוכלים ארוחה רומנטית יחד עם קינוח שהכינה מיני, שגורם לרוזמרי להתעלף. מאוחר יותר היא מתעוררת לסוג של חיזיון שדמות מפלצתית אונסת אותה, ובבוקר למחרת היא בהריון, יש!!!!!!! רגע, אמרתי הרגע שהיא נכנסה להריון רק אחרי הלילה בו היא קיימה יחסי מין? זה מוזר.
בכל מקרה, במהלך ההריון שלה, רוזמרי נעזרת בחברה המבוגר האץ' בקשר לדיירים בבניין, אבל האץ' נכנס באופן מוזר לתרדמת לפני שהוא עלה על משהו. לאחר מותו המסתורי של האץ' אחרי שהוא נכנס לתרדמת, רוזמרי חושדת שהאנשים בבניין הם חלק מכת של השטן ושבעלה גאי הצטרף אליהם. אחרי שהיא יולדת תחת השפעת סמים מרדימים, היא מתעוררת לגלות שלקחו את תינוקה כשהיא הייתה מעולפת וששיקרו לה שתינוקה מת בלידה, בגלל שהיא שמעה מעבר לקיר בכי של תינוק. ב-climax של הסרט, רוזמרי מתעמתת עם הכת המחזיקה בתינוקה בעוד היא חמושה בסכין ואז היא רואה את תינוקה. מתברר שהתינוק שלה הוא בעל מראה מפלצתי לפי התגובה שלה (כי לא מראים את התינוק אף פעם והצופה צריך לדמיין את מראה התינוק). הדיירים אומרים לה שהוא בחר בה להיות אם תינוקו. ומי זה הוא, אתם בוודאי שואלים? אלא מי, לוסיפר השטן בכבודו ובעצמו! (ולמי שלא יודע, לוסיפר זה המלאך שחשב שהוא יכול להפיל את אלוהים וכמו אידיוט ניסה להילחם בו, רק כדי להיות מובס תוך חצי שנייה, כי הוא ניסה לאתגר אל כל יכול, ולהיזרק לתוך בור מלא להבות). בסוף הסרט, רוזמרי מבינה שאי אפשר להילחם בכת ומחליטה לגדל את התינוק.

אני חושב שהסרט נחשב לקלאסיקה בגלל שהוא בונה אטמוספרה ודמויות טובות ובגלל שהוא לא מראה את התינוק בכלל והצופה צריך לדמיין את מראה הבן המפלצתי (אני אישית, מדמיין שהיא ראתה את ג'ופרי ממשחקי הכס).
הסרט הוא סרט שנחשב לסרט עם אחד מ-100 הקטעים הכי מפחידים בסרטי האימה בכל הזמנים, עם סצנת האונס שהגיע לדירוג גבוהה. אני ממליץ לכם לראות את הסרט ולנסות לא לישון כמו שאני עשיתי כשראיתי את זה לפני 3-4 שנים.

בשבוע הבא אני סוף כל סוף מתחיל עם שנות ה-70, עידן מלא בפריצות דרך בז'אנר האימה ולקיחת את הדגם ההתחלתי של הסב-ז'אנר של סרטי ה-Slasher, שנוצר בפסיכו, והפך לסרטים מגואלי דם ואומנות בשנות ה-70. אבל אני מתחיל עם סרט פסיכולוגי ומפחיד מעצמו.

בכל מקרה, כאן גדעון שדה ממדור הקולנוע ונתראה בשבוע הבא.  




8 תגובות:

  1. שלום לכולם. אני מצטער על כך שהכתבה ארוכה, אבל רציתי לכתוב הרבה דברים ואני אוהב לשמוע את הקול של עצמי אז תיהנו.

    נ.ב. ירין, תשים בבקשה את הפוסטר של הסרט ואת הטריילר המקורי שלו בבקשה. תודה רבה, מגדעון, כתב מדור הקולנוע.

    השבמחק
  2. שאלה: האם ניתן ליצור סרט אימה טוב בלי להיות מטורף ?

    השבמחק
    תשובות
    1. שאלה מעולה ירין. זה אפשרי, אבל שיטות העינוי בשילוב עם טירוף ופסיכופתים יוצרים קלאסיקות ולמרות שפולנסקי אינו מטורף לחלוטין, הוא עדיין אנס נערה בת 13. ניקולסון וקובריק לעומתו זה בסימן שאלה אם הם היו שפויים כשהם עבדו על הניצוץ, כי שלי דובאל בהחלט לא הייתה שפויה בגלל העינויים של קובריק. היצ'קוק לא היה מטורף לחלוטין, הוא רק רצה לשכב עם השחקניות הבלונדיניות שהוא שכר.

      לסיכום, כן, אפשר לעשות סרט אימה טוב או אפילו קלאסי בלי להיות מטורף.

      נ.ב. תודה שערכת את הכתבה שלי ירין. גדעון.

      מחק
  3. דרך אגב, למי שרוצה לדעת, אני מתלבט איזו ביקורת לשים אחרי הביקורת ביום ראשון: "איש הקש (1973)" או "המנסרים מטקסס (1974)"? הביעו את רצונכם בתגובות ונראה אם ארצה להאריך את החודש קצת.

    גדעון.

    השבמחק
  4. כרגיל כתבה מדהימה!
    אני נורא נהנה לקרוא את הביקורות שלך על הסרטים שאתה בוחר להעלות לעיתון. דבר נוסף שנורא נהניתי ממנו הוא הבדיחה על המפלצת ג'ופרי.
    ליאל מויאל

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור שנהנית מהבדיחה על ג'ופרי מ"משחקי הכס". מי לא היה נהנה מלרדת על הילד ח** המז**** הזה שנולד שזיווג אח ואחות תאומים שהגיע לו למות בספרים ובסדרה בדרך נוראית. בכל מקרה, בכוונה עשיתי את הבדיחה על ג'ופרי בשביל מי שצופה ב"משחקי הכס".

      גדעון.

      מחק
  5. קראתי את הכתבה בעניין רב. כשהייתי בגיל הנעורים קראתי את הספר"תינוקה של רוזמרי" אך שמחה שלא צפיתי בסרט- קשה לי לצפות בסרטי אימה.
    ולגבי רומן פולנסקי- אני נמנית על אלו שלא חושבים כי האומנות היא מעל הכול. אתקשה לצפות בסרט אותו ביים אדם שפגע בנערה תמימה ואחר נמלט מעונש.
    המשך לשתף אותנו בביקורת על סרטים בהם צפית.
    יעל

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על הביקורת שלך יעל. אני רק רוצה להוסיף שהילדה בת ה-13 שרומן פולנסקי אנס הייתה הבת של ידידה טובה מאוד של פולנסקי והוא שכנעה את האם בכך שהוא אמר שהוא יעזור לילדה לפתח קריירה בדוגמנות, והכל קרה בבית של חבר נוסף של פולנסקי, אשר היה בחופשת סקי עם חברה שלו!!!!!! מה שיותר גרוע זה שהוא והילדה שתו שמפניה וכנראה שזה גרם לה לסוג של התקף אפילפסיה או משהו כזה, והוא אנס אותה בזמן שהיא הייתה בהתקף אפילפסיה!!!!!!!!!!!!!

      אז כן, הוספתי כמה דברים שיעצבנו אותך בנושא הזה עוד יותר. גם אני רותח מזעם על זה.

      גדעון.

      מחק