יום שלישי, 19 במאי 2015

מדור משחקי מחשב - הבלתי נראים

אני מתקרב לעבר הכספת לאט לאט ובשקט. מצלמות האבטחה מושבתות, כרטיס הכניסה בידי ואין סימן לשמירה. אני נצמד לקיר ומעיף מבט מעבר לפינה. שומר במהלך משמרת, לא תהיה לי בעיה לעבור בלי שיבחין בי, בתנאי שאני אשמור על צעדים שקטים. אני מתקרב לאט לאט, בלתי נראה הין הצללים... ואז, משום מקום אני מועד לעבר מצלמת אבטחה ששכחתי לנטרל. השומר שומע את הצפצוף של המצלמה ובדרכו לעברי. אני חייב לברוח ומהר! אך אני לא יכול! נגמרו לי כל המהלכים לתורי הנוכחי.



המשחק של היום הוא Invisible inc (בלתי נראה בע"מ). המשחק הוא שילוב מוזר של מספר סגנונות שמבוצע לכדי שלמות.
השנה היא העתיד הרחוק אך לא רחוק מדי, תאגידים שולטים בעולם. מדוע? בגלל שהם תאגידים וזה העתיד הרחוק, זה מה שהם עושים. הם מוכרים מק'דונלס יום אחד ולמחרת הם משתלטים על העולם. אתה פעיל בחיר בסוכנות ריגול שפועלת במחתרת כנגד אותם תאגידים.



הערה - לצערי המשחק לא תומך בתוכנה שאני משתמש בה לצילום תמונות, אז אני אשתמש בתמונות מאתרי חנות. פחות מקצועי, אך עדיין עובד.

ראשית המשחקיות - וכאן הצד המעניין. המשחק הוא בבסיסו משחק טקטיקה בתורות. בכל שלב ניתנת לך מטרה שתעזור לך בטווח הרחוק, כגון למצוא חדר כספות ולשדוד אותו, לנטרל VIP , להוריד מידע חשאי וכדומה. השלבים בנויים כמו משחק לוח, מחדרים שונים שמלאים באמצעי אבטחה ושומרים. אתה מזיז את המרגלים שלך בתורך ושומרים נעים בתורם.

הטוויסט הוא שלמרות שהמרגלים שלך הם רבי כישורים וחמושים בטריקים, הם לא לוחמים ולא יעמדו בקרב אפילו מול האויב הכי אומלל. אז כיצד אתה אמור להשלים את המטרה שלך? בעזרת עורמה ותכנון קפדני של מהלכים. עליך להישאר מחוץ לטווח הראיה של שומרים, לנטרל מצלמות אבטחה, לשמור על השקט ולנצל מחסה על מנת להתגנב מתחת לאף של האויבים.

כשרק תתחילו והאויב עוד לא יודע על כך שאתה בכלל נוכח, הכל קל ושקט. אך כמו כל משחק טקטיקה טוב, כל עוד אתה נצמד לתוכנית ופועל במהירות ומקצועיות הכל יהיה קליל, אך אם אתה מפשל אתה צריך לאכול את הצרות שהכנסת את עצמך עליהם. בפעם הראשונה ששיחקתי לא הבנתי למה אני תמיד מפשל ומאבד את המרגלים היקרים שלי כל הזמן. ואז הבנתי שאני מפשל כל הזמן בגלל שאני מפשל כל הזמן. מי היה מאמין? אז השתדלתי לא לשתק שומרים אלא אם אני באמת חייב, כי אחרי ששומר מתעורר הוא מתחיל לערוך חיפושים. ואם אין ברירה לעשות כל מה שניתן על מנת לשלוט בתנועה של אותו שומר: גרור אותו בעודו יושן לחדר מבודד, הזרק לו סם שינה שישאיר אותו רדום ליותר זמן, או אפילו שים מרגל שישמור עליו ומינע ממנו להתעורר (כי אותי זה תמיד מרדים כשמישהו יושב עליי עם כל משקל גופו).
עצה חשובה נוספת - תמיד תדאגו לתוכנית בריחה לפני שאתם מבצעים משימה. לשדוד את הבנק זה החלק הקל - עכשיו צאו לפני שהשומרים יגלו מה עשיתם. ברגע שלקחתי על עצמי אחריות לתכנן ביותר קפידה את המהלכים שלי, הכל הלך חלק. וגם כשלא, לפחות הייתה לי תוכנית ב'.

וזה מה שהמשחק עושה מעולה - הכל תלוי בך - אם משימה הלכה חלק אתה יכול לשבח את הגאונות המבצעית שלך. אם סוכן נפל ונאלצת לבטל את המשימה על מנת לחלץ אותו - זו רק אשמתך שהנחת אותו במצב של סכנה. אבל לפחות תתן לעצמך תפיכה על הכתף שחילצת אותו בהצלחה והצלת את חיו - אחרי שסיכנת את חיו. כל הכבוד!



על מנת לעודד אותך לפעול מהר ומתוכנן, ולהגביר את המתח עם הזמן קיימת אחד מהחלטות העיצוב האהובות עליי. כל תור השלב עולה כוננות. כל חמש תורות תופעל אזעקה ומערכת ההגנה תפעל בהתאם. בהתחלה זה יהיה משהו שקל להתגבר עליו כמו הפעלה של מצלמות אבטחה נוספות או שומר שנכנס לבניין ומבצע סיור. אך אם אתה לא זריז התאגיד ישלך אתגרים רציננים כגון שומרים מיומנים שיכולים לאתר ולצוד את המרגלים שלך, מה שידרוש ממך לפעול מהר, לבטל את המשימה ולסגת או פשוט למות.
זהו מנגנון מעולה שמצד אחד מתגמל תכנון ומהירות ומצד שני לא מעניש חזק מדי - גם אם אבטחה הכי חזקה יש סיכוי - אבל אתה צריך ללמוד לאתלר ולא להיכנס לפאניקה. תמיד תמיד תכין תוכנית ב' ותדע איפה היציאה שלך.

רוב המהלכים מבוססים על תנועת התגנבות מצד המרגלים שלך או שימוש בלוחמת סייבר מצד הבינה המלאכותית איקוגניטה, שיכולה לקחת שליטה על מצלמות, רובוטים, לשבש מסכי הגנה ולפרוץ למחשבים. השימוש בה הוא פשוט להבנה וקל - במהלך השלב תשלח את המרגלים להפעיל ספקי כוח, ועם הכוח שקיבלת תפעיל יכולות סייבר ותפרוץ ציוד.



מערכת ההסוואה שהיא לב המשחק, גם כן פשוטה להבנה וחכמה. השתמש באופן קבוע ביכולת ההצצה של המרגלים על מנת לראות מה עומד מאחורי דלת ומעבר לפינה.שדה הראייה של שומרים ומצלמות מסומן עם משבצות אדומות, אך הוא נחסם על ידי מכשולים בחדר כגון קירות ורהיטים, ומסומן בצהוב. השאר מחוץ לטווח הראיה ושמור על השקט ואף אחד לא ידע שאתה בכלל קיים.
במקרה ושומר בכל זאת גילה אותך, יש לך שתי אפשרויות: אתה יכול או להעזר במרגל שותף על מנת לטפל בשומר (אזהר שהוא לא יראה את המרגל השני, אחרת הוא ירה בו). אפשרות שניה היא לנסות להתחבא - אך רק במרחק של משבצת אחת, אחרת השומר ירה בך. ואם אין שום אפשרות, המשחק מגניב מספיק על מנת לכלול כפתור "אמור מילים אחרונות" על מנת לאפשר למרגל הנאמן שלך לפחות למות את מות גיבורי סרט הפעולה שמגיע לו.

לגבי העיצוב - מאוד אהבתי איך שהמשחק נראה. יש כאלו שיש להם תמיד העדפה לראליסטי, אך אני רואה משחקי מחשב בתור פורמט אפשרי לאומנות ולכן תמיד יש לי נטייה להעדיף מראה מסוגנן. המשחק נראה בדיוק כמו קומיקס מרגלים. הצבעים אפלים אך חיים, הדמויות נראות כאילו הן בתנועה כל הזמן. המרגלים מעוצבים לפי סטריאוטיפים של סרטי מרגלים. יש לך את ההאקר, את האחד שתקוע בסרטי נואר ולובש מעיל וכובע חומים, את המרגלת המקצועית בחליפה ואת הצלף שקולו נשמע כאילו הוא בולע מסמרים מדי יום.
האויבים קיבלו עיצוב בנוסח סייברפאנק, עם טכנולוגיה ורובוטיקה עד כמה שניתן לדמיין, עם מדים שנעים בין פורמלי לבין בטאמן.



החולשה של המשחק הוא האורך שלו. הוא מאוד קצר, והוא מרגיש קצר מדי. מערכה אחת ניתן לסיים ביום יומיים, וזה מבלי להתקל באפילו שבריר ממה שלמשחק יש להציע. ואני יודע שיש משחקים שבהם זה טוב, אך כאן מדובר על חוויה שמרגישה לא שלמה בתוכן שאני מקבל. אני רוצה להרגיש כמו האחראי לסוכנות ריגול - לא המחליף הזמני שלו. אני חשבתי לעצמי "טוב, לקח לי הרבה זמן להשיג את הקוד הסודי מהVIP, להשתמש בו על מנת לשדוד בנק פרטי ועכשיו השתמשתי בכסף הזה על מנת להסתנן למפעל ולקנות ציוד חדש. למה אני צריך לשלם על ציוד שאני גונב, אני לא יודע. עכשיו יהיה רעיון טוב לגנוב רכיבים רובוטים לשיפור המרגלים שלי..."  אבל "לא!" אמר המשחק. "אתה הולך עכשיו להגיע למשימה האחרונה. אני מקווה שנהנת מחמש המשימות שלך, כי אתה לא הולך לקבל עוד!".

מצד שני המשחק נדיב מספיק על מנת לתת לי לשחק בפעם הבאה ברמת קושי גבוהה יותר עם מרגלים וטכנולוגיה חדשים. והדבר המגניב הוא שאני יכול לבנות בקלות רמת קושי משלי - כך שאם אני רוצה משחק ארוך יותר, עם מערכות אבטחה חזקות יותר אך להתחיל עם יותר כסף, אז אני יכול. אם אני רוצה ניתן לשחק משחק אין סופי בו המשימה האחרונה לעולם לא מגיעה.



לסיכום אני חושב ש-Invisible inc הוא משחק מעולה. מאז ששיחקתי לפני כמה שנים ב Xcom Enemy Unknown רציתי לראות עוד משחקי טיקטיקה בתורות, ואחד שמבוסס על התגנבות הוא טוויסט שהפתיע אותי כמה אני נהנה ממנו. הוא אומנם קצר, אך מעט הזמן ששיחקתי בו השאיר אותי דבוק למקלדת, צועק לאנשים שצריכים ממני דברים מיותרים כגון להוריד אשפה, לבוא לאכול או לישון "רק עוד תור אחד וזהו!"

לפרטים ולרכישת המשחק- אני מעכשיו אתחיל לתת קישורים גם לחנות GOG אם ניתן. זוהי חנות מצויינת למשחקי אינדי ומשחקים ישנים שמציעה שירות והרבה בונוסים.
Steam 
GOG.com

תגובה 1:

  1. המשחק נשמע קשה מאוד וכיף, אבל לא לטעמי משש, אבל נשמע טוב.

    גדעון.

    השבמחק