יום חמישי, 26 במאי 2016

מה זה מואזין ? \ מאת סאם קטז


מואזין מוסלמי קורא לתפילה

שלום לכם חברי מערכת  העיתון היקרים והיקרות, היום אני רוצה לספר לכם מה זה מואזין שהוא ובד במסגד שקורא לתפילה חמש פעמים ביום (צלאה) מאחד המינרטים של המסגד. ורק שתדעו לכם שהמואזין הראשון של האסלאם הוא בילאל אבן רבאח שהיה עבד שחור שבחר להתאסלם מרצון בזה שהוא שמע את אחד ממאמיניו של הנביא מוחמד עליו השלום שאמר שכולם שווים בעיני אלוהים.

מעקבות זה הוא התאסלם אך האדון שלו אומייה היה בשוק שהעבד שלו לא הכה את המוסלמי שהלך אחרי הנביא מוחמד עליו השלום והוא העניש אותו בצורה נוראית בזה שהכה אותו וגם שם עליו אבן על ביטנו ודרש ממנו לעזוב את מוחמד ושהוא רק עבד ולא בן אדם אך בילאל ענה לאדונו שיש רק אלוהים אחד, והאדון שלו כל כך כעס והחליט להרוג אותו אך לפתע חברו של הנביא מוחמד עליו השלום אבו בכר הצדיק קנה אותו ושחרר אותו מיד ואחר כך מוחמד נביא האסלאם בחר בבילאל שהיה עבד לשעבר למואזין וכך הוא היה למואזין הראשון בהיסטוריה של דת זו. ואני בתור אחד ששומע את המואזין שלנו בתפילות יום השישי עושה לי הרגעה ושלווה פנימית בתוכי ומי שלא שמע אף פעם מואזין שישמע כי יש להם קול יפה שנעים לאוזניים, שתהיה לכם קריאה נעימה ותעשו חיים בחופש.



מה זה מואזין :

המואזין (מקור המילה מטורקית. בערבית:مؤذن ; תעתיק מדויק: מֻאַדִ'ן) הוא עובד במסגד שקורא לתפילה חמש פעמים ביום (צלאה) מאחד המינרטים של המסגד.

המואזין נבחר לתפקידו בזכות אופיו הטוב וקולו. כאשר המואזין קורא לתפילה, הוא פונה לארבע כנפות הארץ ומול כל אחת מהן קורא: "אלוהים הוא עליון. אני מעיד שאין אל מבלעדי אלוהים. אני מעיד שמוחמד הוא נביאו של אלוהים. בואו לתפילה. בואו לגאולה. אלוהים הוא עליון. אין אל מבלעדי אלוהים". "אשהדו אן לה אלהה אילה ומוחמד רסול אללה" בזמן התפילה עומד המואזין במסגדים מסוימים על דוכן (המכונה "מואזין מחפילי" בטורקית), ממול למינבר במסגד ועונה לדרשת האימאם.



הנה רקע על בילאל אבן רבאח ( למי שלא יודע מיהו ) :

בילאל אבן רבאח (בערבית: بلال بن رباح, או אל "בילאל אל-חבשי"; נולד בין השנים 578-584 במכה) היה אתיופי שהיה המואזין הראשון באסלאם. מוחמד עליו השלום נביא האסלאם בחר בבילאל שהיה עבד לשעבר למואזין וכך הוא היה למואזין הראשון בהיסטוריה של דת זו.

הוא היה בין העבדים ששוחררו על ידי אבו בכר, והיה ידוע בקולו הערב בקריאת מאמיני האסלאם לתפילה. הוא נפטר בין 638-642. ונאמר על בילאל שהיה בין הנאמנים ביותר למוחמד ולעלי בן אבי טאלב מבין חברי הצחאבה. מעמדו המכובד בתקופת ייסוד האסלאם מוצג לעתים כראיה על חשיבות השוויון הבין גזעי באסלאם.

קברו של בילאל נמצא בבית הקברות העתיק באב א-צע'יר בדמשק. על פסגת הר כביר צפונית להתנחלות אלון מורה, ישנו מבנה שנבנה, על פי המסורת, לכבודו.



מילותיו של המואזין בגרסה המוסלמית הסונית :

קונצרט
ערבית
תַעתִיק
תרגום
X4
ٱللهُ أَكْبَر
אַללַהֻ אַכְּבַּר
אלוהים הוא עליון
X2
أَشْهََدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلَّا ٱللهُ
אַשְהַדֻ אַנַּ לַא אִלַּאהַ אִלַּא (א)לְלַה
ידוע לי כי אין אלוהים מבלעדי אלוהים
X2
أَشْهََدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رُسُولُ ٱلله
אַשְהַד אַנַּ מֻחַמַּדַן רַסוּל (א)לְלַה
ידוע לי כי מוחמד הוא שליחו של אלוהים
X2
حَيَّ عَلَىٰ ٱلصَّلاة
חַיַّ עַלַא (א)-צלַאת
מהרו לתפילה
X2
حَيَّ عَلَىٰ ٱلْفَلاَح
חַיַّ עַלַא אל-פַלַאח
מהרו להצלחה
X2 (רק עבור תפילת לילה )
ٍٱلصَّلاَةُ خَيْرٌ مِنَ ٱلنَّوم
אַ-צלַאתֻ חַ'יְרֻ מִן אַ-נַוְם
התפילה טובה מהשינה
X2
الله أكبر
אַללַהֻ אַכְּבַּר
אלוהים הוא עליון
X1
لا إله إلا الله
לַא אִלַּהַ אִלַּא (א)לְלַה
אין אלוהים מבלעדי אלוהים


הנה סרטון שמספר על בילאל אבן רבאח + הנה של מואזין שקורא לתפילה בכנסייה :


6 תגובות:

  1. סאם, יופי של כתבה. מאוד מעניין ומאוד מחמם את הלב לשמוע על אדם ישר וטוב לב כמו בילאל אבן רבאח.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לכם לירון וגדעון, גדעון מתי תעשה סקר חדש ?

      מחק
  2. נהניתי לקרוא את הכתבה ולדעת שאתה נהנה משירת המואזין ושהיא אף מרגיעה אותך.
    גם אני אוהבת לשמוע קול ערב של חזן בבית הכנסת אך זוכה לשמוע זאת בעיקר בראש השנה וביום כיפור.

    השבמחק
  3. סאם הכתבות מאוד מלמדות ומגוונות ומעניינות.

    השבמחק