יום רביעי, 1 ביוני 2016

ראיון עם חן ותמר שיוצאים למסע לפולין \ מאת סאם קטז


מרואיינים : חן בונן ותמר אברהם, מראיין : סאם קטז

Related image

שלום לכם קוראים נכבדים ונכבדות, לקראת סיום שנת הלימודים אני עשיתי ראיון עם חן בונן ותמר אברהם שני תלמידים מכיתת תפוז שהולכים לייצג את כיתות נווה בכבוד גדול בזה שהם יצאו למסע לפולין מה-9.8 עד ה-15.8 למשך שבעה ימים, ומי שלא יודע\ת אז הנה הסבר על המסע לפולין : המסע לפולין הוא מסע של בני נוער לפולין והוא מן הפעילויות המרכזיות במערכת החינוך בישראל סביב הוראת השואה. המסעות לפולין הפכו לאחת התופעות החשובות בעיצובו של זיכרון השואה בסוף המאה העשרים. 

סביב המסעות התפתח דיון ציבורי ואקדמי נרחב, והוא חלק בלתי נפרד מהדיון על הוראת השואה ומקומה במערכת החינוך, דיון שהוא עצמו חלק מדיון רחב עוד יותר, על עיצוב לזכר השואה בחברה הישראלית בכלל. המסעות נערכים למעשה לאורך כל השנה. 

ואני בתור בן העם הצ'רקסי שדתו היא אסלאם שיצא למסע לפולין בשנה שעברה בכיתה י"א מאחל לחן ולתמר בני כיתתי הרבה מאוד בהצלחה מבחינה רגשית ונפשית ושגם יהיה להם בהצלחה מבחינה חברתית. אז שתהיה לכם קריאה נעימה ותאחלו גם להם בהצלחה במסע הלא פשוט הזה מבחינה נפשית, רגשית, וחברתית .


תשובתם של חן ותמר על השאלות :

1.מה גרם לך לרצות לצאת למסע לפולין ? ( בחרת לצאת בעצמך, בחרת לצאת כי תלמיד בכיתה שלך יצא לשם, בחרת לצאת כדי לשפר את יחסיך החברתיים עם הכיתות שילוב שלך )

תמר-"בחרתי לצאת לפולין גם בגלל יחסיי עם השילוב וגם בגלל שההיסטוריה של השואה מעניינת. גם כדי להזדהות עם אלה שהם לא העדה שלי כי רוב היהודים הם אשכנזים אז אני טסה לפולין כדי להזדהות איתם."

חן-"בחרתי לצאת כדי לדעת עוד על יהדות פולין, לחוות את השואה מקרוב. זו גם פעם ראשונה שאני טס לחו"ל אז זה גם מרגש".

2.באילו קשיים את\ה צופה  בהכנה למסע ? (חובה להגיע לכל ההכנות בשילוב עם הלימודים ויתר העיסוקים, חובה לעמוד בזמנים)

תמר-"שאני לא אבין מה הם מדברים כאילו אני יודעת שהם מדברים על השואה אבל לפעמים הם מערבבים את זה עם נושאים אחרים שגם הם קשורים לשואה. ואני לא תמיד מבינה ואני אגיע להכנות אם יעדכנו אותי".

חן-"אני לא רואה קשיים משמעותיים בהכנה, אני חושב שההכנות האלה עוזרות לי להתכונן למסע ולהיפתח לקשיים שיהיו גם במסע עצמו".

3.באילו קשיים את\ה צופה במסע עצמו ? (רחוק מהבית לזמן רב, ללא האוכל של אימא, אין פרטיות, קמים מוקדם, שעות רבות של נסיעה, שעות רבות של הקשבה, כללי משמעת נוקשים, "סיר לחץ" חברתי, מראות וסיפורים קשים, אין אפשרות להתחרט ולחזור באמצע)

תמר-"אני מפחדת לדבר עם החבר'ה מהשילוב וגם שלא תהיה לי את השבת עם המשפחה כמו שהיה לי במסע הישראלי".

חן-"אני אהיה רחוק מהבית שמונה ימים וזה לא יהיה פשוט. אני מאוד אשתדל להקשיב לאורך כל המסע למדריכים".

4.בתור בן אדם מה את\ה רוצה לומר לאילו שיבחרו לצאת למסע לפולין בשנה הבאה ?

תמר-"שכדאי להם כי זאת חוויה טובה ומרתקת וגם כי אתה מכיר אנשים חדשים שאתה לא מדבר איתם ביום יום".

חן-"קודם כל, זה לא סתם מסע. זה מסע שאפשר ללמוד ממנו המון על חיינו  - בין קבלת האחר וקבלת החלטות, זה מסע שממנו צריך לדעת את כל מה שקרה לעם היהודי בשואה, וזה חשוב מאוד מבחינתי לצאת למסע כזה. וגם אם קשה לראות את הזוועות, צריך להתגבר עליהם כי אותם כבר עברנו, וזוועות אחרות גם נעבור. עם ישראל חי".

הנה סרטון שכדאי לכם לצפות בו :


מי שרוצה לדעת על החוויה שלי במסע לפולין מוזמן לקרוא את יומן המסע שלי בפולין :

10 תגובות:

  1. סאם, זה רעיון טוב לעשות ראיון לשניים, זה בעיקר הדגים את השוני בהסתכלות שכל אחד מביא איתו למסע. השאלות שלך היו מעניינות וגם הקישור שהוספת משלך בסוף. תודה!

    השבמחק
  2. הראיון היה נהדר, עדיין לא ראיתי את הסרטון ששמת, סאם, אבל אל תדאג, אני לא מדלג על זה.

    השבמחק
  3. סאם הכתבה שלך מאוד עניינה אותי,אהבתי את הנוסך של השאלות שחיברת ואתה פירטת אותם יפה. רק תרשה לי לי להעיר לך על טעות קטנה... המסע לא נמשך עד ה15 לספטמבר ,חן אמר לי שהם חוזרים ב15 לאוגוסט.

    השבמחק
  4. סאם הכתבה שלך מאוד עניינה אותי,אהבתי את הנוסך של השאלות שחיברת ואתה פירטת אותם יפה. רק תרשה לי לי להעיר לך על טעות קטנה... המסע לא נמשך עד ה15 לספטמבר ,חן אמר לי שהם חוזרים ב15 לאוגוסט.

    השבמחק
  5. תודה לכם, ועדן שתהיה לך הילמה מהירה בעזרת השם

    השבמחק
  6. מאוד יפה הראיון שעשית סאם. תמר וחן, אני מאחל לכם מסע מצויין, מרגש, מרתק, לימוד, חינוכי ושלעולם לא אצא אליו. שבת שלום.

    השבמחק
  7. וואו סאם כל הכבוד! נדמה לי שזאת פעם ראשונה שאתה עושה ראיון בעיתון שלנו, וכיף לראות שעשית את זה מעולה!! בחרת בשאלות טובות, נתת דוגמאות והסברת את הכוונות שלך בכל שאלה והבאת קצת את עצמך כמי שעבר חוויה דומה. היה לי ממש מעניין לקרוא. מחכה כבר לראיון הבא

    השבמחק
  8. וואו סאם כל הכבוד! נדמה לי שזאת פעם ראשונה שאתה עושה ראיון בעיתון שלנו, וכיף לראות שעשית את זה מעולה!! בחרת בשאלות טובות, נתת דוגמאות והסברת את הכוונות שלך בכל שאלה והבאת קצת את עצמך כמי שעבר חוויה דומה. היה לי ממש מעניין לקרוא. מחכה כבר לראיון הבא

    השבמחק
  9. סאם כתבה נהדרת! שאלת שאלות טובות והראיון בהחלט יאפשר לאחרים שיגיעו להזדמנות זו ללמוד קצת מחוויות האחרים. הבחירה בראיון הופכת את החוויות למשהו אישי יותר שאחרים יכולים להזדהות איתו. ולחן ותמר המון בהצלחה בנסיעה.

    השבמחק
  10. סאם כתבה נהדרת! שאלת שאלות טובות והראיון בהחלט יאפשר לאחרים שיגיעו להזדמנות זו ללמוד קצת מחוויות האחרים. הבחירה בראיון הופכת את החוויות למשהו אישי יותר שאחרים יכולים להזדהות איתו. ולחן ותמר המון בהצלחה בנסיעה.

    השבמחק