יום שני, 19 בספטמבר 2016

פילוסופיה של המתמטיקה \ מאת סאם קטז

Image result for philosophy of mathematics

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה להגיש בפניכם כתבה שעוסקת על פילוסופיה של המתמטיקה שהיא ענף של הפילוסופיה העוסקת בהנחות היסוד של המתמטיקה ובמשמעותה של המתמטיקה. ובה היא שואלת שאלות קצת קשות. ואני מאחל לאלו שלומדים או סיימו מתמטיקה בהצלחה עם הם יענו על השאלות האלו כי לי אין תשובות כי אני לא כל כך טוב בתחום של המתמטיקה וגם שר החינוך "הנפלא" שלנו נפתלי בנט שטוען שלמודי היהדות "יותר חשובים" מלמודי מתמטיקה ומדע ואני באופן אישי לא מקבל את טענתו של נפתלי בנט ואני אשמח לשמוע את הביקורת שלכם על הטענה שלו , אז הנה השאלות שהפילוסופיה של המתמטיקה שואלת ושתהיה לכם קריאה נעימה.



הפילוסופיה של המתמטיקה היא ענף של הפילוסופיה העוסק בהנחות היסוד של המתמטיקה ובמשמעותה של המתמטיקה. הפילוסופיה של המתמטיקה מנסה לתת תשובות לשאלות כגון :

"האם המתמטיקה היא תגלית או המצאה?"

"מדוע המתמטיקה שימושית בתיאור היקום?"

"באיזה מובן, אם בכלל, ישויות בסיסיות של המתמטיקה, כמו מספרים, קיימות?"

"האם משפטים מתמטיים נכונים ובאיזה אופן?"

היחס לפילוסופיה הכללית :

כמה פילוסופים של המתמטיקה רואים את תפקידם כתיאור של המצב של המתמטיקה כפי שהיא, כפירוש ולא כביקורת. אך לביקורת יכולה להיות השפעה ממשית על המחקר המתמטי, ולפיכך הפילוסופיה של המתמטיקה יכולה להיות משמעותית ביותר עבור מתמטיקאים בפועל, במיוחד בתחומים חדשים שבהם עדיין אין בדיקה טובה של ההוכחות המתמטיות על ידי חוקרים רבים, ולכן ייתכן כי ימצאו טעויות. ניתן למצוא טעויות כאלה רק אם יודעים היכן לחפש אותן, ואיפה הגיוני שיעלו. נושא זה הוא אחד מהתפקידים החשובים של הפילוסופיה של המתמטיקה.

בעשורים האחרונים, יש שניסו לקשר בין המתמטיקה לבין עניינים פילוסופיים אחרים, כגון אפיסטמולוגיה ואתיקה. עניינים אלה נדונים בסוף הערך.

התפתחות המתמטיקה : תגלית או המצאה ? :

השאלה האם התפתחות המתמטיקה, כפי שהיא מתבטאת בהעלאת השערה חדשה או במציאת הוכחה חדשה, היא בגדר תגלית או בגדר המצאה, העסיקה את המתמטיקאים בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, אם כי שורשיה מגיעים עד לאריסטו ואפלטון.


את המשך אתם יכולים לקרוא בויקיפדיה + הנה סרטון נחמד לצפייה : 



5 תגובות:

  1. אני אשמח שתתנו משוב על כתבה זו כולל ביקורת

    השבמחק
  2. סאם, יופי של כתבה. אני רואה שכמוני אין לך ממש הרבה ידע אם בכלל על הנושא, אבל יופי שניסית. תודה שהזכרת את שר החינוך ה"נפלא" שלנו, שדוחף ללימודי מתמטיקה 5 יחידות כי הם שווים יותר ושיהדות חשובה בכל מקרה מהמתמטיקה והמדע. איך הולך השיר הזה שוב?

    בכל מקרה, אני שמח שאתה מדבר קצת על פילוסופיה כמו שירין הציע ועכשיו אני רוצה להציע משהו: האם בשבוע הקרוב תוכל לקרוא על בודהיזם ולבחור להתעמק בפילוסופיה אחת של הבודהיזם ולהסביר עליה בכתבה הבאה שלך?
    בכל מקרה סאם שיהיה לך יום טוב.

    השבמחק
  3. איזה כיף לקרוא כתבות שלך סאם ואני מאוד שמחה שאתה מרחיב את נושאי הכתיבה שלך.

    השבמחק
  4. כתבה מעניינת מאוד. אפשר לתת ספויילירים? טוב, מתמטיקה היא המצאה, היא מסבוססת על חוקים שכולם מסכימים עליהם שאותם חוקים בסך הכל מייצגים רעיונות והמסכנות שעולות מתוך אותם רעיונות. אבל שום דבר במטמתיקה לא קיים בפני עצמו. אפילו את פעולה החיבור יש להגדיר (אני לא אכתוב את הנוסחא כאן, היא די ארוכה). כיוון ששום דבר לא עצמאי וכל חוק בסיסי הוא בסופו שלא דבר הסכמה כוללת ולא שום דבר שמישהו ראה במו עינוי (איפה אתה רואה 1+1 מעופפים בבר?) המסקנה המקובלת היא שמתמטיקה היא המצאה. אבל היא המצאה שימושית שעוזרת לנו לפשט רעיונות מורכבים במציאות.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התשובה ירין, זה מאוד מעורר את המחשבה ואפשר להבין את המטרה של מתמטיקה יותר טוב. דרך כיום כנראה יש דרך לראות 1+1 מעופפים אבל הדרך הזו נקראת סמים ואלכוהול ומאוד לא כדאי לנסותה.

      מחק