יום שלישי, 6 בדצמבר 2016

כפר כמא \ מאת סאם קטז


Image result for ‫כפר כמא‬‎

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה לספר לכם על הכפר שלי, כפר כמא שהוא כפר צ'רקסי במעמד של מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל, סמוך לכביש שבע מאות שישים ושבע בכביש כפר תבור-כנרת. הוא הוכרז כמועצה מקומית בשנת אלף תשע מאות חמישים. והוא אחד מבין שני היישובים הצ'רקסיים במדינת ישראל והיישוב הצ'רקסי השני הוא ריחאניה, המשתייך למועצה אזורית מרום הגליל וגם היה עוד יישוב נוסף ושמו ח'ירבת צ'רקס אבל הוא ננטש מאוחר יותר מעקבות מחלת המלריה. וכל  תושבי הכפר שלנו הם צ'רקסיים שמוצאם מהרי הקווקז ודת שלנו היא האסלאם אבל אנחנו לא ערבים. 

תושבי הכפר נמנים עם שבט השפסוגים, אחד משתים עשרה השבטים הצ'רקסיים. שתהיה לכם קריאה נעימה וחג חנוכה שמח ושקט לכולם ותשתדלו כמה שיותר פחות לאכול סופגניות במהלך החג . ועוד נוסף שתדעו לכם שבתקופת  המנדט הבריטי והספר הלבן סייעו צ'רקסיים להעפלה בלתי חוקית דרך לבנון. צ'רקסיים התנדבו לשרות במלחמת העצמאות והיו בעלי בריתם של היהודים. לאחר הקמת המדינה שרתו בהתנדבות ביחידת המיעוטים ובפלוגת הפרשים הצ'רקסיים שנקראה "קלוואלריה". לאחר שפורקה הפלוגה הוקם במקומה "חיל הספר" שהפך ברבות הימים למשמר הגבול. מאז אלף תשע מאות חמישים ושמונה משרתים הגברים הצ'רקסיים, בעקבות בקשתם, בשרות חובה בכוחות הביטחון השונים בישראל.


היסטוריה :

כפר כמא נוסד בשנת אלף שמונה מאות שבעים ושמונה. חפירות ארכאולוגיות גילו בסביבות הכפר כנסייה מן המאה השישית לספירה, אך המקום לא היה מיושב ברציפות, והכפר באופן בו הוא מוכר היום נוסד בשנת אלף שמונה מאות שבעים ושש על ידי צ'רקסיים אשר במהלך המלחמה הרוסית-צ'רקסית מולדתם נכבשה על ידי האימפריה הרוסית, כחלק מטיהור אתני שביצעו הרוסים (גלות הצ'רקסיים), והצ'רקסיים נאלצו לעבור לשטחי האימפריה העות'מאנית.

הכפר הוקם כחלק מקבוצה גדולה של יישובים צ'רקסיים שהוקמו בשולי הארץ הנושבת באזור הגולן עם מרכז בקונטרה, בירדן שם יישבו בין השאר את עמאן, בכפר כמא שגבל באזור התבור שהיה בשליטת השבט הבדואי א-סבייח, בריחניה, ובשטח שלימים הוקמה בו חדרה.

הכפר כיום :

המסגד הגדול בכפר, היחיד לעת עתה, משרת את תושבי היישוב. המסגד בולט במראהו ממסגדים אחרים בשל צריחו המתומן ושילוב אבני הבזלת בקירות החיצוניים בשיטת האבלק. מראהו מזכיר במידה רבה את המסגד הצ'רקסי בעמאן (מסגד אבו דרוויש). המסגד הראשון של היישוב בלט גם הוא בזכות צריחו המרובע.

האזור המכונה כיום "הכפר הישן" בנוי בסגנון צ'רקסי ישן בו חצרות הבתים צמודים ובעלי קיר משותף שדלת פנימית מחברת בין החצרות. הבתים נבנו מסביב למסגד והרחובות צרים. סגנון בנייה זה נועד בעיקר למטרות הגנה במקרה של תקיפת היישוב.

בכפר פועל המרכז למורשת הצ'רקסית. החל מראשית עשור השני של המאה העשרים ואחת, מדי שנה בחודש יולי מתקיימת בכפר פעילות במסגרת פסטיבל "כפר ביקרתם", בו נחשפים הכפרים הדרוזים והצ'רקסיים בארץ.



הנה שני סרטונים נחמדים לצפייה + אתם מוזמנים להיכנס לאתר כפרי הדרוזים והצ'רקסיים :




4 תגובות:

  1. סאם
    נהנית ונפעמת כול פעם מחדש כאשר קוראת על ההיסטוריה של הצ'רקסים ובעיקר על התיישבותם בישראל.יש לך כפר מהמם ביופיו.
    הסרטים מקסימים
    תודה
    יעל דגן

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך יעל ואת גם פעם ביקרת בכפר שלי

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך יקיר ורק שתדע לך, אתה תהיה מאוד חסר לי בשנה הבאה. אבל אל תדאג נשמור על קשר

      מחק