יום שני, 5 במרץ 2018

יום האישה הבינלאומי \ מאת סאם קטז


Related image

"תמיד תהיי הגרסה הכי טובה של עצמך ולא גרסה נחותה של מישהו אחר"
ג'ודי גרלנד

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על יום האישה הבינלאומי שנקרא במקור "יום הפועלות הבינלאומי", מצוין ב-8 במרץ שזה יוצא ביום חמישי. מוקד החגיגות נע בין ציון כללי של כבוד ואהבה כלפי נשים לבין ציון ההישגים הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים של נשים.

אני חושב שזה טוב שמציינים את היום הזה כי זה חשוב שכולנו נדע שגם הנשים תרמו את חלקן הגדול בהיסטוריה האנושית מלבד בתפקיד המשפחתי... אבל לצערי הרב יש מקומות בעולם שלנשים אין מעמד שווה לגברים כגון: מדינות עולם שלישי באפריקה, פקיסטן, אפגניסטן, איראן, וגם בעולם המערבי יש אפליה בין גברים לנשים בזה שגברים מקבלים יותר משכורת מנשים ושלא לדבר על זרמים קיצונים במגזר החרדי שלא נותנים לאישה להשמיע את קולה ואני מאחל לכל הנשים בעולם שתמשיכו להילחם על מה שאתן מאמינות בו למרות שיש גברים בעלי השקפה שוביניסטית וסקסיסטית.



רקע :

האירוע, שהחל כאירוע פוליטי סוציאליסטי, השתלב בתרבות של מדינות רבות, בעיקר במזרח אירופה, משום שנקבע על ידי ברית המועצות כחג קומוניסטי. באזורים רבים האירוע איבד את גונו הפוליטי, והפך לאירוע שבו גברים מביעים את אהבתם לנשים באופן הדומה במקצת לשילוב בין יום האם לבין יום ולנטיין. באזורים אחרים, לעומת זאת, הגוון הפוליטי שנקבע על ידי האו"ם הוא הנותן את הטון, ומאבקי נשים ברחבי העולם נסקרים ונבחנים במטרה להעלות מודעות פוליטית וחברתית לזכויותיהן. לעיתים מציינים את היום על ידי ענידת סרט מודעות סגול. 
  
היסטוריה :

יום האישה הבינלאומי צוין לראשונה ב-28 בפברואר 1909 בארצות הברית בעקבות הצהרה של המפלגה הסוציאליסטית של אמריקה, לזכר שביתת איגוד פועלות נשים שהתקיימה ב-1908. בחודש אוגוסט 1910 אורגן כנס האישה הבינלאומי כדי להקדים את האסיפה הכללית של האינטרנציונל השני בקופנהגן. בהשראת סוציאליסטים אמריקאים, בין היתר, הסוציאליסטית הגרמנייה לואיזה זיאץ הציעה לציין מדי שנה את "יום האישה הבינלאומי" והצעתה נתמכה על ידי קלרה צטקין, אם כי לא נקבע תאריך בכנס זה. הנציגות (100 נשים מ-17 מדינות) הסכימו עם הרעיון כאסטרטגיה לקידום שוויון זכויות לנשים, כולל זכות הצבעה. בשנה שלאחר מכן, ב-18 במרץ 1911, יום האישה הבינלאומי צוין לראשונה על ידי יותר ממיליון בני אדם באוסטריה, דנמרק, גרמניה ושווייץ. באימפריה האוסטרו-הונגרית נערכו 300 הפגנות. בווינה הנשים צעדו על הרינגשטראסה ונשאו כרזות לכבוד החללים של הקומונה הפריזאית. המפגינים דרשו שתינתן לנשים זכות ההצבעה והזכות לכהן במשרה ציבורית. הן גם מחו על אפליה מגדרית בתעסוקה. האמריקאים המשיכו לציין את יום האישה הלאומי ביום ראשון האחרון של חודש פברואר.

ביקורת :

רוב הביקורת הנמתחת על יום האישה היא אנטי פמיניסטית ובכלל זה האשמה שמטרתו של היום היא חתירה לזכויות יתר, או שציונו מעודד תודעה קורבנית בקרב נשים. בנוסף, נמתחת ביקורת על יום האישה גם על רקע מקורותיו הסובייטיים כאירוע אנטי מערבי במהותו, או אירוע שנוסד כחלק מהמדיניות שהופעלה ברוסיה בעידן הקומוניסטי שנועדה לפגוע בליכוד התא המשפחתי.


הנה שני סרטונים שקשורים ליום האישה הבינלאומי + תמונות של נשים מפורסמות מכל התחומים :




Image result for masako nozawa 2018

מסקו נוזאווה המדובבת את הדמות גוקו בסדרות דרגון בול ( חו"ל )

Image result


הירומי צורו אשר דובבה את הדמות בולמה בסדרות "דרגון בול" במשך שנים רבות, אך היא הלכה לעולמה בגיל 57 בתאריך ה-16 בנטבמבר 2017.


יפה גבאי

יפה גבאי שדובבה את מרקו שמחפש את אימא שלו

Image result for ‫גולדה מאיר‬‎


גולדה מאיר שהייתה ראש ממשלת ישראל הרביעית, בין מרץ 1969 ליוני 1974. לפני כן כיהנה כשרת העבודה (1949–1956), וכשרת החוץ (1956–1966). כראש הממשלה, הנהיגה את ישראל בתקופת מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים. גולדה מאיר היא האישה הראשונה והיחידה שכיהנה כראש ממשלה בישראל.





שרת התרבות והספורט מירי רגב



ציפי לבני יושבת ראש מפלגת התנועה וחברת הכנסת מטעם המחנה הציוני. בעבר הייתה יושבת ראש מפלגת קדימה. כיהנה בממשלות ישראל כממלאת מקום ראש הממשלה, שרת החוץ, שרת המשפטים ועוד.

Image result for ‫איילת שקד‬‎


איילת שקד  יא שרת המשפטים וחברת הכנסת מטעם מפלגת הבית היהודי. בכנסת ה-19 הייתה יושבת ראש הסיעה.


Gerty Theresa Cori.jpg


גרטי תרזה קורי הייתה ביוכימאית אמריקאית ממוצא צ'כי יהודי (שהמירה את דתה לנצרות קתולית). יחד עם בעלה גילתה את מעגל קורי עבורו זכו בפרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה לשנת 1947. קורי הייתה האשה השלישית שזכתה בפרס נובל בתחומי המדעים והאשה הראשונה שזכתה בפרס לפיזיולוגיה או לרפואה.

Leavitt aavso.jpg

הנרייטה סוון ליוויט הייתה אסטרונומית אמריקנית.

קובץ:Joan of Arc miniature graded.jpg


ז'אן ד'ארק הידועה גם בכינויים הבתולה מאורליאן והעלמה מאורליאן, הייתה מצביאה צרפתייה אשר מילאה תפקיד מפתח בתהליך שחרור צרפת מהכיבוש האנגלי בזמן מלחמת מאה השנים במאה ה-15.

דבורה הנביאה


דבורה הנביאה, גם בתקופת התנ"ך לא חסרו לעם ישראל אויבים. דבורה הנביאה הייתה זאת שהחליטה להכריז מלחמה על מלך חצור, שיזם פרעות כנגד עמה. למרות ששפטה את הארץ בשותפות עם שופט גבר, ברק בן אבינעם, היא זאת שיזמה וארגנה את המלחמה כנגד סיסרא והמלך יבין. בקרב העם, כך מספרים בבדיחות, אמרו שהיא הייתה השופטת –  והוא היה השפוט.

חנה סנש


חנה סנש שהייתה לוחמת בנפשה. עוד לפני שהצטרפה לצבא הבריטי, נאלצה להיאבק נגד אנטישמיות, מה שכנראה חישל אותה להמשך חייה, שהסתיימו למרבה הצער בגיל 23. בשנת 1943, שנה לפני מותה, הצטרפה לצנחנים הבריטים במאבקם נגד הנאצים, ליחידה שמטרתה הייתה לצנוח באדמות אירופה במסגרת המלחמה.

שרה אהרונסון


שרה גיבורת ניל"י, הייתה מראשי ארגון ניל"י, נצח ישראל לא ישקר, שהפעיל רשת מרגלים אשר פעלה נגד השליטים הטורקים בארץ בתקופת מלחמת העולם הראשונה. למאבק הזה הצטרפה שרה אהרונסון אחרי שחזתה במעשי הרצח של הטורקים נגד הארמנים, עמם הזדהתה.

לכל הנשים בעולם, תהיו גאות להיות נשים ואל תתביישו במה שאתן!


#אומרים_לא_לשוביניזם_וסקסיזם

7 תגובות:

  1. סאם, כתבה מקיפה ומאוד מלמדת. התרגשתי מהקטעים שבהם אתה מביע את דעתך האישית.

    השבמחק
  2. הנה רעיון. בוא נזרוק את יום האישה ויום הגבר ובמקום בו פשוט נחגוג את האינדיבידואליות של כל אדם. בכל זאת, אני חייב להעריך את ההשקעה בכתבה ושאף ציינת את הביקורת מהצד הליברלי.

    השבמחק
  3. כתבה מקסימה סאם כל הכבוד!!! כיף לראות איך שאכפת לך כל כך מהנושא במיוחד בגלל שאתה מביא נק מבט גברית תומכת כל כך וכמובן כבוד להיות חלק מהכתבה הזאת, אתה כותב מקסים תמשיך כך❤

    השבמחק
  4. סאם
    נהניתי מאוד לקרוא את הכתבה שלך. נהניתי מהפתיחות הרבה והרגישות הרבה שאתה מגלה כלפי מעמד האישה וכלפי הזכות לשוויון מגדרי. זכות המגיעה למחצית מאוכלוסיית עולמינו שעדיין מופלית לרעה ובתחומים מסוימים אפילו בעולם המערבי. לומדת ממך תמיד.
    יעל דגן

    השבמחק
    תשובות
    1. זה פשוט לא נכון ואת יודעת את זה -_-
      אף אחד לא הכריח אותך לעשות שום דבר, אין שום חוק או אלמנט חברתי שמונע ממך להשיג את מה שאת רוצה בחיים. לצערי המצב במציאות הוא הפוך, כל מערכת המשפט מלפלה לטובת נשים וזה בגלל תעמולה מצד גורמים מרקסיסטים רדיקלים.

      מחק
  5. סאם, שמחתי מאוד לקרוא את הדעות האישיות שלך לגבי הצורך בשוויון.
    הרשים אותי מאוד שבין הדמויות הנשיות שהבאת, דמויות שהשיגו הישגים מרשימים, כללת גם את המחנכות שלך ואת נטע. אני חושבת שהן אכן ראויות לכבוד הזה!

    השבמחק