יום רביעי, 26 בספטמבר 2018

מי הם הטיטאנים ? \ מאת סאם קטז



קובץ:Cornelis Cornelisz. van Haarlem 002.jpg

"נפילת הטיטאנים", ציור מאת Cornelis van Haarlem‏, 1588

שלום לקוראי הפאזל היקרים והיקרות, אני מקווה שאתם עושים כיף בחול מועד סוכות ואני רוצה לשתף אתכם על סיפורם של הטיטאנים  (ביוונית: Τiτᾶνες) שהם היו  ענקים מהמיתולוגיה היוונית, צאצאי אורנוס וגאיה והורי האלים האולימפיים. בכתבה הזו תעסוק על הולדתם ונפילתם של הטיטאנים על ידי האלים האולימפיים + אני בחרתי בנושא זה משום שהסיפורים של המיתולוגיה היוונית מאוד מסקרנים ומעניינים אותי ולכן אני בחרתי בנושא הזה.

בהמשך אני אכתוב על אורנוס וגאיה ואחר כך אני אכתוב על קרונוס אביהם של : זאוס, פוסידון, האדס, הרה, דמטר, הסטיה וכיירון. בינתיים שתהיה לכם קריאה נעימה ורק שתדעו שחלק מהסיפורים של מהמיתולוגיה היוונית הגיעו לעולם הסרטים ( כגון: Clash of the Titans, The Legend of Hercules, Wrath of the Titans  ). רק שתדעו שהסרטים שצפינו בהם בילדות הם בכלל לא נחמדות... למשל דיסני עשו סרט מצוייר על הרקולס שבו חיי אם אהבת שלעתיד תהיה אשתו חייו "אושר ובעושר" לפי דסני אבל לפי המקור, הרקולס קולל ע"י הרה בזה שהוא שתה משקה עם חומר שגרם לו לחטוף מכת כעס אדירה שזה בא לידי ביטוי בכך שהוא רצח את אשתו וילדיו... איזה "סוף יפה" והשאלה היא, למה דסני לקחו סיפור כזה אכזר ועצוב והפכו אותו לאיזה סיפור ילדים נחמד. הרסתי לכם את הילדתו שלכם ?


הולדת הטיטאנים :

היוונים האמינו כי תחילה נוצרו כאוס (החלל), גאיה (הארץ) וארוס (היצר). גאיה ילדה את אורנוס (השמים) שהיה לבעלה. מזיווגם של אורנוס וגאיה נולדו שלושה עמי ענקים - הטיטאנים, הקיקלופים ובעלי מאה הידיים (הקאטונכרים).


כליאתם אחיהם ונפילת אורנוס :

המונח טיטאנים הוא כינוי גנאי בו כינה אורנוס את יוצאי חלציו. אוראנוס תיעב את ילדיו המעוותים, הקיקלופים ובעלי מאה הידיים ולכן זרק אותם אל מעמקי האדמה. גאיה יצרה חרמש מאבן וביקשה מילדיה שישתמשו בו על מנת לחלץ עצמם מבטנה. כולם פחדו ולא העזו, חוץ מבן הזקונים קרונוס שלקח את החרמש וקצץ את איבר מינו של אורנוס. למרות זאת, אחיהם המעוותים נשארו בכלאם.

עלייתם ונפילתם של הטיטאנים :

שליט הטיטאנים היה קרונוס (סטורנוס). הטיטאנים, בראשותו של קרונוס, היו במשך דורות רבים שליטי היקום. קרונוס ועוד כמה מאחיו התחתנו עם אחיותיהם התאומות לו. קרונוס התחתן עם אחותו ריאה. על פי נבואה, אחד מילדיו של קרונוס ינשל אותו ממלכותו כפי שהוא עצמו נישל את אביו. לפי זה נהג לבלוע את ילדיו זה אחר זה, לאחר שנולדו, עד שהשישי חולץ בידי ריאה והחלף באבן. בבגרותו הבן השישי, זאוס, מתחזה לאחד מעובדיו של קרונוס ונותן לו סם הקאה, ומצליח לשחרר את חמשת אחיו. הוא גייס לצידו כמה מהטיטאנים, בעוד שרובם, בעיקר טיטאנים גברים, נשארו נאמנם לצבאו של קרונוס. זאוס צירף אליו בעלי ברית שונים - האוקיינידים, כמה אלים שונים, ועוד, אפילו כמה טיטאנים, ששיתפו אתו פעולה במלחמה. פעולתו הבאה של זאוס הייתה להרוג קאמפה, סוהרת הטיטאנים, ששמרה על הקיקלופים ובעלי מאה הידיים. הם חישלו לו את הברק ואת הרעם הראשונים. לעומתם, קרונוס חילק את המלחמה לארבע מערכות שאליהם מונו אחיו לפי 4 הכיוונים הראשיים בשושנת הרוחות. האח הבכור, אוקיינוס, סירב להשתתף במלחמה. בעוד שהענקים המעוותים סוקלים את הטיטאנים באבנים עד למותם, זאוס מחסל את קרונוס עצמו במכת ברק. זה היה סוף עידן הטיטאנים ותחילת עידן האלים האולימפיים, ילדיו של קרונוס, בראשותו של זאוס.

עונשי הטיטאנים :

לאחר עליית האלים האולימפיים לגדולה, הושלכו חלק מן הטיטאנים למעמקי טרטרוס, שם נכלאו ונשמרו על ידי הקיקלופים. חלק מן הטיטאנים הורשו להישאר בעולם, אולם מאז ואילך סרו למרות האלים האולימפיים, וירדו לדרגה פחותה יותר בהיררכיה של האלים.


הנה סרטון נחמד שמסביר על המיתולוגיה היוונית דרך אנימציה :

5 תגובות:

  1. אשמח שתגיבו לכתבה שלי ( בזמנכם הפנוי כמובן )

    השבמחק
  2. כתבה טובה ממני כ

    השבמחק
  3. בהחלט נושא מעניין שאני אישית אשמח לדעת עליו יותר. אני בטוח שיש רבים שיסכימו איתי.

    השבמחק