יום שלישי, 20 בנובמבר 2018

יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן \ מאת סאם קטז



מפת העולם העולם הערבי

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן שהוא יום זיכרון, שמצוין בישראל מדי שנה החל בשנת 2014, ב-30 בנובמבר, במטרה לציין את היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן. התאריך 30 בנובמבר שזה יוצא ביום שישי נקבע באופן סמלי משום שהוא למחרת כ"ט בנובמבר, יום החלטת החלוקה בעצרת האו"ם, כאשר קהילות רבות של יהודים בארצות ערב ובאיראן חשו לחץ מצד שכניהם, וכתוצאה מלחץ זה נאלצו לעזוב את מדינותיהם ( ראו למשל, פרעות חלב ). בעקבות ועדת ביטון במוסדות החינוך ברחבי ישראל יציינו החל משנת 2016 את יום היציאה והגירוש ממדינות ערב ומאירן, בתאריך ה-30 בנובמבר.

אני חושב שזה אירוע שחשוב לציין אותו משום שגם היהודים שחיו במדינות ערב גם סבלו מפרעות ומפוגרומים וגם שם הייתה להם שואה בדיוק כמו שהייתה שואה באירופה... ואני גם זוכר שמשיעורי היסטוריה סיפרו לנו שגם היהודים ממדינות ערב עברו דברים דומים כמו שעברו באירופה כמו למשל, ליהודי עיראק עשו חרם כלכלי שזה דומה ליום החרם שהגרמנים עשו ליהודי ארצם שבאותם ימים ראו את עצמם אזרחים לכל דבר ( כלומר, יהודי שחי בגרמניה הרגיש שהוא גרמני לכל דבר וכמו יהודי מצרי שחי במצרים הרגיש שהוא מצרי לכל דבר ) ואני בתור צ'רקסי שחי במדינת ישראל מבין משום שגם העם שלי גורש מארצו והפך לפליט חסר כתובת וחסר בית וכמובן מדינות אחרות ניצלו אותנו לטובת האינטרסים הפוליטיים שלהם ועוד... בינתיים שתהיה לכם קריאה נעימה.

משמעות היום והתאריך :

במדינות ערב חיו לפני קום המדינה כ-850 אלף יהודים. יהודים אלו נאלצו לעזוב את המדינות שבהן הם חיו במשך אלפיי שנים כשהם חסרי בית וחסרי כל, והפכו לפליטים. התהליך של היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב החל בשנות ה-30 של המאה העשרים, אך התעצם מאוד לאחר תכנית החלוקה והכרזת המדינה ועד להקמתה בה' באייר תש"ח. ולכן נקבע ציון יום זה למחרת כ"ט בנובמבר.

הגורמים ליציאה ולגירוש :

עם ההתעוררות התנועה הציונית והתעוררות הלאומיות הערבית בעולם הערבי, סבלו הקהילות היהודיות בארצות ערב מגל של התנכלויות משכניהם ומהשלטנות הערבים. והגל הזה התגבר מאוד לאחר הקמתה של מדינת ישראל בה' באייר תש"ח 1948, אז גם הטילו השלטונות עונשים ואיסורים שהקשו מאוד על ניהול חיי היומיום ( כמו שציינתי מקודם, כגון בעיראק ששם השלטון העיראקי עשה חרם כללי על היהודים ).

ההשלכות :

כיום בערך נשארו בכל ארצות ערב כ-7000 יהודים בלבד. לעומת זאת בישראל הם מהווים כמחצית מהאוכלוסייה היהודית. הם הקימו קהילות וארגונים במטרה לשמר את מורשתם המפוארת, וגם פועלים להשבת הרכוש הרב שנותר בארצות שמהן יצאו וגורשו.

חוק יום לציון היציאה והגירוש :

ב-23 ביוני 2014 חוקק, ביוזמת חברי הכנסת שמעון אוחיון וניסים זאב, חוק בשם "חוק יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן". מטרת החוק מופיעה בסעיף 1 שלו: "מטרתו של חוק זה לשמור על זכויותיהם לפיצוי של פליטים יהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן במסגרת משא ומתן להשגת שלום במזרח התיכון". על פי החוק, ביום זה השר לאזרחים ותיקים יורה על קיום טקס מרכזי לפתיחתו, שר החינוך יעודד קיום פעילות חינוכית בקשר ליום האמור ושר החוץ יורה על קיום פעילויות, לרבות באמצעות נציגויות ישראל בחוץ לארץ, להגברת המודעת הבינלאומית בקשר לפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן ולזכויותיהם לפיצוי. גם הכנסת תקיים דיון מיוחד לציון יום זה.

החל משנת 2010 החל מבצע איסוף עדויות אודות משפחות, אורח החיים והרכוש שהושאר מאחור על ידי הפליטים היהודים ממדינות ערב.

קובץ:Yemenites go to Aden.jpg

יהודים מתימן בדרכם לעדן

הנה שלושה סרטונים שבהם שומעים את סיפורים של לבנה זמיר ילידת מצרים, אדי כהן יליד לבנון, יצחק קטעב יליד תימן, ויואב הקטן יליד עיראק :







הנה תמונות של פליטים יהודים מארצות ערב שזה כולל גם מבנים :

קובץ:משפחות בעיראק אורזות לקראת העלייה.jpg

משפחות בעיראק אורזות לקראת העלייה ארצה 11.5.1951

קובץ:Allepo1947.jpg

הריסות בית הכנסת העתיק של חלב לאחר הפרעות בשנת 1947

קובץ:Farhud mass grave.jpg

קבר אחים של קורבנות הפרהוד שתהרחש בגדאד, בירת עיראק

קובץ:Oran synagogue.jpg

בית הכנסת הגדול באוראן שבאל'גיריה שהופקע והפך ב-1975 למסגד

קובץ:Rencontre des cultures arabe et juive au Maroc - Mellah Ruins (5201888394).jpg

חלק מהרכוש היהודי נשאר נטוש עד ימינו, הרובע היהודי לשעבר במוגדור שבמרוקו, 2008.


אומדן האוכלוסייה היהודית במדינות ערב בשנת 1948 ובשנת 1976 :


1948
1967
תימן ( עדן )
800
0
תוניסיה
105,000
200
עיראק
135,000
400
סוריה
30,000
4,350
מרוקו
265,000
17,000
מצרים
100,000
200
לוב
38,000
20
לבנון
55,000
1000*
אלג'יריה
140,000
500
סה"כ      
881,000
25,620


נ.ב : השם של הסרטון הזה הוא "הפליטים שנשכחו" שהוא סרט דוקומנטרי על היציאה הגדולה של יהודי ארצות ערב וזה באורך מלא + זו הכתובת למי שרוצה לצפות :

2 תגובות:

  1. אני אשמח שתגיבו לכתבה זו ( בזמן הפנוי שלכם כמובן )

    השבמחק
  2. סאם יקר
    אכן יום היציאה מארצות ערב הוא יום שיש לציינו. רבים מיהודי ארצות ערב חיו לאורך השנים בשלום עם שכניהם (על אף שבכמה ארצות היו בתקופות מסוימות פרעות או גילויי אנטישמיות) כדוגמת אימי במצרים שאהבה מאוד את שכניה הערבים וזאת בניגוד לרבים מיהודי אירופה שחוו אנטישמיות ופרעות במהלך שנים רבות. הקמת מדינת ישראל פגעה במרקם היחסים שבין יהודים לערבים ויהודים רבים חוו שבר וכאב כשנאלצו לעזוב מפחד את ארצותיהם או גורשו מהן. חלקם עלו כמובן מטעמים ציוניים.
    טוב שכיום הם חלק מאוכלוסיית ישראל ומבוניה.
    יעל דגן

    השבמחק