יום שלישי, 5 במרץ 2019

ונדליזם מטורף- היסטורית הגרפיטי / מאת גפן קמינר.

איי פעם הסתכלתם על קיר צבוע וחשבתם ש״חסר בו צבע״?
לי זה קרה יותר מדי פעמים.
אז, חשבתי לעצמי: ״למה אני לא עושה גרפיטי על הקיר?! ובכללי, לשם מה הגרפיטי מיועד?!״
רוצים לגלות את כל התשובות?
בואו ניכנס לעולם של מילים בצבע ומרידה בחוקים!
מתרגשת כמו לפני ביקור מומחי אוטיזם!😉



אז... מה זה גרפיטי?
לפי ויקיפדיה, גרפיטי הוא כל כתובת אותיות הנעשית מתוך כוונה להביע רצון כלשהו, עמדה או ביטוי עצמי. גרפיטי עשוי להיות כתובת סתמית שמטרתה וונדליזם אך ישנה תנועה של ציור גרפיטי כאמנות המשתמשת בכתובות מעוטרות כדי לייצג את שם האמן. 
מקור השם גרפיטי הוא ביוונית ״קווי צבע״ (אם מפרקים את המילה לשתי מילים: ״גרף״ ו״טי״.)
ויש עוד הסבר מסובך למקור השם שאני לא יודעת להסביר בשום שפה. (ואני לא רוצה להעתיק מויקיפדיה… לא שוב…)
ומתי זה התחיל?
ניתן לומר שהגרפיטים הראשונים הם ציורי המערות… למרות שהם לא ממש השתמשו במילים. המילה גרפיטי תיארה כתובות וציורים שנמצאו על פסלים או על קירות ועוד כל מיני מקומות שהם לא אמורים להיות בהם.

הגרפיטי העתיק ביותר שנמצא בישראל, משנת 1384 על עמוד בכנסיית הקבר.

אז, במלחמת העולם השנייה הופיע הכתוב:"KILROY WAS HERE" או בעברית: "קילרוי היה כאן." מכאן, זה התפשט לכל רחבי אירופה ואמריקה.


עוד דוגמאות לגרפיטי הוא הגרפיטי על הקיר בחדר אוכל שהמכינה עשו בחיפה. (אותו אני לא אציג בפניכם.)

כפי שאתם מכירים אותי, אני אוהבת להשתעשע עם קירות בית הספר. אני אוהבת לצייר עליהם ולצבוע אותם. אבל, האם זה גרפיטי?
אז, זהו... שלא.
איך מבדילים בין אומנות רחוב לגרפיטי?
בעוד שאנשי הגרפיטי משתמשים ביד חופשית ומציירים בלילה עם ספריי , האמני רחוב מציירים ביום עם עזרים ושבלונות ולא עם ספריי.
ציור קיר שאני ומאיה השינשינית עשינו.

ולסיום, גרפיטי ואומנות רחוב זה מדהים!
אני הייתי גפן....

2 תגובות:

  1. יופי של כתבה גפן ואני גם מוסיף שגם בגאון הירדן יש ציורי גרפיטי 😎

    השבמחק
  2. גפן. תודה על הכתבה! ושמחתי גם על ציור הקיר שיצרת (זה שבתמונה). אני מוצאת את עצמי מתעכבת, מתרשמת ומתעניינת בגרפטי בכל מקום שאני מטיילת. זה מעניין אותי יותר מתערוכה במוזיאון.... מזמינה אותך להמשיך ולצייר...

    השבמחק